ים המלח | פיצ'ר

אנשי האוצר באיום מרומז לכיל: הגיעו להסדר על התמלוגים או שלא תתמודדו במכרז הבא בים המלח

באוצר לוחצים על סיום המחלוקת בין רשות המסים לכיל, על גובה תמלוגי היתר שהחברה צריכה לשלם למדינה, לפני פתיחת המכרז על חידוש הרישיון • רשות המסים דורשת מכיל כחצי מיליארד שקל בעוד שבכיל טוענים כי גובה החוב עומד על 200 מיליון שקל בלבד

רביב צולר, מנכ"ל כיל / צילום: נטלי כהן קדוש
רביב צולר, מנכ"ל כיל / צילום: נטלי כהן קדוש

העמדה המקצועית של הפקידות הבכירה במשרד האוצר ובמשרד הכלכלה והתעשייה היא חד משמעית: חובה לסיים את ההתחשבנות עם כימיקלים לישראל (כילבסוגיית מס רווחי היתר - בטרם המכרז על חידוש הזיכיון לכריית המחצבים בים המלח. העמדה הוצגה לדרגים המקצועיים הבכירים, ובקרוב יערך על כך דיון מול הדרג הפוליטי. ל"גלובס" נודע כי היקף המחלוקת בין רשות המסים לכיל הוא כחצי מיליארד שקל, אף שבכיל טוענים כי מדובר ב-200 מיליון שקל בלבד.

בהערכות שהוצגו בפני הממשלה ב-2015 בטרם חוקק חוק ששינסקי 2, דובר על הכנסות למדינה בהיקף של בין 280 ל-500 מיליון שקל בשנה. מהנתונים עולה כי גם אם עמדת רשות המסים תתקבל במלואה וכיל תשלם את מלוא המס הנדרש מ-2015 ועד היום, מדובר בסכום נמוך בהרבה מההערכות.

בתוך כך רשות המסים לא קיבלה את עמדת כיל בעניין ערך הרכוש הקבוע של מפעליה בים המלח - הנושא העיקרי שהיה נתון במחלוקת בינהן. בדיון בוועדת הכלכלה אמרה המשנה למנהל רשות המסים מירי סביון כי "מבחינתנו אין שאלה בכלל לגבי השווי של הנכסים. העלות המופחתת זו העלות, ולא הערכות אחרות. החקיקה ברורה. יש הליכים סדורים בחקיקה והרשות מבצעת אותם בתוך פרקי זמן שנקבעו". אבל היא לא הצליחה לענות לשאלות חברי הכנסת מדוע הבדיקה נמשכת זמן כה רב.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי, מחה על כך שאף שחלפו חמש שנים אחרי כניסתו לתוקף של חוק ששינסקי ולמדינה לא שולם ולו שקל אחד. בתום הדיון אמר מרגי כי הוועדה ממליצה למדינה שלא לאפשר לכיל לגשת למכרז החדש על זיכיון הכרייה בים המלח, עד שיוסדר הוויכוח מול רשות המסים בנושא, ועד שלא תוצא שומה לתשלום.

פרופ' איתן ששינסקי, שעמד בראש "ועדת ששינסקי 2" שהמליצה על המיסוי מיוחד עבור שימוש במשאבי טבע, אמר כי כיל הוציאה דוחות לפיהם הוויכוח שווה 200 מיליון שקל  ואבל הוא מעריך כי מדובר בסכום גבוה בהרבה. הוא התריע כי במכרז הצפוי על הזיכיון, יש לכיל יתרון מובנה ואמר כי על מי שמציע מועמדות לבוא בידיים נקיות. ליישב את מחלוקת עם המדינה לפני הגשת המועמדות.

סמנכ"ל הכספים של כיל קובי אלטמן טען כי "שילמנו 300 מיליון שקל בשנה אחרונה ו-400 מיליון שקל בשנה בעשור האחרון. הנדבך השלישי הוא המס הנוסף, במידה ויהיו רווחי יתר. אנחנו עובדים בשקיפות מלאה מול רשות המסים וכל הנתונים שעלו בדיונים מגיעים מהדוחות הכספיים שלנו. החברה הגישה במשך 4 שנים את דוחות מס משאבי היתר ועמלנו ליישם את החוק ככתבו וכלשונו. סה"כ מסים ותמלוגים שילמנו כמיליארד וחצי שקל בשנה שעברה (1.8 מיליארד בממוצע שנתי בעשור האחרון)".

בתגובה לדברים אמר ח"כ עופר כסיף כי "כיל רימתה ומרמה את המדינה. כיניתי את זה 'כיל ורעדה', כי רשות המסים רועדת מפחד. התרגיל הוא כזה, במקום לחשב את מס רווחי היתר לפי השווי ההיסטורי של הרכוש כיל משתמשת בשווי ההוגן, שמוריד את שיעור הרווחים לרמה שאינה חייבת במס. האם רשות המסים רועדת? האם הרשות מסוגלת לגבות?".

ח"כ מרב מיכאלי הוסיפה כי "התנהלות כיל לא ראויה. כפי שצוטט בכיר באוצר שלא בשמו, מדובר בהתנהלות שגובלת בחציית רף פלילי. יש חוק, ולא ברור למה הגופים האמונים על אכיפת החוק מתרשלים בתפקידם".