גיל בלוטרייך מאשים: "דירקטוריון סקייליין התעלם מהצורך לבצע הפחתה מהותית בשווי נכסי החברה"

במכתב התפטרות מהדירקטוריון טוען בלוטרייך כי על חברת הנדל"ן היה להפחית בין 21 ל-42 מיליון דולר • סקייליין: "דוחים מכל וכל את טענותיו המופרכות של בלוטרייך"

גיל בלוטרייך / צילום: איל יצהר, גלובס
גיל בלוטרייך / צילום: איל יצהר, גלובס

גיל בלוטרייך, מייסד חברת הנדל"ן סקייליין , התפטר מדירקטוריון החברה לאחר 22 שנים ומטיח האשמות בדירקטוריון. במכתב ששלח לחברי הדירקטוריון ודווח למשקיעים, בלוטרייך כתב: "הנני מגיש בזאת בלב כבד את התפטרותי", וציין כי סיבת ההתפטרות היא התעלמות דירקטוריון החברה מנתונים וחוות דעת המצביעים על הצורך בתיקון הדוחות הכספיים של החברה לרבעון הראשון, ובפרט הצורך לבצע הפחתה מהותית בשווי נכסיה "והתחמקות דירקטוריון החברה מלקיים דיון מעמיק" בנושא.

בלוטרייך מכהן כדירקטור מ-1998, אך נודע כי בשנה שעברה ביקש פעמיים להתפטר מהתפקיד לאחר שהועבר מתפקיד היו"ר. עם זאת, היה מדובר אז בהתפטרות מותנית שבה ביקש למנות אנשים ספציפיים במקומו לתפקיד, מהלך שלא יצא אל הפועל.

סקייליין, הנסחרת בשווי של 190 מיליון שקל (לאחר ירידה של 60% במניה מתחילת השנה) היא חברת נדל"ן הפועלת בשלושה תחומים: מלונות ואתרי נופש בארה"ב, מלונות ואתרי נופש בקנדה וייזום נדל"ן. החברה נמצאת בשליטת מישורים (49.4%) שבה התגלע סכסוך שהפך למאבק בין בעלי השליטה בחברה, בלוטרייך ואלכס שניידר, והנושא עבר להליכים משפטיים.

ברבעון הראשון של השנה הציגה סקייליין הפסד נקי המיוחס לבעלי המניות בסך 13.9 מיליון שקל. ההכנסות ממלונות ואתרי נופש התכווצו ב-22% ל-108 מיליון שקל, אך ההכנסות ממכירת נדל"ן למגורים טיפסו ופיצו על כך.

לדברי בלוטרייך, בישיבת הדירקטוריון לאישור הדוחות הציגה ההנהלה דוח שלא כלל הפחתה בשווי נכסי המלונאות והאירוח, ואילו הוא הביע דעתו שייתכן שזה לא המצב בפועל, ונתן מספר דוגמאות לאינדיקציות לירידות מחירים בפועל. בתגובה הוסבר שאין מספיק אינדיקציות לביצוע ההפחתה, והוצגה בדיקה שממנה עלה שגם כל החברות הציבוריות הדומות לא מבצעות הפחתות בשווי נכסי הנדל"ן שלהן. "על בסיס הסברים אלו תמכתי באישור הדוחות", מציין בלוטרייך.

"להפתעתי, כבר למחרת פרסום הדוח ראיתי פרסומים של חברות נדל"ן ציבוריות אחרות שבניגוד למה שהוצג לדירקטוריון ביצעו הפחתה בשווי הנכסים שלהן. כל הפניות שלי בכתב ליו"ר החברה וליו"ר ועדת הביקורת נענו בתשובות מתחמקות שלא יכולות לספק דירקטור אחראי", הוא מוסיף.

בלוטרייך שכר את שירותי E&Y קנדה לבחון את הנושא ולפי הממצאים הראשונים שקיבל מהם, על סקייליין היה להפחית בדוח הרבעוני בין 21 ל-42 מיליון דולר. לדבריו, הוא ביקש לכנס את הדירקטוריון בדחיפות אך נדחה, וזימון לישיבה שנקבעה לא כלל את הנושא בסדר היום. גם לאחר פניות נוספות שלו, הנושא לא הוכנס לסדר היום של הישיבה. לדברי בלוטרייך, "לצערי, אני מרגיש שבנסיבות אלה לא מתאפשר לי לקיים את תפקידי כדירקטור בחברה ציבורית ולמלא את האחריות המוטלת על כתפינו".

בלוטרייך צירף למכתב ההתפטרות שלו את הדוח של E&Y, אך הדוח לא צורף לדיווח לבורסה, אם כי צפוי לעבור לקבלת התייחסות של רואי החשבון, מעריכי השווי ולהיבדק בדירקטוריון. כמו כן בלוטרייך חושף במכתבו כי רו"ח שהיה אחראי על הדוחות של סקייליין הגיש בפברואר תביעה נגד החברה בבית המשפט העליון באונטריו, קנדה, דבר שלא דווח לחברי הדירקטוריון. ככל הנראה מדובר בתביעה שאינה קשורה כלל לנושא זה.

מסקייליין נמסר: "אנו דוחים מכל וכל את טענותיו המופרכות של בלוטרייך. החברה מקיימת תהליך מוסדר שכולל עבודה של ועדת דוחות כספיים שמונה שלושה דח"צים מנוסים שנפגשו עם מעריכי השווי הבלתי תלויים ועם רואה החשבון המבקר - דלויט.

"ההצבעה על אישור הדוחות הכספיים לרבעון הראשון עברה פה אחד, לרבות הקול של מר בלוטרייך. הדוח לרבעון הראשון פורסם במועדו ובתקופה שבה חוסר הוודאות היה גדול ואנחנו עודנו בתקופה כזו. למרות זאת, החברה מקפידה לעדכן את בעלי המניות בפעילותה, בהתאם לחוק.

"בלוטרייך, מצידו, פעל ממניעים זרים שמטרתם אינה טובת החברה ובעלי מניותיה, ובחר להתפטר 15 דקות לפני ישיבת הדירקטוריון, למרות שבקשתו להחזר הוצאות על סקירת השוק הכללית שהזמין, ללא מעורבות ההנהלה, עלתה לסדר היום לפני התפטרותו.

"לאחר שסיים את כל תפקידיו בחברה ובמישורים ובזמן שמתנהלות תביעות בינו לבין החברה והוא נתבע ע"י מישורים בסכום של מעל 11 מיליון שקלים, נראה כי כל שנותר לבלוטרייך הוא לעורר פרובוקציות שיפגעו בחברה, בדירקטוריון שאיבד בו אמון ובבעלי המניות.

"ללא קשר לבלוטרייך ולמהלך שביצע, כחלק מהאחריות של הדירקטוריון, מונתה ועדת המאזן של הדירקטוריון לבחון את הסקירה שהוגשה. החברה מתנהלת ותמשיך להתנהל בהתאם לדין ולנהלים סדורים".