הסלמה במתיחות המדינית: ארה"ב הורתה על סגירת הקונסוליה הסינית בטקסס

ארה"ב הורתה על סגירת הקונסוליה "כדי להגן על קניין רוחני אמריקאי" ועל מידע פרטי של אזרחים אמריקאים • דובר משרד החוץ הסיני: "סין קוראת לארה"ב לחזור בה מיד מהחלטתה השגויה" • ישנם סרטונים שמראים לכאורה אנשים שורפים מסמכים במשרדי הקונסוליה אתמול בלילה

כבאית מחוץ לקונסוליה הסינית ביוסטון לאחר דיווחים על עשן במקום היום לפנות בוקר / צילום: David J. Phillip, AP
כבאית מחוץ לקונסוליה הסינית ביוסטון לאחר דיווחים על עשן במקום היום לפנות בוקר / צילום: David J. Phillip, AP

ארה"ב הורתה על סגירה מהירה של הקונסוליה הסינית ביוסטון, טקסס, בהסלמה דרמטית של המתחים הדו-צדדיים שבייג'ינג הגדירה כשערורייה ללא תקדים.

דרישת וושינגטון מציינת "פרובוקציה פוליטית חד־צדדית של ארה"ב", אמר היום דובר משרד החוץ הסיני וונג וובין בתדרוך בבייג'ינג. "סין קוראת לארה"ב לחזור בה מיד מהחלטתה השגויה, ואם לא כן סין תנקוט תגובה לגיטימית ונחוצה".

מורגן אורטגוס, דוברת מחלקת המדינה, מסרה שוושינגטון הורתה על סגירת הקונסוליה הסינית ביוסטון "כדי להגן על קניין רוחני אמריקאי" ועל מידע פרטי של אזרחים אמריקאים. "ארה"ב לא תסבול את הפרות הריבונות שלנו על ידי הרפובליקה העממית הסינית ואת הפחדת העם שלנו, כפי שלא סבלנו את נהגי הסחר הלא הוגנים הסינים, את גניבת מקומות העבודה האמריקאים והתנהגות לא ראויה נוספת", אמרה אורטגוס בהודעתה. "הנשיא טראמפ עומד על הגינות והדדיות ביחסים בין ארה"ב וסין", היא הוסיפה.

שורפים מסמכים בקונסוליה

דברי משרד החוץ באו אחרי שכבאים ושוטרים הגיבו לקריאות על דליקות שנראו מאוחר אתמול (ג') בקונסוליה הסינית ביוסטון. סרטונים ששודרו בתחנות טלוויזיה מקומיות הראו לכאורה אנשים שורפים מסמכים במשרדי הקונסוליה.

וונג לא ציין את מועד היעד להפסקת פעילות הקונסוליה. הו שיג'ין, העורך הראשי של עיתון המפלגה הקומוניסטית "גלובל טיימס", צייץ היום שהקונסוליה נדרשה להיסגר בתוך 72 שעות.

דובר משרד החוץ הסיני האשים את ארה"ב גם בהפרת החוק הבינלאומי וההסכם הקונסולרי הדו־צדדי. הוא אמר שוושינגטון מטרידה זה זמן מה את הצוות הדיפלומטי הסיני בארה"ב ומפחידה סטודנטים סינים.

וונג אמר שארה"ב כפתה הגבלות על דיפלומטים סינים פעמיים בשנה האחרונה, בלי לספק פרטים. הוא אמר גם שארה"ב פתחה שקי דואר דיפלומטיים סינים פעמים רבות ללא היתר, והחרימה פריטים לא מזוהים לשימוש רשמי. שקי דואר דיפלומטי לא אמורים להיפתח או להיעצר על ידי מדינות מארחות על פי אמנת וינה מ־1961 ליחסים דיפלומטיים, שארה"ב וסין חתומות עליה.