הממשלה אישרה מענק לכל אזרח. מה המסלול שהחוק יעבור השבוע?

חוק המענקים לפיו כל משפחה תקבל בין 2,000 ל-3,000 שקל כפיצוי לתקופת הקורונה אושר היום על ידי הממשלה והוא יעבור לדיון מחר בוועדת הכספים, אך עשוי להיתקל שם במכשול • לא יתקיים בישיבה דיון על תקציב המדינה, מה שעשוי לרמז על כוונתו של נתניהו ללכת לבחירות

בנימין נתניהו ובני גנץ ומאחוריהם גבי אשכנזי / צילום: MENAHEM KAHANA, Associated Press
בנימין נתניהו ובני גנץ ומאחוריהם גבי אשכנזי / צילום: MENAHEM KAHANA, Associated Press

בישיבת הממשלה היום (א') אושר חוק המענקים, לפיו המדינה תחלק לכל משפחה 2000-3000 שקל ו-750 שקל לרווקים, בעקבות משבר הקורונה. ההצעה פורסמה לראשונה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני כעשרה ימים ועלותה מוערכת בכ-6 מליארד שקל.

מדובר בתזכיר חוק יסוד משק המדינה, ותזכיר חוק התוכנית לסיוע כלכלי (מענק חד פעמי) והסמכת ועדת השרים לחקיקה להצביע בעד שתי הצעות החוק הללו עוד היום. בנוסף, בכנסת יקבלו דברי החקיקה הללו פטור מחובת הנחה, כך שניתן יהיה לדלג על המתנה של 14 יום ולהצביע בקריאה ראשונה בחקיקת המענקים כבר ביום ב' (מחר) ולהעביר מיד את החוקים לוועדת הכספים.

העברת המענק צפויה להיתקל במכשול בוועדת הכספים. יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, שאליו תגיע הצעת החוק לאישור, הודיע כי הוא עומד בדרישתו החד משמעית שלא להפלות את הילד הרביעי והחמישי מתכנית המענקים. גפני וחברי כנסת אחרים מהמפלגות החרדיות טוענים כי מדובר באפליה נגד הציבור החרדי מרובה הילדים. הוא הודיע כי שינוי התכנית בוועדה והוספת התקציב לפי מספר הילדים, לא יעכב אף לא ביום אחד את המענק לאזרחי ישראל. קרי אם לא ישנו לפי דרישתו, הוא יעכב את האישור. בנוסף, לפי דרישות כחול לבן ומפלגת העבודה בחקיקה הוכנס מנגנון שייתן מענקי מוגברים לחד-הוריים, מבוגרים מעל לגיל 67 הנמצאים בקרב מקבלי הקצבאות, נכים ומקבלי קצבאות נוספים. המנגנון אמור לעלות לדיון בוועדת הכספים כבר מחר.

אחרי העבודה בוועדת הכספים, החקיקה תובא לקריאות שנייה ושלישית, במהלך שעשוי להימשך כשבוע.

בפתח הישיבה אמר נתניהו אמר היום בפתח הישיבה כי "אנחנו מביאים היום לממשלה את אישור תוכנית המענקים לכל אזרח. אנחנו נעביר אותה לאחר מכן לחקיקת בזק בכנסת כדי שהכסף יגיע אליכם, אזרחי ישראל, במהירות המרבית. אנחנו עובדים גם על תוכניות נוספות לעידוד המשק ולהזרמת כספים למי שנפגע מהקורונה. אנחנו נמשיך להניע את גלגלי הכלכלה כדי להחזיר את האנשים למעגל התעסוקה".

עוד אמר נתניהו כי  ישראל נמצאת בגל השני, כפי שהוא מכה בכל העולם. לדבריו, פרופ' גמזו שמונה להיות הפרויקטור הלאומי של הקורונה, יגיש השבוע תוכנית פעולה לקטיעת שרשרת ההדבקה. "לצה"ל יהיה תפקיד משמעותי במשימה החשובה הזו. ביקשתי גם מפרופ' גמזו להגיש תוכנית לאומית ארוכת טווח לחיים בשגרת הקורונה, והוא יגיש אותה לממשלה וכמובן אחר כך לציבור", אמר נתניהו.

בישיבה אושר הרכב קבינט קורונה מצומצם שבו יהיו חברים השרים נתניהו, גנץ, אדלשטיין, ישראל כ"ץ, אמיר אוחנה, גבי אשכנזי, יזהר שי, אבי ניסנקורן, עמיר פרץ ואריה דרעי.

על אף שהובעה ביקורת על כך בזמן אמת, בקבינט הקורונה לא נכללה אף אישה. בנוסף, שר השיכון יעקוב ליצמן, שרצה להיות חבר בקבינט הקורונה, לא נכלל בה ולכן הצביע נגד הקמת הקבינט ועזב את ישיבת הממשלה. שר החינוך, יואב גלנט, רצה גם הוא להיות חבר בקבינט, אך לא נכלל בו לבסוף.

במהלך ישיבת הממשלה אמרה השרה מרב כהן, כי היא מתנגדת להקמת קבינט הקורונה, כיוון שאין בו נשים. כהן הצביעה נגד הקמת הקבינט. גם השרה גילה גמליאל, הצביעה נגד הקמת הקבינט, כיוון שעקרון החלוקה הפריטטית תוקע (לדבריה) את עבודת הממשלה והוועדות השונות ואין הגיון בכך ששר המדע, למשל יהיה חבר בקבינט בעוד שר החינוך לא יהיה בקבינט.

הולכים לבחירות? תקציב המדינה לא על סדר היום

בסדר היום של ישיבת הממשלה לא נמצא תקציב המדינה, כאשר השאלה היא האם הוא יעבור במתכונת חד שנתית כדרישת נתניהו, הליכוד ומשרד האוצר או במתכונת דו שנתית, כלומר תקציב ל-16 חודשים כדרישת כחול לבן, העבודה וכפי שסוכם בהסכם הקואליציוני בין הצדדים.

העובדה שנושא תקציב המדינה אינו על הפרק בישיבת הממשלה, מעידה על כך שהמדינה צועדת לקראת מערכת בחירות שכן המועד להעברת התקציב הוא עד ל-25 באוגוסט.

בכחול לבן אומרים ל"גלובס", כי הם לא מוכנים לוותר על העברת תקציב דו שנתי עד לסוף 2021, עם האפשרות לפתוח את התקציב בינואר ולתקן את הדרוש תיקון. נתניהו מעוניין בתקציב לכמה חודשים, כדי שבמועד העברת התקציב הזה או הבא, הוא יוכל למשוך את המדינה לכיוון של מערכת בחירות.

אף שנושא התקציב לא היה על סדר היום, שר האוצר ישראל כ"ץ העלה בפני הנוכחים בישיבה את בעיית מצוקת תקציב המדינה. לדבריו, בהעדר תקציב, לא ניתן יהיה לפתוח את שנת הלימודים כסדרה ולמערכת החינוך יהיו חסרים תקציבים בגובה 1.5 מיליארד.

שרים בליכוד, עמם שוחחנו ציינו כי ההתעקשות של כחול לבן על תקציב דו שנתי, תוקעת את המדינה כרגע. לדבריהם, תקציב 2020 לא אמור לכלול גזירות על הציבור בעוד שבתקציב 2021 לא תהיה דרך להימנע מכך ולפיכך, חשוב להעביר כבר עכשיו תקציב נטול גזירות לכמה חודשים במקום להתעכב על השינויים והקיצוצים הגדולים שיהיו מחויבי המציאות ב-2021.