טייסי אל על פנו לבית הדין לביטול ההסכמים הקיבוציים שנחתמו בין ההסתדרות להנהלה

הטענה העיקרית של הטייסים היא שלא התנהל מו"מ שכלל את הטייסים וכי ההסתדרות נהגה ברשלנות כשלא ערכה בדיקות כלכליות לעומק ההתייעלות הנדרשת ולסעיפים שנחתמו הכוללים, לטענת הטייסים, ויתורים מרחיקי לכת

טייסי אל על בפנייה לבית הדין לעבודה: יש לבטל את ההסכמים הקיבוציים שנחתמו על ידי ההסתדרות. הדיון בבית הדין יתקיים ביום ראשון הקרוב.

נזכיר כי ההסתדרות חתמה על הסכם קיבוצי מעל ראש ועד הטייסים אל מול הנהלת החברה, מדובר בהסכם קיבוצי שמשקף התייעלות בהיקף של 105 מיליון דולר בשנה, הכולל פיטורים של 71 קצינים ראשונים ופרישת עוד כ-50 טייסים ותיקים.

הטענה העיקרית של הטייסים היא שלא התנהל מו"מ שכלל את הטייסים וכי ההסתדרות נהגה ברשלנות כשלא ערכה בדיקות כלכליות לעומק ההתייעלות הנדרשת ולסעיפים שנחתמו הכוללים, לטענת הטייסים, ויתורים מרחיקי לכת. הטיסיים טוענים כי ההסתדרות קיבלה את כל דרישות ההנהלה ולקחה את צד ההנהלה והתרשלה בייצוג שלהם.

עוד נטען כי מצגות שהגישו הטייסים בדיון המכריע שנערך בין הצדדים, שלטענתם כללו טעויות בצורת החישוב לסעיפי ההסכם, זכו להתעלמות בנימוק ש"חייבים לחתום היום". החתימה הזו היוותה תנאי הכרחי עבור אל על בכדי לקבל סיוע מהמדינה. אל על חתמה על הסכם עם שלושת הוועדים האחרים בסקטור העובדים שלה וההסכם עם הטייסים היה האחרון שהיא נדרשה לו לפי תנאי משרד האוצר.

לפני הפנייה לבית הדין, פנו הטייסים להסתדרות בדרישה לבטל את ההסכם. יו"ר עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, השיב להם כי מוסכם על החברה למנות רואה חשבון שישמש כבורר לטענותיהם על סעיפי ההסכם. הטייסים טוענים שהחברה טרפדה את המהלך הזה אחרי שפסלה שם של משרד שהועבר לה מצידם. כך או כך, כעת בית הדין יכריע.

הטייסים דורשים מבית הדין לתת צו מניעה זמני למניעת כניסת ההסכמים שנחתמו לתוקף כשהם מדגישים כי "במצב שבו יתנהל מו"מ ענייני, שקוף ואפקטיבי בידי הצדדים להגיע להסכם בזמן קצר ביותר". הטייסים מזכירים את האולטימטום שהציג משרד האוצר השבוע לאל על ולפיו עליה לסיים את ההנפקה שהיא חלק ממתווה הסיוע עד ל-30 באוגוסט. מתווה הסיוע כולל הלוואה של 250 מיליון דולר בערבות מדינה בשיעור 75% וגיוס הון באמצעות הנפקת מניות בשווי 150 מיליון דולר שהמדינה מתחייבת לרכוש במידה והציבור לא ירכוש (ובכך אל על תולאם דה פקטו).

הטייסים מאשימים את ההנהלה ב"אובדן רסן" כאשר היא הציגה לאצ"א (אנשי צוות אוויר) דרישה חד צדדית לקיצוץ שנתי של 110 מיליון דולר. ההסכם שנחתם משקף התייעלות של 105 מיליון דולר בשנה, ולטענת הטייסים הוא משקף קיצוץ בשכרם בשיעור גבוה בהרבה מהסקטורים האחרים. אדרי בתשובה שנתן לטייסים נימק שהקיצוץ גבוה לעומת הסקטורים האחרים משום ששם היקף המפוטרים גבוה יותר.

הטייסים טוענים כי ההסתדרות קיבלה את כל דרישות ההנהלה מבלי לנהל מול הטייסים דיון ענייני, בשעה שהסכמים "נחתמו בחטף". יום לפני 15 ביולי, היום שבו נחתם ההסכם שעורר את המחלוקת, התריעה אל על כי אם לא ייחתם הסכם היא עשויה להגיע לפירוק, ומכאן טענו כי ההסתדרות פעלה תחת לחץ לחתימה מבלי לבצע בדיקת נתונים מעמיקה, כך לטענת הטייסים שסבורים כי "לנוכח שורה של כשלים כלכליים וויתורים מרחיקי לכת ולנוכח היצוג הבלתי הוגן לא ניתן להתיר את ההסכמים על כנם". הטייסים אף שוקלים להגיש תביעות אישיות נגד ראשי ההסתדרות.

בהמשך לפניית ועד טייסי אל על לביה"ד בבקשה שלא להכיר בהסכם ההתייעלות שנחתם בין ההסתדרות להנהלת אל על, ההסתדרות מבקשת להבהיר כי הארגון קיבל את כתב העתירה, וכבשאר המקרים תגיב לכך ההסתדרות באופן ענייני בבית הדין.

יחד עם זאת, ועם כל הכבוד הרב שההסתדרות רוכשת לטייסים על פועלם ומסירותם לאורך השנים, בשעה קשה זו חשוב להתייחס לעובדות ולא לבדיות. יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי עשו וימשיכו לעשות כל מאמץ על מנת לשמור על זכויות הטייסים באל על ולמנוע את מחיקתה המוחלטת של חברת התעופה, אך לא ייתכן שבעת פנייתם לביה"ד יכתימו הטייסים את שמה של ההסתדרות שנאבקת למענם. ההסתדרות דוגלת בהידברות ובשיתוף פעולה ותוסיף לעשות זאת עם כל ועדי העובדים באל על.