"האפקט הגרוע ביותר של הקורונה על הביקוש העולמי לנפט כבר חלף"

כך כותבת סוכנות האנרגיה הבינלאומית בדוח שפירסמה • יחד עם זאת היא צופה כי הביקוש המחצית השנייה של 2020 יהיה נמוך כאשר השוק מתאושש לאיטו

מיכלית ליד טקסס, מאי. נפט שמאוחסן במכליות בים ירד ב־35 מיליון חביות ביוני מהשיא במאי / צילום: Eric Gay, Associated Press
מיכלית ליד טקסס, מאי. נפט שמאוחסן במכליות בים ירד ב־35 מיליון חביות ביוני מהשיא במאי / צילום: Eric Gay, Associated Press

האפקט הגרוע ביותר של הקורונה על הביקוש העולמי לנפט כבר עבר, אך הוא ימשיך להתקיים כאשר השוק יתאושש לאיטו במחצית השנייה של 2020, מסרה סוכנות האנרגיה הבינלאומית ( IEA ) ביום שישי.

בדו"ח החודשי שלה, IEA העריכה שהביקוש העולמי לנפט גולמי במחצית הראשונה של השנה צנח ב-10.75 מיליון חביות ביום, בערך 11% בהשוואה לשנה שעברה. היא צופה שהביקוש במחצית השנייה יהיה נמוך ב-5.1 מיליון חביות ביום בהשוואה שנתית.

בדוח הוסבר כי חלה התאוששות בפעילות הכלכלית ובתחבורה ברחבי העולם אחרי הסרת כמה מאמצעי הסגר הנוקשים ביותר - שני שלישים מאוכלוסיית העולם היו תחת סגר באפריל. יחד עם זאת מזהירים ב־ IEA כי "הגידול החזק במקרי הקורונה שגרם להטלה מחודשת של סגרים בכמה אזורים, כולל צפון ודרום אמריקה, מטיל צל על התחזית הזו".

חשש מגל שני

מחירי הנפט נסחרו בטווח קצר בשבועות האחרונים, על רקע החשש מפני גל שני של המגפה. סוכנות האנרגיה מפאריס הפחיתה את תחזית הביקוש שלה ברבעון השלישי של השנה, כשהיא מציינת את הגידול בהידבקויות בברזיל, רוסיה ובעיקר ארה"ב.

בסוף השבוע מחירי הנפט הגולמי וכן הנפט ממערב טקסס עלו בעקבות אופטימיות בשוק לגבי פיתוח חיסון לקורונה. מחיר הנפט קיבלו תמיכה מסוימת גם מהירידה החדה בהיצע.

מגמת התאוששות ברורה
 מגמת התאוששות ברורה

נתוני IEA מראים שהתפוקה העולמית ביוני היתה נמוכה ב-13.7 מיליון חביות בהשוואה לאפריל, כשארגון אופ"ק ובעלות בריתו הסכימו לסיים מלחמת מחירים ולהפחית את התפוקה העולמית בכ־13%. הסוכנות מעריכה שהציות להסכם הגבלת התפוקה הייתה 108%, כאשר סעודיה הפחיתה תפוקה בעוד מיליון חביות ביום מעבר לנדרש ממנה. תפוקת אופ"ק ירדה לשפל של שלושה עשורים.

הציות להסכם נשחק

גם הגבלות היצע בארה"ב תרמו להידוק השוק, עם הורדת היצע של 1.3 מיליון חביות ביום במאי ו־500 אלף חביות ביוני, להערכת סוכנות האנרגיה.

אבל הציות הקפדני של המפיקות להסכמי קיצוץ התפוקה מתחיל להישחק, אומרת סוכנות האנרגיה. היא צופה שהתפוקה האמריקאית תיגע ברצפה במחצת השנייה של השנה לפני שהיא תתחיל לעלות. אופ"ק ובעלות בריתו אמורות להקל את הקיצוץ ב־2 מיליון חביות נפט ביום מאוגוסט, והתפוקה בלוב עשויה לעלות בכמעט מיליון חביות ביום עד סוף השנה.

