עסק ביום | פיצ'ר

"השקענו את כל הכסף שלנו, ואנחנו לא בעלי הון"

עפרה ויניב שבח, בעלי ארטייסט אירועים • "אני מתביישת לספר שההורים עוזרים לנו. זה נורא מבאס. לא יודעת מה עושה מי שאין לו אפילו את זה" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

עפרה ויניב שבח בעלי ארטייסט אירועים / צילום: הגר אשחר ניר
עפרה ויניב שבח בעלי ארטייסט אירועים / צילום: הגר אשחר ניר

בדיוק לפני עשור נולדה בתם הראשונה של עפרה ויניב שבח, ויחד עמה נולד הרעיון להקים עסק עצמאי לאירועים. "חשבנו איך לחגוג את הלידה של איה - לא רצינו קייטרינג עם כל הלוגיסטיקה שמסביב, אלא משהו קטן אבל מיוחד עם המון סטייל", מספרת עפרה. "לא מצאנו בשוק את מה שחיפשנו, אז שילבנו את השאיפות היזמיות שהיו אז לשנינו - יניב היה שף קונדיטור שכיר, ואני עבדתי במערכות מידע - והקמנו את מה שחיפשנו, את ארטייסט אירועים. מה שהוביל אותנו היה שהמארחים יקבלו את המגשים המוכנים עם כל הפינגר פוד, ויגידו - וואו".

מי הקהל שלכם?
"אנחנו עושים אירועים משפחתיים וגם אירועים עסקיים, שכרגע עיקר הפגיעה מורגש בהם. אנחנו מחלקים עכשיו סלסלות פיקניק לחברות הייטק שרוצות לפנק עובדים, אבל זה ממש לא מספיק - אנחנו עובדים מאוד קשה כדי להתאים את עצמנו לקורונה, ולא מכסים את ההוצאות. אירוע של 10 אנשים עולה לי הרבה יותר מאירוע גדול.

"במרץ הוצאנו בשלבים את 20 העובדים שלנו לחל"ת, ומדובר בעובדים ותיקים, במשרה מלאה, שהם ממש משפחה. סגרנו את העסק למשך חודש וחצי. בתחילת יוני החזרנו חלק משמעותי מהם, אבל בהמשך שוב נאלצנו להוציא את חלקם לחל"ת, ועכשיו אני בכלל לא יודעת מה לעשות ואיך להיערך".

הפעימות עזרו?
"ב-2017 עברנו למטבח גדול בכפר סבא. המהלך דרש התמודדות עם בירוקרטיה, וקיבלנו רישיון יצרן. לאורך כל הדרך השקענו את כל הכסף שלנו, ואנחנו לא בעלי הון. ההשקעה דרשה מאיתנו לגדול משמעותית.

"גם 2018 הייתה שנה מאתגרת, והיות שאנחנו שכירים בעלי שליטה, משכנו אז משכורת מינימום. לכן הסכום בפעימות היה בהתאם - בשתיהן קיבלנו 5,500 שקל כל אחד. מבחינת הכנסות במרץ-אפריל היינו בקצת יותר מ-20% מההכנסות הרגילות. לפני הקורונה פתחנו גם חנות מפעל בכפר סבא, שפתוחה בימי שישי. אני מאוד מ­­קווה שלפחות עכשיו אנשים יגיעו אליה, כי זו חנות לממכר מזון".

איך מסתדרים כלכלית?
"אני מתביישת לספר שההורים עוזרים לנו. זה נורא מבאס. לא יודעת מה עושה מי שאין לו אפילו את זה. גם מבאס שאני לא יכולה לשלם משכורות. אני זוכרת את צוק איתן כחוויה קשה, אבל אין מה להשוות למצב עכשיו. אחריו לפחות היה פיק משמעותי בספטמבר, ובכלל החגים הם הפיקים שלנו. עכשיו אני לא יודעת מה יהיה". 

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il