עיריית ראשון לציון סללה כביש על שטח פרטי ללא ידיעת הבעלים

עיריית ראשון סללה כביש על שטח פרטי - אך לא פורסמה הודעה על הפקעה כחוק המחייבת פיצוי, ובאתר העירייה מופיע מידע חלקי ושגוי בנוגע לשטח • העירייה: "פועלים לבצע את ההפקעות עפ"י תוכנית המחלף"

הכביש שנסלל על חלק משטח פרטי. חלון ההזדמנויות לתבוע על פגיעה עומד להיסגר / צילום: איל יצהר, גלובס
הכביש שנסלל על חלק משטח פרטי. חלון ההזדמנויות לתבוע על פגיעה עומד להיסגר / צילום: איל יצהר, גלובס

האם עיריית ראשון לציון פלשה לשטחים פרטיים בניגוד לחוק לצורך סלילת כביש, תוך כדי התעלמות מהליכי ההפקעה והפיצוי? והאם לאחר פנייתנו בנושא ניסתה להכשיר את ההפקעה בדיעבד?

בדצמבר 2017 אושרה תוכנית מחלף חיבור כביש 4 (מספר רצ/5/52/50/1), המאפשרת הרחבת תוואי כביש עוקף נחלת יהודה ההיסטורי וחיבורו למחלף חולון ולכביש מספר 4.

התוכנית החדשה כבר אושרה ופורסמה למתן תוקף בתאריך 13 בדצמבר 2017. בהתאם לתוכנית, העירייה כבר תפסה את השטח, בבעלות פרטית, אולם מבדיקת "גלובס" עולה כי לא פורסמה הודעת הפקעה המחויבת לפי סעיפים 5 ו-7 לחוק, המודיעה לבעלי הקרקע על הפקעתה ומחייבים במרבית המקרים בפיצוי. לדברי השמאים רונן וגנר ועינת כרובי, הפיצוי לבעלי הזכויות עשוי להגיע לעשרות מיליוני שקלים.

השטח הפרטי שהופקע לטובת הכביש
 השטח הפרטי שהופקע לטובת הכביש

לצורך סלילת הכביש שונה ייעוד שטח קרקע של כ-30 דונם מייעוד מגורים בבעלות פרטית לייעוד דרך. העירייה טענה בתחילה שההפקעה נעשתה מכוח תוכנית קודמת שקיימת על אותו שטח, משנת 1992, ובגינה כבר נשלחו הודעות הפקעה ונעשתה הפרוצדורה, אלא שכחודש לאחר פנייתנו בעניין הגיע לידינו סדר יום של ישיבת ועדת משנה רישוי ותכנון ומטרתה לדון בהפקעות מתוקף תוכנית רצ/5/52/0/1, שתתקיים בימים הקרובים. כלומר, עכשיו נזכרו בעירייה לזמן ישיבה כדי להסדיר את ההפקעה.

הסבר קצר: בעלי קרקעות ששטחיהם הופקעו זכאים לפי הפסיקה לפיצוי דו-שלבי: בשלב הראשון הם יכולים לתבוע על פגיעה מתוכנית לפי סעיף 197. את דבר התוכנית שעלולה לפגוע בשווי הקרקע מחויבת הרשות המקומית לפרסם ברשומות ולהציב שלט בשטח, ואינה מחויבת לשלוח הודעות לבעלי הקרקע. התביעה מוגבלת לשלוש שנים מיום פרסום התוכנית והפיצויים המגיעים הם בשיעור הפגיעה המלא. במקרה של 197, הואיל ואין הודעות ישירות לבעלי הקרקע, מקור המידע הנגיש שלהם הוא אתר העירייה.

בשלב השני, לאחר פרסום הודעות על הפקעת הקרקע (סעיפים 5 ו-7), יכולים בעלי הקרקע לתבוע פיצוי על הקרקע עצמה לפי שוויה החדש - במקרה הזה לפי שווי דרך (כביש). כדי לתפוס את הקרקע מחויבות הרשויות להודיע לבעלים על ההפקעה בהליך מוסדר כדי שיוכלו לתבוע את הפיצוי המגיע להם. במקרה של סלילת הכביש בראשון לציון, נראה שהעירייה התעלמה לכאורה מחובותיה החוקיות ופלשה לשטח כדי לסלול את הכביש, תוך שהיא גוזלת מבעלי הקרקע שטחים בייעוד מגורים, בשווי מיליוני שקלים.

