במערב מאשימים: האקרים רוסים ניסו לגנוב מאיתנו מידע על פיתוח חיסונים לקורונה

באופן נדיר, מחברי הדוח של סוכנויות הביון בקנדה, ארה"ב ובריטניה לא מסתפקים ברמיזות מעורפלות ומפנים אצבע מאשימה כלפי ממשלת רוסיה • ברוסיה מכחישים

טראמפ ופוטין. במרכז הפרשה - קבוצת ההאקרים שתקפה בוועידה הדמוקרטית ובפנטגון / צילום: רויטרס
טראמפ ופוטין. במרכז הפרשה - קבוצת ההאקרים שתקפה בוועידה הדמוקרטית ובפנטגון / צילום: רויטרס

האקרים רוסים ניסו לגנוב מידע על פיתוח חיסונים לקורונה בקנדה, ארה"ב ובריטניה, כך נטען בדוח של סוכניות הביון של שלוש המדינות שהתפרסם בימים האחרונים. לפי הדוח, לאורך 2020, האקרים הפנו מתקפות סייבר נגד חוקרים אמריקאים, בריטים וקנדים שעבדו על פיתוח חיסונים לקורונה, וסוכנויות הביון מאשימות בכך את שירותי הביון של רוסיה.

לפי הדוח, המתקפות עשו שימוש בתוכנה זדונית שפיתחה קבוצת ההאקרים הרוסית הידועה, "APT29" (שמכונה גם "Cozy Bear"). הקבוצה מוכרת בעקבות מתקפות קודמות שהואשמה בהן, שהופנו כנגד גורמים עם פרופיל גבוה כמו הוועידה הדמוקרטית הלאומית של ארה"ב ב-2016, ניסיונות פריצה לממשלת נורווגיה ב-2017 ומתקפת פישינג נגד הפנטגון ב-2015.

בדוח נכתב כי ראיות מצביעות על כך שלאורך 2020, הקבוצה כיוונה את מתקפותיה נגד ארגונים שונים שהיו מעורבים בניסיונות לפתח חיסונים לקורונה בקנדה, ארה"ב ובריטניה. ההערכה המובאת בדוח היא שהמטרה של המתקפות הללו הייתה גניבת מידע וקניין רוחני הקשור לפיתוח ובדיקת החיסונים.

המתקפות עשו שימוש בשני סוגים של טקטיקות תקיפה: פישינג - מיילים שעוצבו כך שמי שיקבל אותם יתפתה להעביר מידע אישי לשולח - תוך התחזות והסתרת זהותו האמיתית; ופישינג ממוקד, שמעוצב במיוחד כדי להפיל בפח הקורבן הספציפי, ומופנה בדרך כלל כלפי גורמים בעמדה משמעותית שיש להם גישה למידע רב ובעל ערך.

בשל היכולות הגבוהות של הקבוצה והעובדה שהיא מפנה את מתקפותיה פעמים רבות נגד גורמי שלטון, היא נקשרה לא פעם לשירותי הביון הרוסים. גם מחברי הדוח מעריכים בוודאות גבוהה של 95% כי הקבוצה היא חלק משירותי הביון של רוסיה, אך לא נמצאה הוכחה חותכת להערכה זו.

האצבע המאשימה שמפנות המדינות כלפי רוסיה היא יוצאת דופן. במתקפות מסוג זה ממשלות נוטות להיזהר מלהצביע על התוקף ללא הוכחה חותכת, ולרוב מסתפקות באמירות כלליות כמו "מרגלים הפועלים בשירות ממשלה". הפעם, מחברי הדוח בחרו לנקוב לא רק בשם קבוצת ההאקרים שאחראית, לכאורה, לפרצות, אלא גם להצהיר כי הם מעריכים שהיא קשורה לממשלה הרוסית.

בהצהרה שהתפרסמה מטעם ממשלת בריטניה, נמסר מטעם שר החוץ, דומיניק ראב, כי "אין זה מקובל כלל ששירותי הביון של רוסיה מכוונים מתקפות נגד מי שעובדים כדי להילחם במגיפת הקורונה", וכי "בריטניה תמשיך להתנגד למי שמבצעים מתקפות מסוג זה".

לפי סוכנות הידיעות הרוסית Tass, דימיטרי פסקוב, דובר מטעם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הכחיש את ההאשמות המועלות בדוח: "אין לנו מידע על מי עשוי להיות הפורץ לחברות הפארמה ומרכזי המחקר בבריטניה. אנו יכולים להגיד דבר אחד - רוסיה אינה קשורה כלל לניסיונות הללו".

המידע המבוקש: עלות החיסון וייצורו

הניסיון לפתח חיסון לקורונה הוא רחב, ומשתתפות בו חברות פרטיות, גופים אקדמיים וממשלתיים. מרבית המאמצים מתקיימים באופן פומבי, תוך פרסום הממצאים המדעיים, כך שכל קבוצת מחקר נעזרת בידע הקיים מהקבוצות האחרות. לצד זאת, פרטים אודות הסכמים הקשורים לייצור החיסונים ולאספקתם, אם יימצאו יעילים, אינם חשופים לעיני כל.

מידע מהסוג האחרון יכול לעניין ממשלות, וכנראה היווה את התמריץ למתקפה. זאת כיוון שגם כאשר יימצא חיסון, לא ברור כמה יעלה וכמה מהר יצליחו לייצר אותו. כמו במקרה של בדיקות קורונה, ממשלות יצטרכו לוודא שאזרחיהן יקבלו גישה רחבה ומהירה לחיסון. לפי הערכות בתקשורת העולמית, גם מרגלים ממדינות המערב פועלים על מנת להתחקות אחרי התקדמות של פיתוח חיסונים לקורונה מסיבה זו.