במקום אנרגיות מזהמות: ישראל צפויה להכניס מתקני אגירה למשק החשמל

רשות החשמל מודיעה על סיום מכרז להקמת מתקני אנרגיה מחודשת משולבי אגירה, שיאפשרו לצמצם את השימוש באנרגיות מזהמות • התעריף שנקבע במכרז זול יותר מתעריף חברת החשמל

מתחם סולארי אשלים / צילום: איל יצהר
מתחם סולארי אשלים / צילום: איל יצהר

רשות החשמל מודיעה היום כי הסתיים המכרז הראשון להקמת מתקני PV בשילוב קיבולת אגירה, וכי אנלייט , דוראל , ואלומיי , חברות הנסחרות בבורסה, יופקדו על הקמת המתקנים הפוטו-וולטאיים, בהספק כולל של 168 מגה-ואט ובמחיר של 19.9 אגורות לקוט"ש. החברות נבחרו מתוך 15 משתתפות במכרז, ו-45 הצעות שונות שהוגשו. בהתאם לתנאי ההליך, יידרשו הזוכים להקים בתוך שנתיים וחצי מתקן פוטו וולטאי ומתקן אגירה בהיקף של 4 שעות אגירה לפחות.

לפי רשות החשמל, יכולת האגירה המשולבת במתקן הפוטו-וולטאי מאפשרת להפיק כמות גדולה יותר של חשמל נקי עבור גודל חיבור נתון לרשת ובכך לייעל את השימוש בתשתיות קיימות. בנוסף, מאפשרת האגירה הזרמה של החשמל לרשת בשעות הערב שהן השעות בהן מערכת החשמל זקוקה לו. בעתיד, צפוי כי מתקני האגירה יספקו שירותים נוספים הנדרשים לשמירה על יציבות הרשת ולניהול יעיל יותר של ייצור החשמל ואספקתו. בכוונת הרשות לפרסם הליכים דומים נוספים בעתיד הקרוב וכן לתת מענה אסדרתי לסוגים שונים של אגירה.

לדברי שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ, "המכרז הראשון אי פעם להקמת התקנים סולאריים בשילוב אגירת חשמל, הוא צעד משמעותי בדרך להגשמת היעד השאפתני שהצבתי, ולפיו בעוד כעשור, לפחות 30% מייצור החשמל בישראל יהיה מאנרגיות מתחדשות. ההצלחה העצומה של המכרז באה לידי ביטוי בכמות החשמל הגדולה שתיאגר ובמחיר הנמוך שישולם לחברות היצרניות. זה גם ישמור על הסביבה שלנו וגם על הכיס של הציבור. לאור ההצלחה צפוי בשנה הקרובה להיפתח מכרז נוסף להקמת מתקנים פוטו וולטאיים בשילוב קיבולת אגירה".

מבדיקה שערך המשרד להגנת הסביבה עולה כי במוסדות התכנון מקודמת הקמה של יותר מ-20 תחנות כוח מזהמות ברחבי ישראל, וזאת בזמן שמדינות ב-OECD מאיצות מעבר לאנרגיות מתחדשות, עוצרות תכניות להקמת תחנות כוח פוסיליות חדשות ואף מוקדמת סגירתן של תחנות קיימות. המשרד להגנת הסביבה פרסם עמדה נחרצת המתנגדת להחלטת משרד האנרגיה, וטען כי ניתן כבר היום להחליף את תחנות הכוח המזהמות במתקני PV משולבי קיבולת אגירה, בדיוק כפי שעושה המכרז הנוכחי של רשות החשמל. למרות ההתנגדויות, במוסדות התכנון ממשיכים לקדם את הקמת תחנות הכוח, כאשר גם העלות גבוהה יותר: 57 אג' לקוט"ש ומעלה, לעומת 19.9 אג' בשימוש באנרגיה מתחדשת.

"תוצאות המכרז היום הן הוכחה שיש לבנות כל כושר ייצור חדש אך ורק מסולארי ואגירה ולעצור מיד את עשרות התוכניות להקמת תחנת כח ותשתיות גז", אומר ד"ר יונתן אייקנבאום, מנהל גרינפיס ישראל. "מדובר באירוע מכונן ועל בסיסו ניתן לקבל שורה של החלטות שיעצבו את המשק הישראלי ואף יסייעו לו לצלוח את המשבר הכלכלי, הבריאותי והסביבתי החריף בו אנו נמצאים. הציבור הישראלי כולו ירוויח מהחלטה לבנות כל כושר ייצור חדש רק מסולארי ואגירה. החלטה כזו תוזיל את חשבון החשמל, תייצר עשרות אלפי מקומות עבודה ותוליד אווירה רגולטורית ועסקית אשר תעודד שגשוגן של חברות הזנק בתחום של אנרגיות מתחדשות".

עוד הוסיף אייקנבאום כי "אנרגיה מתחדשת מבשרת טובות ומנגד אנרגיה פוסילית שייכת לעבר, רק היום למדנו ש-250 חברות גז ונפט בארה"ב על סף פשיטת רגל. למרבה הצער משרד האנרגיה חושב גז, גז ועוד גז ומשקיע בזה את עיקר משאביו. כל השקעה נוספת בדלקים הפוסיליים תהיה איוולת סביבתית, בריאותית, תכנונית וכלכלית חמורה אותה יש לגנוז".

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, מברך על ההכרזה של רשות החשמל ומוסיף כי "המכרז האחרון הוא פריצת דרך בשוק המקומי וצעד ראשון וחשוב לשינוי אמיתי במשק החשמל של ישראל. ואולם, היינו מצפים כי בטווחי המחירים המדוברים, שרשות החשמל תאשר כמויות גדולות הרבה יותר לביצוע. בייחוד שבפני הרשות נמצא דוח קנדל שכימת את התועלות, והסביר שהמדינה מרוויחה הרבה יותר על כל קווט"ש סולארי. כמויות גדולות מאיצות את השוק, מזמינות שחקנים חדשים וגם בינ"ל ומעודדות תחרות. זה האינטרס של כולנו ואם יש חשמל סולארי זול אזי יש לאפשר כמה שיותר ממנו ולא לחסמו במכסות".