רונן וגנר / צילום: סטודיו גרופ
 רונן וגנר / צילום: סטודיו גרופ

המידע לא מעודכן

כאמור, בעלי הזכויות יכולים להתעדכן במצב הנכסים שבבעלותם באתרים ההנדסיים של העיריות, שאמורים להיות מקור המידע העיקרי שלהם. עיריית ראשון לציון, כמו רשויות מקומיות נוספות, מפעילה גם אתר אינטרנט איכותי הכולל GIS, מערכת מידע גיאוגרפית, הממפה את העיר ומספקת מידע תכנוני עבור תושבי העיר; ומערכת מידע תכנוני הכוללת את פרטי התוכניות החלות בכל אחת מהחלקות. אלא שב-GIS של העירייה על שטחי החלקות הפרטיות שעליהן נסלל הכביש לא מסומנת התוכנית החדשה מ-2017, אלא רק התוואי של הכביש ההיסטורי.

כמו כן, כשבדקנו בצורה פרטנית את נתוני החלקות שבהן שונה ייעוד השטח לכביש, באתר העירייה לא מופיעים פרטים מהותיים. כך למשל, לא מצוין שייעוד השטחים שונה ממגורים לדרך. התוכנית החדשה אמנם מופיעה ברשימת התוכניות החלות על החלקה, אבל תאריך כניסתה למתן תוקף נעדר.

לדברי וגנר וכרובי, "עיריית ראשל"צ מודעת היטב לרמת המחירים הגבוהה באזור ואף גובה בחטיבת קרקע זו היטלי השבחה בסכומי עתק גם על השטח ששונה ייעודו. העירייה גם מודעת לעובדה שזמן הגשת תביעת הפיצויים מוגבל לשלוש שנים ועומד להסתיים בקרוב וכך, באופן מגמתי או שלא מגמתי לא פרסמה העירייה את תוכנית הכביש באתר ה-GIS ולא חשפה את שטחי ההפקעה באתר ההנדסי.

"מאות בעלי הקרקע ששילמו במיטב כספם עבור קרקע בייעוד מגורים, ואינם מודעים לפגיעה, לא יגישו תביעה במועד ויפספסו את זכותם לסעד.

"לא יעלה על הדעת כי רשות מקומית תפעל כך ואף תפלוש לשטח לכאורה ללא ביצוע הליך הפקעה כדין. אנחנו קוראים לרשות המקומית להעלות לאתר את המידע המלא ואף לשלוח הודעות לבעלי הקרקעות על התוכנית וזכותם לתבוע.

"לבעלי הקרקע שאינם יודעים שחלון ההזדמנויות לתביעה על הפגיעה בשווי הקרקע נסגר ייגרם נזק בלי הפיך. שכל אחד יתאר לעצמו כי הוא יודע שבבנק שלו שוכב לו בפק"מ 5 מיליון שקל ויום אחד כשהוא צריך את הכסף הוא הולך לבנק והפקיד אומר לו כי העירייה נכנסה לו לחשבון ולקחה לו 2 מיליון שקל ולא ניתן לקבל אותם בחזרה".

עינת כרובי / צילום: סיגל מזרחי
 עינת כרובי / צילום: סיגל מזרחי

תגובה: "התוואי הופקע"

מעיריית ראשל"צ נמסר: "תוכנית מחלף חיבור כביש 4 קודמה בידי העיריות ראשל"צ וחולון בתיאום עם משרד התחבורה ונת"י כדי לאפשר את הפיתוח במרחב שתי הרשויות. חלקה המזרחי של התוכנית כולל גם את תחום כביש החיבור שד’ היובל לדרך המכבים מכוח תוכנית במ/50/50/1, שאושרה ב-1992 ומרחיבה אותו. ביצועו של כביש זה והמחלף נחלק בין עיריית ראשל"צ לנת"י. מכרז לביצוע המחלף וחלק מהכביש על ידי נת"י עתיד להתפרסם בסוף 2020 והעירייה החלה בעבודות מקדימות לביצוע חלק מהתוואי המזרחי בתחום הכביש המאושר. התוכנית קלוטה במידע התכנוני, התקלה בהעלאתה מטופלת מול מנהל התכנון".

לאחר שקיבלנו לידינו את מועד הדיון בהפקעות על פי התוכנית, שאלנו את העירייה הם מתחילים את תהליך ההפקעה דווקא עכשיו, בסמוך לפנייתנו. בתגובה נמסר: "העירייה עובדת בתוואי של כביש שהופקע כדין כבר ב-1992. אנו פועלים לבצע את ההפקעות על פי תוכנית המחלף".