האם בעיצומה של המגפה הגיעו ארצה 7,000 עולים חדשים?

שרת הקליטה פנינה תמנו-שטה מספרת שהסגר כמעט שלא פגע בזרם העולים. המספרים אומרים אחרת • המשרוקית של "גלובס"

פנינה תמנו–שטה, כחול לבן / צילום: שלומי יוסף, גלובס
פנינה תמנו–שטה, כחול לבן / צילום: שלומי יוסף, גלובס

אם יש נתון אחד ששרת הקליטה אמורה להכיר, הרי זה מספר העולות והעולים שישראל קולטת. השרה פנינה תמנו-שטה התארחה לאחרונה בגלי צה"ל, והשיחה התגלגלה לשאלה מסקרנת: האומנם, יהודים ממשיכים להגר לישראל גם בימי המגפה? "הרבה מאוד אנשים שהיו להם חסמים למה לא להגיע לארץ, הקורונה דווקא נתנה להם זרז", תמנו-שטה טענה, וסיפקה מספר: "כ-7,000 עולים חדשים הגיעו בתקופת הקורונה".

זה מספר מרשים. הקורונה התחילה להתפשט בישראל בחודש מרץ. תמנו שטה רומזת שלמרות הסגר, חובת הבידוד והצניחה במספר הטיסות - בין מרץ ליוני נחתו בישראל 7,000 עולים. נכון, לפני שנה הגיעו ארצה באותם חודשים 11,802 עולים, אבל יכולנו לצפות לירידה חדה יותר.

ובכן, היא באמת הייתה חדה יותר. חדה בהרבה אפילו. לפי נתוני משרד העלייה והקליטה, בחודשי הקורונה נקלטו בישראל רק 3,872 עולים חדשים, כחצי מהמספר שציינה השרה. ערב המגפה הזרם היה דווקא ער במיוחד: בפברואר 2020 הגיעו 2,403 עולים, 9% יותר מאשר בפברואר שעבר. אבל כשהנגיף עשה עלייה, המספר צנח. במרץ נחתו 1,424 עולים, ובאפריל רק 403 - פחות משישית מאשר בשנה הקודמת. בשורה התחתונה, אף שהשנה נפתחה ברגל ימין, מספר העולים לישראל בחציון הראשון של 2020 היה רק 8,568, כמחצית מהמספר אשתקד.

הקורונה שברה את גל העלייה
 הקורונה שברה את גל העלייה

אולי מה שבלבל את תמנו-שטה היה תחזיות לגידול עתידי במספר העולים. לפני חודש, בדיון בוועדת העלייה והקליטה, מנכ"לית הסוכנות היהודית אמירה אהרונוביץ' סיפרה שבכמה מדינות נרשם בזמן המגפה זינוק אדיר בבקשות לעלייה. בארה"ב, מספר התיקים שנפתחו בין מרץ למאי היה גבוה פי 6.7 מאשר בתקופה המקבילה אשתקד; בצרפת פי 3.7; באמריקה הלטינית פי 2. תמנו-שטה ניבאה שקצב העלייה יוכפל.

אבל לתחזיות האלה צריך להתייחס בזהירות. ראשית, רק 60%-80% מבקשות העלייה שמגישים יהודים לארגוני עלייה מתממשות. שנית, מרכז המחקר של הכנסת מצא שבארצות אחרות מספר הבקשות ירד, בפרט במדינות חבר העמים שבהן משרדי הסוכנות נסגרו. מספר בקשות העלייה בכל העולם ירד ב-19%.

בשורה התחתונה: דברי תמנו-שטה לא נכונים. בין מרץ ליוני, החודשים שבהם התמודדה ישראל עם הקורונה, נחתו בארץ 3,872 עולים - שליש ממספרם בתקופה המקבילה אשתקד.

תחקיר: ארן רונדל