בוועדת הקורונה אין לכחול לבן אף נציג? לא בדיוק

האם אנשי כחול לבן נעדרו מכל דיוני ועדת הקורונה? התיישבנו לצפות • המשרוקית של "גלובס"

יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי

קרב העקיצות בין יש עתיד לכחול לבן נמשך בעוז, והאמת שוב בצד המפסיד. הפעם הכרטיס הצהוב ליאיר לפיד. בראיון לרשת 13, אחרי הפגנת העצמאים בכיכר רבין, האשים לפיד את ראש הממשלה בניהול כושל של משבר הקורונה. כששאלו אותו אם שותפיו לשעבר בכחול לבן לא משפרים את המצב, הוא ענה כלדקמן: "עד עכשיו הם לא עשו הרבה. הם אמרו שזו ממשלת הקורונה. אחר כך לא לקחו אף תפקיד שקשור לקורונה - לא אוצר, לא בריאות, לא ועדת הכספים, לא ועדת הכלכלה; את יודעת מה? בוועדת הקורונה אין לכחול לבן אף נציג".

מי שעקב אחרי הדיווחים הדרמטיים שזרמו ביום שני מוועדת הקורונה, יודע שהסעיף האחרון לא מדויק. פחות מיממה אחרי הראיון עם לפיד, רוב חברי ועדת הקורונה החליטו בניגוד לעמדת הממשלה להשאיר את חדרי הכושר והברכות פתוחים. העיניים הופנו בעיקר ליפעת שאשא ביטון, יו"ר הוועדה מהליכוד, שסרבה להתיישר עם הקואליציה. אבל יחד איתה הצביעו גם שתי נציגות כחול לבן.

אז כן: הנציגות האלה חיות וקיימות, גם אם שמותיהן עלומים לציבור הרחב. אחת מהן היא הילה שי-וזאן, לשעבר חברת מועצה במודיעין ואחראית הדוברות במרכז השלטון המקומי. השנייה היא עינב קאבלה, עורכת דין שניהלה את האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות ואת המטה של אבי ניסנקורן. אם לפיד לא שמע עליהן, יש נסיבות מקלות: שתיהן נכנסו לכנסת לפני פחות מחודש בעקבות אישור החוק הנורבגי, והצטרפו לוועדת הקורונה ב-29 ביוני.

אבל מינוי רשמי לוועדה הוא לפעמים סמלי בלבד. מה אם לפיד לא השגיח בהן כי הן לא השתתפו בדיונים? למענכם, ישבנו וצפינו בכל 14 הישיבות שקיימה ועדת הקורונה מאז ההצטרפות של שי-וזאן וקאבלה. להלן הממצאים: במחצית הישיבות השתתפה לפחות אחת מהן, בדרך כלל שי-וזאן, שלקחה חלק פעיל בשישה דיונים. קאבלה, שמשמשת כיו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, נראתה פחות ולא דיברה כלל. נציגים של יש עתיד, לשם השוואה, השתתפו בעשר מהישיבות.

למה להאשים סתם, שאלנו את לפיד. לפיד ענה שהוא התכוון למשהו קצת אחר: "עם הקמת ממשלת החירום קורונה, לא היה נציג של כחול לבן בוועדה. לאחרונה הצטרפו הח"כיות החדשות והתווספו נציגים". זה נכון: בגלגולה הראשון של הוועדה, בראשות עופר שלח מיש עתיד, מיקי חיימוביץ' ייצגה את כחול לבן. עם הקמת "ממשלת החילופים" היא עברה לוועדת הפנים, וחודש ימים נותרה הסיעה בלי ייצוג.

בשורה התחתונה: דברי לפיד לא נכונים ברובם. כחול לבן נעדרה מוועדת הקורונה בין הקמת הממשלה לאישור החוק הנורבגי, אבל לפני שבועיים מינתה אליה שתי נציגות. אחת מהן, הילה שי-וזאן, משתתפת פעילה בדיונים.