קניונים | ניתוח

למה ענקיות הקניונים משתמשות בקסטרו כדי להעביר מסר לרשתות

קניון שבעת הכוכבים תובע את קבוצת האופנה קסטרו בין היתר בטענה כי סירבה לפתוח את החנות עם תום הגבלות הקורונה במאי • האם מדובר רק בשיפור עמדות במו"מ?

חנות קסטרו בשבעת הכוכבים / צילום: כדיה לוי, גלובס
חנות קסטרו בשבעת הכוכבים / צילום: כדיה לוי, גלובס

נראה כי בחודשים האחרונים לחבוט בקסטרו הפך לסוג של ספורט עבור חברות הקניונים. זה התחיל בתחילת יולי בתביעה שהגיש קניון הראל במבשרת ציון, המשיך כשביום למחרת ענקית הקניונים מליסרון איימה במכתב לפנות אותה משתי חנויות ולחלט לה ערבויות, וממשיך כעת עם תביעה של קניון שבעת הכוכבים בהרצליה נגד החברה.

השבוע הגיש קניון שבעת הכוכבים תביעה נגד קבוצת האופנה הציבורית בניהולו של רון רוטר. בתביעה נטען כי קסטרו סירבה לפתוח את חנות שלה מאז תום ההגבלות של משבר הקורונה בתחילת חודש מאי. על הרקע הזה, קניון שבעת הכוכבים מבקש פסק דין לפינוי החנות של קסטרו. בשבעת הכוכבים טוענים כי קסטרו פתחה את החנות ב-28 ביוני, אך את דמי השכירות, הניהול והחשמל לחודש יוני - לא שילמה.

עוד טוענים בשבעת הכוכבים, שנמצא בבעלות חברת הכשרת היישוב, כי קסטרו לא חידשה את ההרשאה לחיוב חשבונה בבנק, ועל כן לא ניתן היה לגבות ממנה את התשלומים עבור יוני ויולי. לטענת הקניון, יתרת התשלומים של קסטרו בגין דמי שכירות, דמי ניהול וחשמל בגין החודשים אפריל עד יולי עומדת על קרוב לחצי מיליון שקל.

כתב התביעה, שהוגשה על ידי עו"ד יגאל לונגו ממשרד דוד, לונגו, רזניק ושות', מפרט כי יוסי גביזון, מבעלי קבוצת קסטרו, הודיע לקניון "בצורה שאיננה משתמעת לשתי פנים" כי אין בכוונתה לשלם לקניון את דמי השכירות, וכי אין לנה כוונה לפתוח את החנות או לפנות אותה. בקניון טוענים כי בקסטרו התנו את פתיחת החנות וחזרה לפסים רגילים בכך שהקניון ייתן לה "הטבות מפליגות", לרבות מעבר ל"תשלום דמי שכירות כאחוז מהפדיון בלבד, ו"בשיעור שיקבע על ידי קסטרו". בקניון מכנים את ההתנהלות כ"בריונית" וכזו שיוצרת "הפרה יסודית של הסכם השכירות".

דרישות אגרסיביות לצד מומנטום שלילי

האם שבעת הכוכבים, ואותם הקניונים שסובלים מירידה בפדיונות היו מוכנים בעת הזו לוותר על הנוכחות של קבוצת קסטרו בקניון שלהם, או שמדובר בכיפופי ידיים ושיפור עמדות במסגרת מו"מ? נראה כי האגרסיביות של קסטרו בדרישות שלה, לצד המומנטום השלילי ממנו היא סובלת בין היתר על רקע תוצאותיה ב-2019 וברבעון הראשון ב-2020 מאפשר לקניונים לצאת למלחמה חזיתית מולה. זאת בעוד שמול שוכרים אחרים, מעדיפים הקניונים להעניק הקלות ככל שנדרש בשקט ומאחורי הקלעים.

האיום הדרמטי בפינוי מקניון רמת אביב וחילוט ערבויות ששיגרה לקסטרו היה למעשה עוד צעד של משא ומתן, שבסופו של דבר הסתכם בקול ענות חלושה.