קיצוצי התפוקה והירידה בביקוש ברבעון השני שהייתה פחות חדה מכפי שצפתה IEA במקור מהדקים באיטיות את שוק הנפט. נפט שמאוחסן במכליות בים ירד ב־35 מיליון חביות ל־176 מיליון חביות ביוני מהשיא במאי. עם זאת לא ברור אם השוק יגיע לאיזון בקרוב.

העולם שוחה בעודפי נפט

העולם שוחה עדיין בעודפי נפט, כאשר המלאים מדינות OECD (33 המדינות העשירות בעולם) עולים ב־2 מיליון חביות ביום בשנת 2020, ומלאי הנפט הגולמי בארה"ב עלו ב־2.8 מיליון חביות בחודש שעבר, למרות שבחודש יוני רגיל הם יורדים ב-13 מיליון חביות.

למרות העלייה במחירי הנפט בחודשים האחרונים, כל רווח של בתי הזיקוק מהעלייה בביקוש למוצרי הדלק צפוי להתקזז עם ההיצף של המלאים ברבעון השני שבו הביקוש היה חלש במיוחד, והתחזיות לשוק הדוק יותר שיפגע ברווחים, הוסיפה IEA.

לחץ מצד סעודיה על אופ"ק לאפשר הגדלת תפוקת נפט מאוגוסט | סאמר סעיד, וול סטריט ג'ורנל

ברית של מפיקות נפט גולמי בראשות סעודיה דוחפת את אופ"ק ובעלות בריתו להגדיל את תפוקת הנפט מאוגוסט, לפי מקורות בקרטל, על רקע הסימנים שהביקוש חוזר לרמות רגילות אחרי הסרת הסגרים של הקורונה.

מדינות מפתח באופ"ק ובעלת הברית רוסיה אמורות להיוועד במפגש וידאו ביום רביעי כדי לדון בתפוקה נוכחית והעתידית של הארגון. באפריל, יצואנית הנפט הגדולה בעולם סעודיה הובילה מסע לקיצוץ התפוקה הכוללת של 23 מדינות ברית המפיקות ב־9.7 מיליון חביות ביום, כאשר הקורונה גרמה לקריסת הביקוש העולמי לנפט.

כעת, סעודיה ורוב משתתפות הקואליציה הזו של מפיקות הנפט תומכות בהקלת ההגבלות. לפי ההצעה הסעודית, קבוצת אופ"ק+ תשחרר עוד תפוקה של 2 מיליון חביות ביום והקיצוץ יפחת ל־7.7 מיליון חביות ביום, אומרים המקורות באופ"ק.

"אם אופ"ק ימשיך להפחית תפוקה כדי להעלות את המחירים, אני חושב שזו תהיה החלטה אובדנית", אמר מקור שמכיר את הלוך הרוח הסעודי. "תהיה מלחמה על נתחי שוק, והקטע הוא איך המפיקות בעלויות הנמוכות יוכלו לנצח בלי לרסק את מחירי הנפט".

האופטימיות היחסית של המפיקות עולה בקנה אחד עם דו"ח של סוכנות האנרגיה הבינלאומית שהראה שהאפקט הגרוע ביותר של הקורונה על היקוש העולמי לנפט כבר חלף, אך הוא ימשיך להתקיים כאשר השוק מתאושש לאיטו במחצית השנייה של 2020.

הברית אופ"ק פלוס העמיקה בהדרגה את קיצוצי התפוקה מאז 2016, כשהיא ניצבת מול התחרות של מפיקי הפצלים בארה"ב. כמה מדינות בברית העלו זמנית את התפוקה במחצית 2018 כדי למלא את הפער של אובדן הנפט האיראני בגלל עיצומי ארה"ב.