מימון ישיר | בלעדי

ההנפקה חוזרת, השווי התכווץ בשליש: מימון ישיר שוב לוטשת עיניים לבורסה

טרם פרוץ משבר הקורונה תכננה חברת האשראי הצרכני מקבוצת צור שמיר להנפיק לפי שווי של 1.5-1.7 מיליארד שקל • מניית החברה האם צור שמיר צללה ב-65% מתחילת השנה לשווי של 330 מיליון שקל בלבד

ערן וולף, מנכ"ל מימון ישיר / צילום: מימון ישיר
ערן וולף, מנכ"ל מימון ישיר / צילום: מימון ישיר

חברת מימון ישיר לא מרימה ידיים. לאחר שביטלה הנפקה ראשונית מתוכננת של מניותיה בתל אביב בעקבות פרוץ משבר הקורונה, ל"גלובס" נודע כי חברת האשראי הצרכני מקבוצת צור שמיר מתכננת לחדש את מהלך ההנפקה ולצאת ל"רוד שואו" אצל המשקיעים המוסדיים כבר במהלך החודש הבא, במטרה להנפיק על בסיס דוחות הרבעון הראשון של 2020. את ניסיון הגיוס המתוכנן תוביל גם הפעם חברת לאומי פרטנרס חתמים.

בכוונת מימון ישיר - שלפעילותה בתחום האשראי צרכי הון גדולים - להנפיק לפחות 20% ממניותיה לציבור. שווי החברה בהנפקה המתוכננת צפוי להתכווץ משמעותית לעומת הניסיון הקודם - ל-1-1.2 מיליארד שקל (לפני הכסף) לעומת שווי של 1.5-1.7 מיליארד שקל (לפני הכסף) שבו ביקשה להנפיק בחודש פברואר השנה. החיתוך של כשליש מהשווי בהנפקה מוסבר בפגיעה בעסקיה של מימון ישיר כתוצאה ממשבר הקורונה, שבאה לידי ביטוי כבר בתוצאותיה לדוחות הרבעון הראשון.

מימון ישיר עוסקת במתן אשראי צרכני למגוון מטרות, ובראשן הלוואות לרכישת כלי רכב, ולצדן הלוואות צרכניות לכל מטרה. נכון לסוף מרץ 2020 הסתכם תיק האשראי של מימון ישיר, "שלא הומחה לצדדים שלישיים", בכ-2.4 מיליארד שקל.

מימון ישיר נשלטת ע"י חברת ההחזקות צור שמיר שבשליטת משפחת שנידמן (כ-81%) . בעלת מניות נוסף בחברה היא אלטשולר שחם גמל ופנסיה, שמחזיקה 19% ממניות מימון ישיר דרך כספי העמיתים שלה.

צור שמיר היא חברת החזקות הפועלת בתחומי הפיננסים והנדל"ן, שני מגזרים שספגו מכות קשות במשבר הנוכחי. מניית צור שמיר קרסה ב-65% מתחילת השנה ומשקפת לחברה שווי של 330 מיליון שקל בלבד.

המשבר הוביל לשינוי בניהול החברה

באמצע חודש פברואר, רגע לפני ששוקי ההון שינו כיוון ורשמו ירידות חדות נמצאו מימון ישיר ומנהליה בשלביו הסופיים של מהלך הנפקה הראשונית של מניות החברה לציבור, לפי שווי חברה של יותר מ-1.5 מיליארד שקל.

משבר הקורונה לא רק שגרם לביטול ההנפקה המתוכננת, אלא גם פגע משמעותית בתוצאותיה העסקיות של מימון ישיר, שהתאפיינו בשנים האחרונות בצמיחה חזקה. הפגיעה בעסקי החברה לא רק שהניבה הפסד גבוה ברבעון הראשון של 2020, אלא גם לימדה כנראה על צפי להמשך פגיעה בתוצאותיה ברבעונים הבאים.