קסטרו, צריך להזכיר היא אחת מקבוצות קמעונאות האופנה הגדולות בישראל. היא מחזיקה שבעה מותגים ומפעילה כ-450 חנויות. עזיבה שלה בתקופה שכזו בעיקר תותיר את הקניון עם חנויות ריקות שיהיה קשה לאכלס בשכר הדירה ששילמה קסטרו, ובכלל.

הקניון סובל במיוחד מהסגירה בשבת

בימים האחרונים ספג שבעת הכוכבים יותר מקניונים אחרים פגיעה חריפה עם ההחלטה לסגור את הקניון בשבת משום שהוא נחשב לאחד הקניונים המעטים בישראל שפתוח במהלך סוף השבוע, ולא רק במוצ"ש. כך, מדובר בקניון שחלק ניכר מהפדיונות שלו מגיעים ממכירות בסוף השבוע. ההחלטה הטרייה הזו באופן טבעי תפגע בקניון, וניתן להעריך כי היא תגרור דרישה להקלות משוכרים נוספים.

בעקבות הסגר שהוטל על הקניונים בחודשים מרץ ואפריל, הסכימו מרבית בעלי הקניונים הגדולים להעניק הקלות לשוכרים שלהם, במתווה הקלות בדמי השכירות שהסתיים בחודש יוני. המבקרים שבו לפקוד את הקניונים, והפדיונות החלו לעלות בחזרה. ואולם, ההתרסקות של חודש יולי, החזירה מחדש את הרשתות לשולחן המו"מ, כשכעת הן כבר מפנימות שהמציאות הזו כאן כדי להישאר, והן נחושות לשנות את המודל מול הקניונים.

כפי שנחשף ב"גלובס", ביג שלחה לשוכריה מכתב שמפרט שורת הקלות לקניונים הסגורים שבבעלותה המהווים פחות מרבע מהפעילות שלה בישראל. בכך היא המשיכה את הקו שסימנה בגל הראשון והייתה ראשונה לפרסם הקלות, אך בכך גם דחפה את המתחרות עזריאלי ומליסרון עם הגב לקיר.

בניגוד לסגר הראשון, הפעם עזריאלי ומליסרון לא פרטו בנוגע להנחות בשכר הדירה שבכוונתן להעניק לשוכרים. ואולם, גורמים בענף האופנה מאשרים כי השתיים אמנם לא נותנות הקלה גורפת, אך הן "נותנות הקלות לכל מי שמבקש" - גם לשוכרים קטנים. "אם יש ירידה של עשרות אחוזים בתנועה בקניון, לא סביר שהשוכרים לא יקבלו הנחה. הם לא מתקשרים את זה לשוק ההון כדי להוריד לחץ מהשוק ומהשוכרים" מעריכים גורמים בענף.

מחברת קסטרו נמסר: "קסטרו מאז ומעולם עמדה בכל התחייבויותיה הכספיות וכך יהיה גם בעתיד. אנחנו מוחים על כך שמנסים להלך עלינו אימה באמצעות התקשורת על החברה. אנו תמהים על כך כי חברות הקניונים עדיין לא הפנימו את צו השעה בעולם כולו בכלל, ובישראל בפרט. אנו מצפים יותר מתמיד לאוזן קשבת. כולנו בסירת הקורונה. ולכן, הטענות ודרכי הפעולה הן לא במקום בלשון המעטה".

מקניון שבעת הכוכבים נמסר: "קניון שבעת הכוכבים הוא ממרכזי הקניונים החזקים בארץ, ופעילות הקניון ממשיכה כסדרה בהתאם להנחיות התו הסגול. מתוך הבנה לצורכיהם של השוכרים בקניון, למעט אלה העוסקים בפעילויות חיוניות, לשוכרים ניתנו , אחרי הסגר, הקלות פרטניות שאינן מהותיות בסך ההכנסות של הקניון בתשלומי שכר דירה ודמי ניהול. הקניון ממשיך ליהנות מביקוש ער הן מצד המבקרים בו, והן מצד בעלי עסקים המעוניינים לשכור שטחים בקניון".