יותר יצירה ישראלית: המע"מ על הפקות מקור של כאן יעמוד על 6.5%

בתום משא ומתן מול רשות המסים הוחלט כי על סוג מסוים של השקעות בתוכן כמו סרטים דוקומנטריים ישולם מע"מ מופחת • ההחלטה היא רטרואקטיבית ורשות המסים תחזיר לתאגיד עשרות מיליוני שקלים שצפויים להגיע לשוק ההפקות הסובל גם ממשבר הקורונה

משרדי תאגיד השידור הציבורי כאן 11 / צילום: שלומי יוסף, גלובס
משרדי תאגיד השידור הציבורי כאן 11 / צילום: שלומי יוסף, גלובס

הישג כלכלי משמעותי לאיגוד מפיקי הטלוויזיה והקולנוע ולחטיבת הכספים של תאגיד השידור הציבורי במגעים מול רשויות המס בישראל: לאחר משא ומתן ארוך סוכם כי התאגיד יידרש לשלם על הפקות המקור רק 6.5% מע"מ ולא 17% כפי שהיה עד עתה.

לפי החוק, היקף ההשקעה של תאגיד השידור הציבורי בהפקות מקומיות עומד על כ-200 מיליון שקל בשנה, עליהם שולם עד עתה 17% מע"מ. גם בתקופת רשות השידור שולם במשך שנים מע"מ מלא, אולם בעקבות עתירה של המפיק מרק רוזנבאום נגד המדינה להכיר בכסף שמשקיעות קרנות בקולנוע כהשקעה פטורה נוצר הסדר עם מע"מ שקבע על סוג מסוים של השקעות בתוכן כמו בסרטים דוקומנטריים תשלום מופחת. הרעיון הבחין למעשה בין התוכן כמוצר שאינו מחויב במע"מ לבין זכויות שידור שמחויבות בו.

תאגיד השידור הציבורי קם במקום רשות השידור אולם הסדר המע"מ שנעשה עם הרשות לא הועבר לגוף החדש. רוזנבאום, איגוד המפיקים והתאגיד פעלו במשך תקופה ארוכה כדי לשכנע שלתוכן שמייצר התאגיד יש ערך מסחרי - עיין ערך הסדרה טהרן שנמכרה לאחרונה לשידור באפל - ומכאן שיש לקבוע מה מתוך מכלול ההשקעה הוא לייצור המוצר ומה שווי זכויות השידור.

נבהיר כי לא מדובר בכל ההשקעה של התאגיד בתוכן אלא בחלקים ספציפיים כמו דוקו דרמה וכדומה, שממילא מהווים חלק משמעותי מהשקעות התאגיד כך שהמשמעות של השינוי הוא חיסכון של כ-10 מיליון שקל נוספים שיישארו בכל שנה בתקציב ההפקה של התאגיד. מאחר ומדובר בהחלטה רטרואקטיבית צפויות רשויות המס להחזיר לתאגיד מיליוני שקלים שכבר שולמו כמע"מ ויוכלו כעת לחזור לשוק ההפקות המייחל בימים אלה יותר מתמיד להשקעות חדשות.

מרק רוזנבאום יו"ר ארגון מפיקי הקולנוע והטלוויזיה שהיה הרוח החיה מאחורי המהלך אישר את הידיעה ואמר לגלובס כי הוא מקווה שהכסף הזה ילך להפקות -בעיקר לקולנוע, קטגוריה שבה כיום התאגיד איננו משקיע בה כלל. "זה חלק מהתפקיד של תאגיד ציבורי ולא יכול להיות שתאגיד ציבורי מתנער מאיתנו בתחום כה חשוב. אני מאמין שהשינוי יגביר את ההשקעה של התאגיד בז'אנרים שפטורים ממע"מ,יעורר את התעשייה ויגביר את הנוכחות הבינלאומית שלה. אני שמח וגאה שהייתי מעורב במהלך הזה".

מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ מסר כי "מדובר בהישג אדיר שיאפשר השקעה נוספת בתוכן וביצירה הישראלית".