קרן פימי מציפה ערך במגזר החלל, אך סובלת מקשיים בעסקי התעופה שלה

פימי מכניסה את דיסקונט קפיטל לשותפות באימג'סאט לפי שווי של 187 מיליון דולר • אחד מהמגזרים שספגו את המכה הקשה ביותר במשבר הקורונה הוא מגזר התעופה, אליו חשופה פימי באמצעות השקעותיה בחברות מנועי בית שמש, תאת טכנולוגיות וגילת לוויינים

ישי דוידי / צילום: יונתן בלום
ישי דוידי / צילום: יונתן בלום

קרן ההשקעות פימי מצרפת את בנק דיסקונט כמשקיע בחברת לווייני התצפית אימג'סאט אינטרנשיונל (ISI) שבשליטתה. על פי ההסכם, ישקיע דיסקונט 32 מיליון דולר באימג'סאט בתמורה להקצאה של 17% ממניותיה.

הסכם ההשקעה מ שקף לאימג'סאט שווי של 187 מיליון דולר (אחרי הכסף). לאחר השלמתו תמשיך קרן פימי להיות בעלת השליטה בחברה ותחזיק כ-44% ממניותיה, כאשר יתרת המניות יוחזקו בידי התעשייה האווירית (38%), בנק דיסקונט (17%) ובעלי מניות אחרים (1%).

את ההשקעה יבצע הבנק באמצעות זרוע ההשקעות שלו, דיסקונט קפיטל. לדברי קרן פימי, ההשקעה תשמש את אימג'סאט להשלים את מערך הלוויינים החדש של החברה, EROS Next Generation, ולהעמיק את פעילות המחקר והפיתוח בתחומי הבינה המלאכותית והחלל החדש (New Space).

אימג'סאט, שהוקמה לפני 23 שנה בידי התעשייה האווירית ואלביט מערכות, היא ספקית עולמית של פתרונות מודיעין מהחלל, המבוססים על לווייני התצפית ממשפחת EROS (ארוס) שמייצרת התעשייה האווירית. החברה מספקת ללקוחותיה מגוון רחב של פתרונות ושירותים המשלבים לווייני תצפית ברזולוציה גבוהה, מערכות שליטה ובקרה קרקעיות ופתרונות לעיבוד הדמיות לוויין ותוצרים מודיעיניים אחרים, מבוססי בינה מלאכותית (AI).

אימג'סאט מפעילה לווייני תצפית באיכות גבוהה, ומרחיבה כיום את פעילותה עם שיגור קונסטלציית לווייני תצפית בשם EROS NG (גם הם מתוצרת תע"א), שהם מהמתקדמים והמובילים בעולם. 

פימי נכנסה להשקעה באימג'סאט בסוף 2017, כאשר הזרימה 40 מיליון דולר תמורת  53.6% ממניות החברה. העסקה שיקפה אז שווי של כ-75 מיליון דולר לאימג'סאט אחרי הכסף, כך שמדובר על תשואה על הנייר של כ-100% טרם ההשקעה הנוכחית.

את ההשקעה הראשונה באימג'סאט הוביל גילון בק, שותף בכיר בקרן פימי, שגם מכהן מאז כיו"ר החברה, ותחת הנהגתו החברה מתרחבת ונכנסת לתחומים חדשים.

את ההשקעה מטעם בנק דיסקונט הובילו מנכ"לית דיסקונט קפיטל הילה חימי-אלפרט וסמנכ"ל ההשקעות, חנוך פפושדו, וזו מהווה לדבריהם המשך לאסטרטגיה של החברה לזיהוי והשקעה בחברות בעלות טכנולוגיות ייחודיות ופוטנציאל צמיחה משמעותי.

הילה חימי אלפרט מנכ"לית דיסקונט קפיטל / צילום: רמי זרנגר
 הילה חימי אלפרט מנכ"לית דיסקונט קפיטל / צילום: רמי זרנגר

פימי, בניהולו של ישי דוידי, היא קבוצת קרנות פרייבט אקוויטי (הון פרטי להשקעות). במשך יותר משני עשורים השקיעו הקרנות של פימי בעשרות חברות במשק הישראלי, וכיום נחשבת הקרן לאחד המעסיקים הגדולים במדינה, עם עשרות אלפי עובדים תחת ניהולה.

