מנכ"ל ויקטורי תוקף את מיזם ההלוואות של המתחרה ויוצא עם תכנית "הלוואה" ללא ריבית

הרשת מציעה כרטיס לטעינת מזון עד 10,000 שקל ברשת ומבטיחה – ללא עמלת רישום וללא ריבית • הכרטיס יוטען ב-12 תשלומים ללא ריבית כשהרשת סופגת עלויות אך גם מבטיחה לעצמה מחזור שנה קדימה • אייל רביד: "כשאני רואה את המתחרים מציעים הלוואות לכל דורש אני פשוט נחרד"

אייל רביד מנכ"ל ויקטורי תוקף את מיזם ההלוואות של המתחרה שופרסל, ויוזם תכנית משלו שמציעה פתרון להלוואה לקניית מזון ברשת שבבעלות - ללא ריבית וללא עמלת רישום או הקמה, ומצהיר: "ריבית? בתקופה כזו? לא אצלנו".

בפוסט שפרסם בדף הפייסבוק שלו כותב רביד: "הימים האחרונים מדירים שינה מעיני, וכשאני רואה את מתחרי מציעים הלוואות לכל דורש ואף מגדילים לעשות ומעמידים חדרי הלוואות פופ אפ מזכוכית בסניפים כדי לעודד אנשים לחתום על הלוואות 'נוחות' לכל מטרה אני פשוט נחרד".

רביד יוצא באופן מופגן נגד המתחרה שופרסל וקורא לציבור בישראל "אל תקחו הלוואות למזון בריבית", ויוצא בפנייה ישירה גם לקמעונאית המזון המתחרה כשהוא פונה למתחרה שופרסל בצורה ישירה: "למתחרי, זה לא הזמן לניצול הזדמנויות".

כך רביד חושף כי ויקטורי מתכוונת להציע מימון לרכישת מזון ללא ריבית, ומציע החל מהיום כרטיס מזון נטען של הרשת, שיכול להיטען בסכום של 6,000-10,000 שקל באמצעות כרטיס אשראי. לדבריו, סכום הטעינה יחוייב ב-12 תשלומים ללא ריבית, וללא עמלת רישום או הקמה, וללא תשלום על הכרטיס עצמו. ניתן לראות בעסקה כמכירת כרטיס גיפטקארד לרשת אחת בעסקה בתשלומים, שהיא למעשה ההלוואה שרביד מבטיח שלא יקח ריבית בגינה.

רביד כותב: "המחנק האמיתי שהולך ומאיים יותר ויותר על הצרכן הישראלי הוא מחנק האשראי. בועת האשראי הזאת מסוכנת למשקי הבית ועשויה להתפוצץ מהר יותר ממה שאנחנו חושבים". והוא מוסיף: "היעדר ההכנסות לצד הצורך להתקיים מסכנות באופן ממשי את הביטחון התזונתי של אחוז ניכר מהצרכנים הישראלים ובעת הזאת אנו הקמעונאים לא יכולים לעמוד בצד ולהסתכל".

לפי רביד, לא קיימת כלל עלות ללקוח עבור הקמת כרטיס נטען, מה שאומר שהיא רחוק מלסכם את מפת העלויות עבור רשת המזון. העלות המרכזית, מעבר לעלויות האופרציה (עובדים יעודיים, מעקב אחרי הכרטיסים ועוד) היא העלות הכלכלית של ההון שרביד יצמיד לפעילות, ולא לפעילויות אחרות שהיו יכולות לשאת תשואה או ריבית, והיא תעמוד על כמה אחוזים מהסכום שהוא יקדיש לנושא.

לצד זאת, כל נותן אשראי מוצא את עצמו כחלק מהפעילות מול לווים שלא יכולים להחזיר את ההלוואה, דבר שנקרא הפסדי אשראי. בימים כתיקונם הדבר מוביל להוצאות בגין הפסדי אשראי בהיקפי של כמה עשיריות אחוז. אלא שבמקרה הנוכחי רביד מכוון לקהל בסיכון גבוה, וזאת בעיצומו של משבר כלכלי אדיר, כך שסביר שתיק אשראי דומה היה מניב הוצאות בגין הפסדי אשראי בגובה כמה אחוזים שלמים. ימים יגידו עד כמה הפעילות הזו יצרה הפסדים, אבל כבר בתחילתה, ובהינתן שאין באמת עלויות לאשראי הזה, ברור שיש לה עלות כלכלית משמעותית של כמה אחוזים מהיקפה הכולל.

מהצד השני, לא מדובר בהלוואה לכל מטרה, אלא בהלוואה ייעודית לרכישות ברשת ויקטורי. לדבר הזה יש משמעות כשהכסף שרביד יקציב בנושא ישמש לרכישות אצלו, וזה צפוי להגדיל ולהבטיח את המחזור שלו - עם הרווחיות הרגילה הגלומה במוצרים אותם הוא מוכר בסניפיו. כלומר, אם בדרך כלל יש לרביד מרווח של כ-25% ברווח הגולמי, הרי שהעלות הכלכלית של מתן ההלוואות והפסדי אשראי ככל שיהיו, תבוא על חשבונו.

לאחרונה נחשף ב"גלובס" כי מיזם ההלוואות המשותף של שופרסל וכאל יצא לדרך באמצעות 20 עמדות ייעודיות בתוך סניפי הרשת שנראים כמו דגם מוקטן של בנק. לפי הערכות, שופרסל וכאל ייגבו על ההלוואות המשותפות הללו ריבית בסדר גודל של כ-8% לשנה, בהתאם לנהוג בהלוואות לכל מטרה בשוק האשראי הצרכני החוץ בנקאי. ההלוואות בפעילות המשותפת של שופרסל וכאל תהיינה בהיקף של עד 10-20 אלף שקל להלוואה.