למה השופטים שטראמפ מינה לעליון לא מספקים את הסחורה - בינתיים

בית המשפט העליון האמריקאי סיים מושב דרמטי, עם הרבה אכזבות לתומכיו של טראמפ • איך כל זה ישפיע על הבחירות, ומהי אג'נדת הצללים של בית המשפט? • ד"ר אודי זומר, ראש המרכז לחקר ארה"ב באונ' ת"א, מגיע לפודקאסט 'המדריך לטראמפיסט' כדי לסכם עונה משפטית חסרת תקדים • האזינו

ג'ון רוברטס, נשיא בית המשפט העליון / צילום: AP Photo, AP
ג'ון רוברטס, נשיא בית המשפט העליון / צילום: AP Photo, AP

בסוף השבוע שעבר הסתיים בוושינגטון מושב היסטורי וגדוש החלטות דרמטיות של בית המשפט העליון האמריקאי. בצל מגיפת הקורונה, תשעת שופטי העליון פסקו ב-53 עתירות בלבד לפני שיצאו לפגרת הקיץ. מספר התיקים היה אולי מועט, אבל בית המשפט העליון נגע בלא מעט נושאים נפיצים העומדים בלב סדר היום בארה"ב.

ד״ר אודי זומר, ראש המרכז לחקר ארה״ב באוניברסיטת ת״א, בשיתוף תוכנית פולברייט, מתארח בפודקאסט 'המדריך לטראמפיסט', ומסביר כי בית המשפט העליון קשוב לדעת הקהל ולרוח התקופה - וכך למשל אפשר להבין את הפסיקה התקדימית המכירה במעמדם של חברי קהילת הלהטב״ק, לרבות זכויות טרנסג'נדרים במקומות העבודה. מי שמילא תפקיד מפתח בהחלטות העליון השנה היה נשיא בית המשפט העליון ג'ון רוברטס, שהיה מינוי לפני 15 שנים של הנשיא ג'ורג' בוש (הבן), אבל הפך לאחרונה ללשון מאזניים בקרב 9 השופטים, חמישה מתוכם שופטים שמרנים.

ניל גורסיץ' וברט קאבנו, שניהם מינויים של הנשיא טראמפ, החליטו לפסוק דווקא יחד עם השופטים הליברלים בחלק מפסיקותיהם. ובפסיקה בנוגע בנושא החזרי המס של הנשיא טראמפ, אף אחד מן הצדדים - הדמוקרטים או הרפובליקנים - לא יצא מרוצה. לפי זומר, ״עושה רושם שבית המשפט לוקח צעד אחורנית מן הקיטוב הקיצוני שרק הולך ומקצין בארה״ב, שני המינויים של טראמפ, קאבנו וגורסיץ' שידרו מסר של עצמאות. הם הצביעו כנגד מי שמינה אותם. אך יתכן שכל זה עניין זמני, כי בהחלטות של נשיא העליון הוא הצטרף לליברלים, אך עשה זאת בהחלטות טכניות ולא באופן מהותי״.

עוד בפרק: איך זה לעטות מסיכה בפעם הראשונה בחיים כשאתה נשיא ארה"ב, טראמפ נותן חנינה ליועצו לשעבר רוג'ר סטון, ומסכל את המרוץ לסנאט של שר המשפטים שלו לשעבר, ג'ף סשנס. וגם: הומאז' לחברת האופנה בת 202 שנה שהלבישה 41 מנשיאי ארה"ב, והקמפיין של קנייה ווסט ממשיך למחוזות הביזאר.

עקבו אחר הפודקאסט בספוטיפיי, באפל פודקאסטס, בגוגל פודקאסטס או באפליקציית הפודקאסטים האהובה עליכם