זהבית כהן מתקשה להשלים את מכירת פסגות - ומנסה להציף ערך במקס סטוק

על פי גורמים בשוק, המגעים מול המשקיעים בהובלת רון ויסברג לגיבוש עסקה עדיין נמשכים, אף שפגה תקופת הבלעדיות • אייפקס מקדמת בימים אלה ניסיון להנפקה בבורסת ת"א של רשת המוצרים המוזלים מקס סטוק

זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר
זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר

האם המהלך למכירתו של בית ההשקעות פסגות תקוע? לפני יותר מחודש חשפנו ב"גלובס" כי קרן הפרייבט אקוויטי אייפקס, שאת השקעותיה בישראל מובילה זהבית כהן, מקיימת מגעים מול קבוצת משקיעים זרים בהובלתו של איש העסקים רון ויסברג למכירת בית ההשקעות שבבעלותה. על פי אותו פרסום, השווי לפסגות שלפיו נעשה המו"מ, שהגיע לשלבים של בדיקת נאותות, עומד על 350-400 מיליון דולר (1.2-1.5 מיליארד שקל).

עד היום לא נודע מיהם המשקיעים שמאחורי ויסברג, וממילא תקופת הבלעדיות שניתנה לו הגיעה, ככל הידוע, לסופה ולא הוארכה. על פי גורמים בשוק, המגעים בין הצדדים לגיבוש עסקה עדיין נמשכים, אף שפגה תקופת הבלעדיות. לא מן הנמנע כי ויסברג עמל על הבאת שותפים נוספים לעסקה. 

לזהות המשקיעים חשיבות רבה, משום שמכירת פסגות תלויה בקבלת אישוריהן של רשות שוק ההון, רשות ניירות ערך ורשות התחרות. לפיכך, ברור כי עלולה להיווצר בעיה באישור העסקה, אם הרוכשים שלצד ויסברג לא יעברו את המשוכה הרגולטורית.

קבוצת קרנות הפרייבט אקוויטי אייפקס רכשה את השליטה (76.2%) בפסגות ב-2010 מידי קרן יורק, לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל. בסוף 2015 השלימה אייפקס את רכישת יתרת המניות, כשקנתה את החזקות המיעוט של קרן מרקסטון בבית ההשקעות (כ-23%) לפי שווי חברה נמוך יותר, של כ-1.9 מיליארד שקל לפסגות.

בסך הכל, שילמה אייפקס עבור בית ההשקעות כ-2.5 מיליארד שקל. כלומר, בשקלול דיבידנדים שאייפקס לקחה מפסגות לאורך השנים, ובנטרול החוב שהועמס על פסגות ושמתווסף למחיר שעשויה לשלם קבוצת הרוכשים, הרי שתג המחיר שעליו מדובר כעת  משקף לאייפקס תשואה אפסית על השקעתה בפסגות, שהיא מאוד מאכזבת.

רכשה שליטה במקס סטוק באמצעות AMI

ובחזית אחרית של אייפקס, הקרן מקדמת בימים אלה ניסיון להנפקה בבורסת ת"א של רשת המוצרים המוזלים מקס סטוק. את השליטה במקס סטוק רכשה אייפקס לפני כשלוש שנים באמצעות קרן AMI המשקיעה בחברות בינוניות בגודלן בישראל. 

באותה עסקה נרכשו כ-55% ממניות הרשת תמורת כ-170 מיליון שקל, ולפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל. ביתרת מניות מקס סטוק מחזיקים המייסד אורי מקס ושותפו אבן צ'ארלס ניומן.

ככל הידוע, קרן ההשקעות שמובילה זהבית כהן, מבקשת לבצע את ההנפקה של מקס סטוק לפי שווי שאפתני של כ-1 מיליארד שקל למקס סטוק - הגבוה פי שלושה לערך מעלות הרכישה, ודומה לשווי שמוצמד כיום לרשתות קמעונאיות גדולות ורווחיות, כמו ויקטורי, שנסחרת לפי שווי של 1.15 מיליארד שקל.

יש לציין כי מאז שנכנסה אייפקס למעורבות בפעילות מקס סטוק, הנפקתה כבר עלתה על הפרק כמה פעמים, אבל לא יצאו לפועל מהלכים משמעותיים בכיוון זה, ואילו כעת ככל הידוע, התחילו הגורמים הקשורים לפעילות הרשת לגבש טיוטת תשקיף לקראת הנפקה אפשרית. הנפקה שכזו, אם תצא לפועל כמתוכנן, תתבצע בהובלת בנק ההשקעות הזר ג'פריס, כך שעיקר הסחורה שתימכר בה תיועד למשקיעים זרים, בעוד לידר הנפקות תוביל את החלק הישראלי של המהלך.

ג'פריס היה גם הבנק שהוביל את הנפקת מניותיה של הבורסה לני"ע בתל אביב בשנה שעברה, ונראה כי בבנק מקווים לשכפל את צורת ההנפקה, ואף יכולים לקוות גם לתוצאה מוצלחת כפי שנרשמה בהנפקת הבורסה, שנהנתה מביקושים ערים, ומאז שהתחילה להיסחר, עלה שווייה בעשרות אחוזים.

לפי הנתונים שמציגה רשת מקס סטוק, היא מתפרסת על פני כ-50 סניפים ברחבי הארץ, ובהם היא מציעה מגוון של יותר מ-10 אלף מוצרים בתחומים שונים, במחירים הנחשבים זולים יחסית.

אם וככל שמקס סטוק תגיע לבורסה, יהיה מדובר בסיבוב נוסף של כהן ושוק ההון, לאחר נסיון קודם ועגום למדי מבחינתה עם קבוצת האינטרנט זאפ, שאותה ניסתה להנפיק לפני כשנתיים לפי שווי מפולפל גם כן, וקיבלה "כתף קרה" מהשוק, שגרמה לכישלון ההנפקה.

בקיץ 2018, שלוש שנים לאחר רכישת זאפ, ניסתה אייפקס להנפיק את החברה בבורסת ת"א לפי שווי שוק של 650-700 מיליון שקל - גבוה ביותר מפי שלושה מהשווי שבו רכשה את החברה. במסגרת ההנפקה תכננה הקרן למכור מניות קיימות לציבור בהיקף של כ-200 מיליון שקל. אלא שהגופים המוסדיים בשוק ההון דרשו קיצוץ דרסטי של 40% בשווי החברה, לכ-400 מיליון שקל - קיצוץ שלו סירבו באייפקס, שנאלצה לגנוז את ההנפקה.

קרן AMI גייסה ב-2015 כחצי מיליארד דולר מגופים מוסדיים מישראל וגם מהעולם, אבל עד היום - למרות תשואות חלומיות שהניבו בשנים האחרונות למשקיעיהן קרנות פרייבט אקוויטי מקומיות, כמו פימי ופורטיסימו, עוד לא הציגה AMI הצלחות משמעותיות בהשקעותיה.