הלמ"ס: אלו הנזקים שגרם משבר הקורונה לענף המלונאות

בעקבות סגירת השמיים במרץ, הסתכם מספר הלינות בבתי מלון ברחבי הארץ ב-700 אלף לעומת 2.1 מיליון בשנה שעברה • השפל הגדול הגיע באפריל: נרשמה תפוסה ממוצעת של 1% בלבד לעומת תפוסה ממוצעת של 71% בשנה קודמת • האם נרשם שיפור ניכר לאחר פתיחת המלונות?

אזור המלונות באילת / צילום: שלומי יוסף
אזור המלונות באילת / צילום: שלומי יוסף

את שנת 2020 יעדיפו המלונאים למחוק ולשכוח. נתוני הלינה שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה משקפים את הנזקים שחולל משבר הקורונה לענף. הנתונים מתייחסים למחצית הראשונה של 2020, שידעה תנודתיות קיצונית: החודשים ינואר ופברואר התחילו בגל טוב וחיובי - בינואר נרשמו 1.65 מיליון לינות במלונות בישראל לעומת 1.6 מיליון אשתקד. בפברואר נרשמו 1.7 מיליון לינות לעומת 1.66 מיליון לינות ב-2019. בחודשיים הראשונים של השנה נרשמה תפוסה ממוצעת של כ-59%.

ואז הגיע חודש מרץ, ועמו ההחמרה בהנחיות לתיירים ולתושבים, ומספר הלינות בבתי המלון נחתך בשליש. באמצע חודש מרץ, נסגרו השמים ומספר התיירים קטן מאז משמעותית לאור ההנחיות שאוסרות על כניסה לבעלי דרכונים זרים לישראל, ובחודש מרץ מספר הלינות הסתכם ב-700 אלף לעומת 2.1 מיליון בשנה שעברה. התפוסה הממוצעת במרץ עמדה על 21%.

חודש אפריל היווה את נקודת השפל. בשעה שרוב בתי המלון כבר היו סגורים לאור המשבר ודווקא בתזמון של חג הפסח שבימי השגרה הוא אחד משיאי התיירות, נרשמה תפוסה ממוצעת של 1% בלבד לעומת תפוסה ממוצעת של 71% בשנה קודמת. בחודש מאי, התפוסה הממוצעת במלונות ישראל עמדה על 3.4% לעומת 74% במאי 2019.

בחודש יוני, אחרי פתיחה של שיעור ניכר מהמלונות, המספרים הראו מגמת שיפור: התפוסה הממוצעת עלתה ל-21% ומספר הלינות השתווה לזה שנרשם במרץ, כלומר 700 אלף לינות, 680 אלף מתוכם היו של ישראלים - בדיוק חצי ממה שהיה ביוני 2019.

לא מפתיע שאת התפוסה הגבוהה ביוני האחרון רשמו מלונות העיר אילת עם תפוסה ממוצעת של 50%, לעומת 78% ביוני 2019. התפוסה הממוצעת במלונות ים המלח בחודש יוני עמדה על 26% לעומת 68% בשנה קודמת. בשאר הערים שניזונות בעיקר מתיירי חוץ נרשמה תפוסה שולית: 3.5% בירושלים ו-13% בטבריה. גם בתל אביב שנשענת על תיירי החוץ נרשמה תפוסה של פחות מ-10% - לעומת תפוסה ממוצע של 86% בשנת 2019 בחודש יוני.

תזמון אומלל

משבר הקורונה תפס את התיירות בישראל בתזמון אומלל. הגל החיובי של התיירים והשיא במספרם שעמד להישבר נעצרו בן רגע. שנת 2020 הייתה אמורה להוות שנת שיא רביעית ברצף במספר התיירים הנכנסים לארץ, כשהתייר ה-5 מיליון נראה כבר בהישג יד. הכל התפוגג יחד עם הנגיף שסחרר את העולם ואת ענף התיירות.

לאחר חודשיים של צמיחה בתחילת 2020, פעילות המלונות דעכה והופסקה כמעט לחלוטין מאמצע מרץ עד לסוף חודש מאי, כאשר לקראת חג השבועות המלונות קיבלו היתר לפתוח את בריכות השחייה ולהרוויח את החופשה אליה השתוקקו הישראלים אחרי הסגר. המלונות נפתחים בהדרגה מאז בשעה שהחופשה בחו"ל אינה רלוונטית כמעט - עם חובת הבידוד בחזור וסגירת הגבולות הבינלאומיים במרבית המדינות לאזרחים ישראלים. האם תיירות הפנים אכן יכולה לאושש את הענף? המספרים מלמדים שרק חלקית ורק בערים מסוימות.