לבקשת אל על: הדיון בעתירת הטייסים לביטול ההסכם הקיבוצי נדחה בשבוע

ועד הטייסים טוען לכשלים רבים בהסכם שחתמה ההסתדרות עם החברה, לרבות בהליך המו"מ שבו הם לא הביעו את עמדתם ולוויתורים שנחתמו בשמם ושהם מגדירים כ"מרחיקי לכת" • אל על: כיוון שכל הטייסים מצויים בחל"ת עד סוף חודש אוגוסט "לא ייגרם נזק למי מהצדדים מהדחייה"

נדחה הדיון בנושא ההסכם הקיבוצי של טייסי אל על. הבוקר (א') אמור היה להתקיים דיון בבית הדין לעבודה בהמשך לעתירה של ועד טייסי אל על, שדורש לבטל את ההסכמים הקיבוציים שנחתמו על ידי ההסתדרות. לבקשת הנהלת החברה הדיון נדחה בשבוע, כך שעד אז מובן שאל על לא תתקדם בנושא הסיוע מהמדינה. נזכיר כי ההסתדרות חתמה על הסכם קיבוצי מעל ראש ועד הטייסים אל מול הנהלת החברה. מדובר בהסכם שמשקף התייעלות בהיקף של 105 מיליון דולר בשנה, הכולל פיטורים של 71 קצינים ראשונים ופרישת עוד כ-50 טייסים ותיקים. הטייסים טענו לכשלים רבים בהסכם, לרבות בהליך המו"מ שבו הם לא הביעו את עמדתם ולוויתורים שנחתמו בשמם ושהם מגדירים כ"מרחיקי לכת".

טענתם היא שההסתדרות "נהגה ברשלנות כשלא ערכה בדיקות כלכליות לעומק ההתייעלות הנדרשת ולסעיפים שנחתמו". הטייסים טוענים כי ההסתדרות לקחה את צד ההנהלה וקיבלה את כל דרישותיה, וכתוצאה מכך התרשלה בייצוג שלהם. לכן, פנו לבית הדין לעבודה בדרישה לבטל את תוקף ההסכמים ששיקפו התייעלות שאינה קונקרטית רק למשבר הקורונה לטענתם. עוד הם טוענים כי "במצב שבו יתנהל מו"מ ענייני, שקוף ואפקטיבי בידי הצדדים להגיע להסכם בזמן קצר ביותר".

אל על ציינה כי ממילא אין שום פעילות תעופתית-טיסתית בחברה בימים אלה, וכי בשעה שאין טיסות כלל כל הטייסים מצויים בחל"ת עד לסוף חודש אוגוסט, "ומכאן שלא ייגרם נזק למי מהצדדים כתוצאה מהדחייה המבוקשת". מנגד, מציינים באי כוחה של החברה כי אל על מצויה בנקודת זמן קריטית בחייה "בחזקת להיות או לחדול. מדובר בעניינים מאוד רגישים אשר לכל התערבות בהם עלולות להיות השלכות משמעותיות ומרחיקות לכת הרבה מעבר ליחסי העבודה בין הצדדים".

בתוך כך, משרד האוצר הציב דד ליין לאל על, לפיו עליה לסיים את ההנפקה שהיא חלק ממתווה הסיוע עד 30 באוגוסט. במכתב שהעבירה מנכ"לית המשרד קרן טרנר לאל על היא דורשת שההנפקה, חלק ממתווה הסיוע, תבוצע עוד לפני נטילת ההלוואה.

מסלול הסיוע שבו בחרה אל על כולל הלוואה של 250 מיליון דולר בערבות מדינה בשיעור 75% וגיוס הון באמצעות הנפקת מניות בשווי 150 מיליון דולר שהמדינה מתחייבת לרכוש במידה והציבור לא יעשה כן (ובכך אל על תולאם דה פקטו). כתנאי להתקדמות בכל מתווה של סיוע בערבות המדינה, על אל על להציע לאוצר הסכמים קיבוציים עם ועדי העובדים שלה הנחלקים לארבעה סקטורים.

עם שלושה מהם חתמה ההנהלה מבעוד מועד: הדיילים, סקטור המנהלה וסקטור העובדים הטכניים. הסכמים אלה כוללים פיטורים של כ-1,750 עובדים וקיצוץ נוסף בתנאי השכר. ההסכם עם הטייסים היה האחרון שאל על הזדקקה לו על מנת להתקדם עם הסיוע. מחד, עם דחיית הדיון, אל על יכולה להמשיך במתווה ההלוואה ולהתכונן להנפקה. מאידך אם בית הדין לעבודה יפסוק לביטול ההסכמים שנחתמו, ההליכים ייעצרו עד לחתימה על הסכם חדש. לא מן הנמנע שבשבוע הזה הנהלת אל על תלמד לעומק את ההסכמים ותציע לטייסים הצעה משופרת. נזכיר כי בימים אלה כל 45 מטוסי החברה עומדים על הקרקע והחברה לא מתכננת להפעיל טיסות נוסעים לפחות עד סוף אוגוסט.

ההסתדרות הגיבה לעתירת הטייסים ואמרה כי "עם כל הכבוד הרב שההסתדרות רוכשת לטייסים על פועלם ומסירותם לאורך השנים, בשעה קשה זו חשוב להתייחס לעובדות ולא לבדיות. יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי עשו וימשיכו לעשות כל מאמץ על מנת לשמור על זכויות הטייסים באל על ולמנוע את מחיקתה המוחלטת של חברת התעופה, אך לא ייתכן שבעת פנייתם לביה"ד יכתימו הטייסים את שמה של ההסתדרות שנאבקת למענם. ההסתדרות דוגלת בהידברות ובשיתוף פעולה ותוסיף לעשות זאת עם כל ועדי העובדים באל על".