30 אלף נבדקים ב-90 אתרים בארה"ב: הניסוי הגדול למציאת חיסון לקורונה יצא לדרך

המחקר הרחב של חברת התרופות מודרנה ייערך בקרב 30 אלף נבדקים מכל ארה"ב שיקבלו שתי זריקות של החיסון שפיתחה החברה • ומתי צפויות התוצאות?

הבניין של חברת מודרנה, המפתחת חיסון לקורונה, במסצ'וסטס / צילום: Keiko Hiromi, רויטרס
הבניין של חברת מודרנה, המפתחת חיסון לקורונה, במסצ'וסטס / צילום: Keiko Hiromi, רויטרס

חברת מודרנה הודיעה כי התחילה את המחקר העיקרי שלה עם חיסון לנגיף הקורונה, כשנבדקים הראשונים כבר יקבלו מנות מהחיסון.

החוקרים מתכננים לרשום 30 אלף בני אדם מכל ארה"ב לשלב האחרון בניסוי של המועמד לחיסון של מודרנה. התוצאות, שבכירים במערכת הבריאות האמריקאית אומרים שיגיעו עד לחודש נובמבר, יכריעו האם שתי מנות מהחיסון יגנו נגד קוביד-19 והאם ניתן לאשר את החיסון לשימוש ציבורי.

חברת התרופות מקיימברידג' מסצ'וסטס קיבלה קרוב ל-472 מיליון דולר מהממשלה הפדרלית כדי לתמוך בהוצאות המחקר הרחב, זאת בנוסף ל-483 מיליון דולר שקיבלה החברה למחקר, פיתוח, בדיק וייצור בקנה מידה גדול.

מודרנה, שייצרה את החיסון בשיתוף עם המכון הלאומי לאלרגיות ומחלות מדבקות, דיווחה בעבר על תוצאות מבטיחות במחקר הראשון של חיסון. התוצאות הראו כי החיסון מייצר תגובות נגד הנגיף בגופם של הנבדקים וכי הוא בטוח באופן כללי.

המחקר של השלב החדש, שמכונה "Cove", יתבצע בקרוב ל-90 אתרים נבחרים בארה"ב, ביניהם מדינות כמו טקסס בהן הייתה התפרצות מוגברת של נגיף הקורונה בשבועות האחרונים.

אף חיסון לא נמצא כיעיל נגד נגיף הקורונה עד כה. חיסונים רבים שפותחו כדי לפעול נגד פתוגנים אחרים נכשלו בבדיקות, גם בבדיקות של השלב השלישי - אותן כאמור מודרנה מתחילה ביום שני בשבוע הבא.

בכירים בממשל ארה"ב אמרו כי זהו פרק הזמן המהיר ביותר בין פיתוח החיסון לתחילת הבדיקות של השלב השלישי. חוקרי המרכז הלאומי לאלרגיות ומחלות מדבקות עזרו לפתח את החיסון, שקיבל את שם הקוד mRNA-1273, החל מינואר, זאת לאחר שהקוד הגנטי של הנגיף הופץ לציבור.

"כן, אנחנו מתקדמים מהר, אבל לא, אנחנו לא עומדים לוותר על בטיחות או יעילות", אמר פרנסיס קולינס, ראש מכוני הבריאות הלאומיים בארה"ב, בשיחת ועידה היום.

תחילת השלב השלישי של הניסוי בחיסון של מודרנה הוא הסימן האחרון כי החיסונים המתקדמים ביותר לנגיף הקורונה מתקדמים לשלב האחרון של הבדיקות, ויוכלו לעבור לשימוש רחב יותר לפני סוף השנה - אם התוצאות יהיו חיוביות.

חיסון נוסף למגפה נמצא בפיתוח של אוניברסיטת אוקספורד ואסטרהזנקה בבריטניה החל ממאי האחרון, וצפוי להיכנס לשלב האחרון בארה"ב באוגוסט. גם חברת פייזר מפתחת חיסון שיתחיל את השלב האחרון שלו עוד השבוע.

עוד חברה צפויה להיות שחקנית משמעותית במצוד אחר החיסון לנגיף - ג'ונסון & ג'ונסון, שצפויה להתחיל את המחקר הראשון בבני אדם בארה"ב ביום שני. השלב השלישי והרחב יותר של בדיקת החיסון של ג'ונסון & ג'ונסון צפוי להתחיל בחודש ספטמבר.

מודרנה מקווה כי המחקר הרחב שלה, שיתקיים בשיתוף עם מוסדות הבריאות הלאומיים בארה"ב, יראה תוצאות חיוביות שיובילו לזמינות של חיסון כבר בסתיו הקרוב. גם ג'ונסון & ג'ונסון מכוונת לתוצאות דומות עד לתחילת 2021.

במחקר החדש של מודרנה, כמחצית מהמתנדבים המבוגרים יקבלו שתי זריקות של החיסון בהפרש של ארבעה שבועות, ואילו המחצית השנייה תקבל שתי זריקות של תרופת דמה.

כשבועיים אחרי המנה השנייה, החוקרים יעקבו האם שיעור מחלת קוביד-19 בקבוצה המחוסנת נמוך יותר מאשר בקבוצה שאינה מחוסנת.

ראש המכון הלאומי לאלרגיות ומחלות מדבקות אנתוני פאוצ'י אמר כי החוקרים יגלו רק בנובמבר או אפילו דצמבר אם החיסון של מודרנה עובד, אבל התשובה יכולה גם להגיע מוקדם יותר - תלוי בשיעורי ההדבקה במקומות בהם המחקר ייערך.

מודרנה מייצרת מנות מהחיסון עוד לפני התשובה בנוגע ליעילותו, אבל אם היא תקבל אור ירוק מממשלת ארה"ב לשימוש רחב יותר, ספק אם יהיו לה מספיק מנות מהחיסון לכל ארה"ב מיידית. בכירה במודרנה אמרה כי לפחות בהתחלה יהיו מספיק מנות ל"מיליונים" של בני אדם, שיחולקו לפי הצורך וסדר העדיפויות של הממשל.

מוסדות הבריאות הלאומיים והמרכז לשליטה ומניעת מחלות ביקשו מוועידה של האקדמיה הלאומית לרפואה להכין תוכנית להפצה שיוויונית של חיסונים אפקטיביים לקורונה.

מודרנה מצפה להפצה רחבה יותר של החיסון בשנה הבאה, אם תוצאות המחקר יהיו חיוביות. בחברה אומרים כי הם מתכננים לשלוח כ-500 מיליון מנות של החיסון בשנה וייתכן שקרוב למיליארד מנות החל מ-2021.

מניית מודרנה מזנקת בכ-8% במסחר בוול סטריט הערב.