מספר המועסקים החרדים בהייטק מזנק, אבל פערי השכר נותרו גבוהים

לפי דוח קמא–טק ו–IATI, שכרם הממוצע הוא פחות ממחצית השכר בכלל האוכלוסיה • בין הסיבות לכך: פחות ותק, תארים במכללות ואפליה על רקע מגדרי

נשים חרדיות בהייטק/ צילום:רויטרס, Darren Whiteside
נשים חרדיות בהייטק/ צילום:רויטרס, Darren Whiteside

דוח חדש של קמא-טק, מיזם העוסק בקידום חרדים בהייטק הישראלי, והאיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI), סוקר את השתלבות החברה החרדית בתעשיית ההייטק בישראל. הדוח מצייר מגמת צמיחה שחלה בחלקם של החרדים בתעשיות ההייטק בשנים האחרונות. אך למרות העלייה העקבית במספר החרדים המשתלבים בהייטק, שכרם נותר נמוך יותר מפי 2 מהשכר הממוצע הכללי בענף.

הדוח הוצג הבוקר לנשיא המדינה ראובן ריבלין, וחשף כי מספר העובדים החרדים בענף ההייטק עלה בשנים האחרונות ב-52% - מ-6,500 חרדים בתעשייה ב-2014, עד ל-9,700 נכון ל-2018. שיעור העובדים החרדים בהייטק עומד על כ-3% מכלל העובדים בענף, לעומת 12% משיעורם באוכלוסייה. את הפער הזה, מבקשים מחברי הדוח לסגור, הן למען האוכלוסייה החרדית והן למען תעשיית ההייטק הסובלת ממחסור בעובדים טכנולוגיים.

לפי הדוח, רובם המוחץ של החרדים המועסקים בענף בני פחות מ-28, וכ-71% מתוכם נשים. הדבר קשור במגמת עלייה בשיעור התעסוקה של נשים חרדיות בכלל, אשר בשנים האחרונות התחזק תפקידן כמפרנסות העיקריות במשקי בית חרדים רבים. בהייטק, הדבר מתבטא בצמיחה חדה במספר החרדיות הלומדות לתעודת הנדסאי במסגרת לימודיהן בסמינרים.

"הצמיחה שנרשמה נובעת בין היתר, ממגמות ההייטק בסמינרים החרדים, בהן נרשם גידול עקבי במספר התלמידות משנה לשנה, מפעילותם של ארגונים חוץ ממשלתיים, ממגוון צעדים שנוקטת הממשלה להגדלת היצע ההון האנושי המיומן לענף וממגוון תוכניות של משרד העבודה, של רשות החדשנות ושל גורמים נוספים", נכתב בדוח.

לצד מגמת השילוב החיובית הדוח חושף פערים עמוקים בגובה השכר הממוצע של חרדים בתעשיית ההייטק לעומת השכר הממוצע הכללי בענף. כך, לפי נתונים מ-2017 המובאים בדוח, השכר החודשי של חרדים בהייטק עומד בממוצע על 10,830 שקל לעומת 22,479 שקל באוכלוסייה הכללית. ניתן לראות כי הפערים קיימים בכל רמות ההשכלה. חרדים ללא תואר או הכשרה מקצועית משתכרים 9,789 ש"ח לחודש בממוצע לעומת 14,432 ש"ח בממוצע לכלל העובדים בענף. חרדים בעלי תואר במקצועות ההייטק משתכרים בממוצע 25,698 ש"ח לעומת 34,689 ש"ח באוכלוסייה הכללית.

חרדיות משכילות: הפער נסגר בהמשך

מלבד סיבות שעשויות להיות קשורות באפלייה נגד החברה החרדית, הפערים נובעים גם מהאופן בו מתבצע השילוב המואץ של החרדים בהייטק. הוא מתבסס בחלקו הגדול על הכשרות מקצועיות ועל לימודים במכללות, שבוגריהן זוכים לשכר נמוך יותר מאלה של בוגרי אוניברסיטאות. בנוסף, הוא נשען בעיקר על השתלבותן של נשים, אשר גם באוכלוסייה הכללית סובלות מפערי שכר ביחס לגברים בתעשיית ההייטק. לפי הדוח, עבור חרדיות המחזיקות בתואר, פערי השכר הם עמוקים יותר בתחילת דרכן המקצועית, ונסגרים ככל שעוברות השנים מרגע סיום התואר.

לפי הדוח, מספר החרדים הלומדים את מקצועות ההייטק מדי שנה עומד על 3,744 איש, שהם קרוב ל-10% מכלל הלומדים את מקצועות ההייטק בישראל. זהו שיעור גבוה הקרוב לשיעורם באוכלוסייה הכללית, לאחר שנים של עלייה במספר הלומדים, ובעיקר הלומדות בלימודי הנדסאים. ב-2015, 1,246 תלמידים חרדים למדו בתוכניות הנדסאים, 1,226 מתוכן תלמידות. ב-2019 למדו 2,054 הנדסאים חרדים, מתוכם 2,015 תלמידות.

האקדמיה: מסלול עוקף צבא

ב-2019, מספר הלומדים החרדים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל עמד על 1,417 לפי הדוח. גם כאן נרשמה עלייה, אך לא חדה כמו העלייה במספר ההנדסאים: ב-2014, למדו במוסדות להשכלה גבוהה 1,050 תלמידים חרדים בסך הכל. מתוך הלומדים החרדים את מקצועות ההייטק במוסדות להשכלה גבוהה, כמעט כולם (1,090) למדו במכללות. באוניברסיטאות למדו 327 תלמידים חרדים, מתוכם 180 באוניברסיטה הפתוחה, והיתר באוניברסיטה העברית, בבר אילן ובאריאל.

הלימודים במוסדות להשכלה גבוהה הם אמנם לא הכרחיים על מנת להשתלב בהייטק, אך עבור חרדים הוא משמעותי, משום שאין להם נוכחות משמעותית במסלולים אחרים, ובעיקר בצה"ל. ב-2019 התגייסו רק כ-200 איש למסלול הגיוס לגברים חרדים, לפי הדוח. המספר הזה אינו יציב ומשתנה רבות משנה לשנה לפי השינויים במדיניות גיוס החרדים הממשלתית. ב-2019, רק כ-100 גברים חרדים סיימו הכשרה צבאית בתחומי ההייטק.

כ-200 מיזמים טכנולוגיים חרדים

לבסוף, הדוח סוקר את שדה היזמות החרדית. לפי הדוח, עד 2013 כמעט ולא הייתה יזמות חרדית בישראל, ובסוף אותה השנה קמא-טק ערכה את תחרות הסטארט-אפים החרדית הראשונה, בה השתתפו מיזמים בודדים. מאז, מספר תוכניות יזמות חרדית ומאיצי סטארט-אפים התחילו להתפתח, והאיצו הקמה של חברות סטארט-אפ נוספות על ידי חרדים. כיום, מעריכים מחברי הדוח, ישנם כ-200 מיזמים טכנולוגיים שהוקמו ומנוהלים על ידי חרדים.