המשבר הוביל לשינוי משמעותי בהתנהלותה של מימון ישיר, המנוהלת על ידי מייסדה, ערן וולף. במצגת שפורסמה לאחרונה למשקיעים נכתב בהתייחסות להשפעות הקורונה על פעילותה, כי החברה הפסיקה לשווק הלוואות ללא גיבוי בטוחה, הקשיחה את מנגנון החיתום "על מנת להתאים לעליית הסיכון במשק", וביצעה התאמות של ההוצאות להכנסות.

בצד ההזדמנויות העשויות להיווצר לה מהמשבר, עדכנה מימון ישיר על עלייה משמעותית "בביקושים בשוק הרכב המשומש", וכן על עלייה, "ברווחיות ההלוואות ברמת סיכון מתונה", לצד, "עוצמת תחרות נמוכה בטווח הקצר".

עוד לגבי השפעות הקורונה על ענף הרכב, במימון ישיר העריכו, כי מצד הביקוש "הגבלות תנועה ואבטלה יקטינו ביקוש לרכב חדש ומאידך יגדילו את הביקוש לרכב משומש". לפי מימון ישיר, "רכב משומש הוא 'מוצר נחות' ומחירו עולה בתקופת מיתון", ועוד היא מסבירה, כי "הקטנת היצע חברות הליסינג בתקופות משבר תורמת לעליית מחירים בשוק הרכב המשומש".

התאוששות בבקשות להלוואות רכב

בדוחות הרבעון הראשון (שפורסמו באמצעות החברה האם הציבורית צור שמיר) העריכה מימון ישיר כי "בשל הגידול באבטלה במשק והוצאת עובדים רבים לחל"ת, "ההסתברות של לווים לאי-תשלום הלוואות עולה משמעותית". ביחס לפעילות העיקרית, מצוין בדוחות כי ברבעון הראשון השנה נרשמה "ירידה במכירות רכבים ובהעמדת הלוואות לרכישת רכבים".

עוד דיווחה החברה כי "החל בתחילת מאי, עם היציאה ההדרגתית מתקופת הסגר, ניכרת התאוששות משמעותית בביקושים להלוואות רכב ועלייה משמעותית בהיקף הפעילות של מימון ישיר בהשוואה לתקופת הסגר". אבל, גם ההתעוררות הזו אינה מלמדת על כך שהמשבר מאחורי מימון ישיר, מכיוון ש"היקף העמדת ההלוואות בחודש מאי נמוך בכ-50% לעומת מאי אשתקד".

בסיכום הרבעון הראשון של 2020 רשמה מימון ישיר הפסד כולל בסך 28.1 מיליון שקל לעומת רווח כולל בסך 34.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. את ההפסד הסבירה החברה בין היתר ב"ירידה חדה בשווי תיק ההלוואות המיועדות למימוש, עקב ירידות שערי אג"ח ועלייה בתשואה לפדיון בשוק ההון", כאשר "השינויים בשווי ההוגן של תיק ההלוואות מול התקופה המקבילה אשתקד פגעו בתוצאות מימון ישיר בכ-93 מיליון שקל לפני מס".

מלבד זאת, התוצאות של מימון ישיר נפגעו מהותית, גם בגלל "הגדלת ההפרשה לחובות מסופקים, עקב החשש לעלייה בהוצאות להפסדי האשראי עקב משבר הקורונה". ההוצאות בגין חובות מסופקים ואבודים גדלה ב-93% ל-33.8 מיליון שקל ברבעון הראשון, בשל "תחזית לעלייה בכשלי האשראי ברבעונים הבאים".

עוד הושפעו תוצאות מימון ישיר מכך שברבעון הראשון הייתה "ירידה גדולה יותר של מדד המחירים לצרכן מול התקופה המקבילה אשתקד". במימון ישיר העריכו עוד כי "מקורות האשראי הזמינים לחברה, ובמסגרתם פעולות איגוח תיקים, יצומצמו".