הממשלה מזגזגת והעיריות פועלות: מתירות למסעדות להציב שולחנות בשטחים הציבוריים

בממשלה ובוועדות הכנסת מתכתשים על המתווה הראוי לפעילות המסעדות ובתי הקפה, וברשויות המקומיות חושבים מחוץ לקופסה ומספקים פתרון זמני: הצבת שולחנות וכיסאות במרחבים הציבוריים ללא תשלום

מסעדה בתל אביב. חלק ניכר ממקומות הישיבה בחוץ / צילום: Amir Cohen, רויטרס
מסעדה בתל אביב. חלק ניכר ממקומות הישיבה בחוץ / צילום: Amir Cohen, רויטרס

בכנסת ובתוך הממשלה עצמה מתכתשים בנוגע לפתיחת המסעדות, ואילו הרשויות המקומיות לא מחכות להחלטות הרשמיות. העיריות החליטו לנקוט יוזמה משל עצמן ולאפשר למסעדות להציב שולחנות וכיסאות נוספים על המדרכה ואפילו על הכביש, זאת לנוכח הכיוון המסתמן שלפיו הממשלה עומדת להגביל את השימוש בחללים פנימיים, ומתוך החשש שהמסעדות יהפכו לעסקים בלתי-כלכליים. 

לפי הודעת עיריית תל אביב יפו, במהלך החודשים יוני ויולי הם התירו ליותר מ-400 עסקים להרחיב את שטח ההגשה שלהם במרחב הציבורי, על רקע דרישות התו הסגול למרחק של 2 מטרים בין שולחן לשולחן. לדברי ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי, "נאפשר להוציא שולחנות וכיסאות למרחב הציבורי מעבר לכל מה שהיה מקובל עד כה. בעת הזו יש לעשות הכול כדי לסייע לעסקים".

גם בעיריית רמת גן התקדמו לשינויים מקומיים מבלי לחכות לממשלה והודיעו שיכפילו את השטח המותר לשימוש חיצוני. בעיריית רמת גן משתמשים במקום חניה או בשני מקומות חניה הנמצאים אל מול המסעדות, כדי לאפשר לעסקים להתרחב החוצה. ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן אמר: "אנחנו הופכים עולמות וחניות למדרכות לטובת בתי הקפה, הברים והמסעדות בעיר. רמת גן תוביל את הסיוע לעסקים מקומיים ותוותר על הכנסות. רק בערבות הדדית נצליח לשרוד ולצלוח את משבר הקורונה".

גם עיריית ראשון לציון הודיעה כי תתיר למסעדות ובתי קפה להציב שולחנות על שטח ציבורי למשך שלושה חודשים, מבלי שתגבה אגרה. התכלית היא לסייע לעסקים בתקופה כלכלית קשה זו ולעודד אותם להקפיד על הנחיות התו הסגול וריחוק משולחן לשולחן. ראש העירייה, רז קינסטליך, אמר כי "בימים שבהם בעלי המסעדות ובתי הקפה מתמודדים מצד אחד עם משבר כלכלי ומצד שני עם הנחיות מבלבלות באשר לפתיחתם, עיריית ראשון לציון תנצל את הכלים שבידה כדי לסייע להם".

הממשלה הורתה, הכנסת ביטלה

בתוך כך, אחרי כמה יממות מטלטלות של חוסר ודאות, החליטו ביום שלישי חברי ועדת הקורונה של הכנסת, בראשות ח"כ יפעת שאשא ביטון, להחריג מהצו הממשלתי שפורסם בסוף השבוע את ענף המסעדות והברים והודיעו שאלה יישארו פתוחים. 

ההחלטה נפלה בניגוד לעמדת הקואליציה ומשרד הבריאות. בהתאם להוראתו של יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר, חברת הכנסת הילה שי וזאן (כחול לבן), נמנעה בהצבעה וח"כים אחרים מן הקואליציה - שלמה קרעי, אליהו ברוכי וטלי פלוסקוב, הצביעו נגד ההחלטה. שאשא ביטון נסמכה על קולות חברי האופוזיציה וזה הוביל לאמירה נוספת של זוהר נגדה. "האופוזיציה מושכת אותך באף. האופוזיציה מנסה לערער את יציבות השלטון ומתנהלת בחוסר אחריות". שאשא בניגוד אליו אמרה: "אני מקווה שבמהלך השבוע הקרוב, הממשלה תביא מתווה שניתן יהיה להסביר אותו".

שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות אמר אחרי הדיון: "ביטול צו הסגירה למסעדות בוועדת קורונה הוא הצעד המתבקש לנוכח ההחלטות ההזויות של ממשלת ישראל. אנחנו רוצים להודות ליו"רית הוועדה, ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון, שפעלה ע"פ צו מצפונה ולא ע"פ תכתיבים מנותקים מהמציאות של ממשלת ישראל. ממשלת ישראל צריכה להתעשת ולאמץ את המתווה שאותו היא קבעה למלונות גם למסעדות. הושבה בחלל הפנימי בהיקף של 35% והושבה בחלל החיצוני ע"פ כללי התו הסגול ולפי השטח החיצוני של כל מסעדה".

חברי הכנסת מבינים שהציבור זועם

אופן קבלת ההחלטות בנוגע למסעדות מאפיין את קבלת ההחלטות גם בנושאים אחרים סביב משבר הקורונה. עם קריסת האמון הציבורי בניהול המשבר. חברי הכנסת, ימין שמאל, מרכז וקצוות, החלו להרים את הראש ולהפגין את עצמאות שיקול הדעת, כפי שאמורה להתנהל הרשות המחוקקת והמפקחת, בנבדל מן הרשות המבצעת, הלוא היא הממשלה.

נבחרי ציבור רבים מתחילים להבין שהציבור הישראלי מתוסכל וזועם על האופן שבו מנוהל משבר הקורונה. ההפגנות ברחובות, מרד המסעדנים, הביקורת הרבה בנושא סגירת הבריכות וחופי הים - כל אלה מפעפעים לתוך עבודת ועדות הכנסת ומשפיעים על חברי הכנסת.

בשבוע האחרון, ניסיונות אכיפה כוחנית של יו"ר הקואליציה זוהר עלו בתוהו. האיומים התכופים על סנקציות ופיטורים ששוגרו על ידי זוהר אל מול פני מצלמות הוועדות, זכו לכתף קרה. ח"כ שאשא ביטון, היושבת בתוך הליכוד מטעם סיעת כולנו, אך בעברה ובעתידה היא חלק מן הליכוד, לא התרשמה ממכתב ההדחה שלה, וגם כאשר הוסבר לה שוועדת הקורונה שהיא מובילה תרוקן מתוכן, היא סירבה להיבהל והמשיכה להסביר לממשלת ישראל שעליהם לספק נתונים ומידע כדי שהיא תצביע לפי דרישת הממשלה.

אל תטעו בשאשא ביטון. היא נראית עדינה ומתונה כאשר היא מנהלת את ועדת הקורונה, אך גם היא מחוברת לשטח הליכודי, לא פחות ממי שנתפסים בעיני הציבור ככרישים הגדולים של הליכוד. "את גמרת בליכוד, אנחנו נחליף אותך", צעק עליה זוהר לפני שבוע וכעבור כמה ימים, הגיע גם איום מילולי מדוברות הליכוד, מטעמו של נתניהו שהיא תוחלף.

אבל שאשא ביטון צמחה בתוך הליכוד ובני משפחתה מוכרים בקרב חברי מרכז הליכוד ואף הם חיים את השטח והם רואים ושומעים מן הציבור את הקשיים הכלכליים ואת הצורך לאפשר לבעלי עסקים בישראל להמשיך לעבוד.

מצד שני, על ח"כ מיקי זוהר החלה להיערם בימים האחרונים ביקורת מבית. לא רק האמירות הקשות נגדו של השר ישראל כ"ץ, שלפיהן זוהר מנהל את החלטותיו בהתאם לצרכים של קרובי משפחתו (בעלי האולמות, בני דודיו לכאורה ו/או הקשר שלו לסוכני הביטוח). גם השרה גילה גמליאל, ח"כ גדעון סער וח"כ מיכל שיר, כולם הטיחו בו ביקורת גלויה וקראו לו להפסיק לאיים בהדחת שאשא ביטון ובהתערבות בשיקול הדעת של חברי הכנסת.