אחת השותפות הבכירות בקרן היא לילך אשר טופילסקי, שפרשה אשתקד מתפקיד מנכ"לית בנק דיסקונט לטובת הצטרפות לפימי. כמנכ"לית, אשר טופילסקי הייתה ממונה גם על דיסקונט קפיטל, ובין השאר היא זו שמינתה את חימי אלפרט למנכ"לית זרוע ההשקעות של הבנק.

מגייסת הון כמתוכנן, אך איבדה אקזיט

לפני כחודשיים הודיעה פימי על כוונתה לגייס עוד 1.2 מיליארד דולר לקרן פימי 7 החדשה שלה. השלמת הגיוס מתוכננת לסוף השנה הנוכחית, ולאחריה יעמוד סך ההון המגויס של פימי על 4.4 מיליארד דולר. בקרן ציינו היום כי הגיוס מתקדם כמתוכנן, חרף הקשיים שמציב משבר הקורונה לכלכלה העולמית בכלל ולתעשייה הישראלית בפרט.

אחד מהמגזרים שספגו את המכה הקשה ביותר במשבר הקורונה הוא מגזר התעופה, אליו חשופה פימי באמצעות השקעותיה בחברות מנועי בית שמש, תאת טכנולוגיות וגילת לוויינים.

מנועי בית שמש , שעוסקת בייצור חלקים למנועי מטוסים ובשיפוץ מנועים, איבדה מתחילת 2020 כ-63% מערכה, על רקע הירידה החדה בפעילות חברות התעופה בעולם וברכישות מטוסים על ידן. הירידה במניה שחקה את שוויה ל-440 מיליון שקל בלבד, כאשר שווי השקעתה של פימי בחברה צנח בהתאם ל-153 מיליון שקל (45 מיליון דולר). הירידה בפעילות מגזר התעופה גם הובילה את מנועי בית שמש לפטר בשבועות האחרונים כ-12% מעובדיה.

בחברת תאת טכנולוגיות, העוסקת בייצור רכיבים למטוסים כגון מחליפי חום ומערכות קרור, חזרה פימי לפני כשבע שנים לסיבוב השקעה שני, במסגרתו רכשה את השליטה בה בהשקעה של 125 מיליון שקל, ששיקפה לתאת שווי של 233 מיליון שקל. מתחילת  השנה איבדה תאת כ-27% מערכה, והשלימה נפילה של 66% בשלוש השנים האחרונות. כך, שכעת עומד שווי החברה על 115 מיליון שקל, ושווי ההחזקה של פימי מסתכם ב-68 מיליון שקל בלבד.

מגזר התעופה הוא גם הגורם המרכזי לירידה החדה במכירות של חברת גילת לוויינים, בה מחזיקה פימי 34% מההון, ברבעון הראשון. החברה שמוכרת בין השאר מערכות תקשורת לוויינית למטוסים הציגה ברבעון ירידה של 23% בהכנסות ל-47.7 מיליון דולר ועברה להפסד של 11.8 מיליון דולר, לעומת רווח נקי של 2.8 מיליון דולר שנרשם ברבעון הראשון אשתקד.

ההרעה בביצועים הובילה לביטול העסקה לרכישתה של גילת בידי קומטק האמריקאית, שנחתמה בין הצדדים בסוף חודש ינואר ושיקפה לגילת שווי של מעל חצי מיליארד דולר.

בעקבות התפתחויות אלו, מניית החברה השלימה נפילה של כמעט 50% מאז חתימת ההסכם למכירתה. היום נסחרה גילת בבורסה לפי שווי של 1 מיליארד שקל, המשקף שווי של 340 מיליון שקל להחזקה של פימי בחברה, שהייתה צפויה לאקזיט משמעותי שעתיד היה להניב לקרן תשואה של פי 2.5 ויותר על השקעתה.