רוני חזקיהו | פרשנות

היכונו לבחירות: מה מסתתר מאחורי פרישתו של החשב הכללי באוצר

השנה האחרונה של רוני חזקיהו בתפקיד הייתה רצופה בתרחישי בלהות: מערכת בחירות אחת שהפכה לשלוש, תקציב קבוע שהפך להמשכי ומגפה אחת שהגיעה והפכה את כלכלת ישראל • כעת כשמסתמן כי תקציב חדש לא יאושר בקרוב, חזקיהו החליט למתוח קו ולפרוש

רוני חזקיהו / צילום: תמר מצפי
רוני חזקיהו / צילום: תמר מצפי

היכונו לבחירות - זה המסר העולה מהודעת הפרישה הדרמטית של החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו. לא יאושר כאן תקציב מדינה באוגוסט, גם לא בספטמבר ולא בנובמבר. על רקע זה מניח חזקיהו על השולחן אפשרות שהייתה בלתי נתפסת עד היום: הוא יעזוב גם אם לא יהיה תקציב מדינה, כלומר באמצע ניהול המדינה לפי תקציב זמני. בימים כתיקונם ההשלכות של צעד כזה היו צריכות להדיר שינה מעיני הקברניטים של המשק. על אחת כמה וכמה בימי קורונה.

פרישתו של חזקיהו אינה מפתיעה. כפי שדיווחנו כאן חזקיהו תיכנן לפרוש כבר לפני זמן רב. עיתוי נוח כזה היה יכול להיות כניסתה של ממשלה חדשה בעקבות הבחירות של מרץ 2019. חזקיהו לא העלה על דעתו שהבחירות האלה יובילו את ישראל לעוד שתי מערכות בחירות ללא הכרעה. חזקיהו לא העלה על דעתו שבשלהי הקדנציה שלו תוטל עליו האחריות לניהול המדינה בתקציב המשכי. הוא לא שיער בחלומותיו הגרועים אירוע כמו הקורונה שייאלץ את האוצר לגייס ולמחזר חוב בהיקף חסר תקדים של רבע טריליון שקל.

האיש שהגיע לאוצר כדי לנהל פרויקטים גדולים בתשתיות וכדי לקדם את דירוג ישראל בתחום עשיית העסקים מצא את עצמו בסיטואציה מסוייטת, סערה מושלמת מכל עבר ועל הספינה הבלאגן חוגג: בסיפון, בירכתיים ובעיקר ליד ההגה. אבל החשב הכללי, סיביל סרבנט אמיתי, היה מוכן לספוג את כל זה ולהמשיך. תחושת האחריות הניעה אותו להמשיך קדימה ולא להפקיר את המשמרת לפני אישור תקציב מדינה חדש.

בימים האחרונים התברר לחזקיהו שתרחיש הבלהות עומד לקבל תפנית נוספת. שתקציב המדינה שחיכה לו במשך שנה תמימה לא יאושר בחודשים הקרובים. שלא נותרה לו ברירה אלא לקבל החלטה ולמתוח קו. חזקיהו לא יישאר באוצר אחרי חודש אוקטובר וכפי שזה נראה כרגע מדינת ישראל תישאר ללא סמנכ"ל כספים.