פודטק | ניתוח

מיט טק ומילניום: שתי סנוניות שמבשרות על תחילתו של גל מניות פודטק בבורסת ת"א?

בשבוע שעבר הצטרפה אל חברת מיט טק בבורסה שותפות מילניום פודטק, לאחר שגייסה 26 מיליון שקל בהנפקה • מילניום מתכננת השקעה במגוון רחב של מוצרי פודטק, כמו רכיבי מזון חדשניים, בינה מלאכותית למזון וטיפול בשרשרת האספקה והפסולת

גיא רוזן, יו"ר מילניום פודטק / צילום: שלומי הראל
גיא רוזן, יו"ר מילניום פודטק / צילום: שלומי הראל

למדינת ישראל יש היסטוריה מוצלחת עם תעשיית תחליפי הבשר. חברת טבעול, שהתחילה לפעול בקיבוץ לוחמי הגטאות בשנות ה-80, כשצמחונות עוד היתה רחוקה מהמיינסטרים (אבל עם רוח גבית משוק המזון הכשר), נהפכה בהמשך לאחד האקזיטים המזהירים של התעשייה הקיבוצית, עם מכירתה לידי חברת אסם לפי שווי של כמיליארד שקל. האם המדינה שהובילה את גל תחליפי הבשר הראשון, יכולה להיות גם שחקנית משמעותית בגל השני? ומה זה אומר עבור המשקיעים בבורסת תל אביב?

בפני המשקיע בבורסה המקומית עומדות כיום שתי אפשרויות השקעה בתחום של תחליפי הבשר המתקדמים - שתיהן עדיין בשלבי פיתוח. חברת מיט טק היתה החלוצה המקומית בתחום. החברה מפתחת קציצה של בשר מתורבת (יש שיעדיפו לקרוא לו "בשר משובט"), מבוסס על גידול של תאים חיים במעבדה - מוצר שעדיין נמצא בשלבי פיתוח.

מאז כניסתה הצנועה לבורסה דרך השלד הבורסאי אופקטרא בתחילת השנה, עלתה מניית מיט טק ב-180% והיא נסחרת כיום לפי שווי שוק של 282 מיליון שקל, למרות השלב המוקדם שבו הטכנולוגיה שלה נמצאת. נוסף על השקעת הציבור, גייסה החברה הון מגורמים כמו רמי לוי, בעלי רשת הקמעונות רמי לוי שיווק השקמה, וקבוצת יבוא וייצור הבשר "אדום".

יצרניות תחליפי הבשר
 יצרניות תחליפי הבשר

המבורגר צמחוני מותאם אישית ללקוח

אל מיט טק הצטרפה בשבוע שעבר שותפות ההשקעה במזון מילניום פודטק (שנקראה עד לאחרונה שותפות נקסט פוד), שמתכננת השקעה במגוון רחב של סוגי מוצרי פודטק - רכיבי מזון חדשניים, בינה מלאכותית למזון, טיפול בשרשרת האספקה והפסולת ועוד. ההשקעה הראשונה שלה היא בחברת SavorEat (סייבוראיט), שפיתחה המבורגר צמחוני שניתן לייצר בנקודת המכירה באופן מותאם אישית על פי דרישות הלקוח.

מילניום פודטק מנוהלת על ידי גיא רוזן, סגן יו"ר תנובה, דירקטור בחברות תעשייה שונות וכן בקרן אינפיניטי בסין, יחד עם איש הון הסיכון והביומד חנן שניידר, לשעבר מנכ"ל חברת BetaO2 ושותף בקרן אגייט, וגם מנהל חממת הפודטק בקרית שמונה.

מילניום פודטק יצאה לפני כשבועיים להנפקה, שבה גייסה 26 מיליון שקל. נכון להיום נסחרת יחידת ההשתתפות שלה במחיר גבוה ב-27% ממחיר ההנפקה, ושווי השותפות עומד כעת על 33 מיליון שקל.

למרות הכוונות של מילניום פודטק להשקיע בחברות מגוונות, אפשר היה לראות שתחום תחליפי הבשר הוא שמושך את המשקיעים בבורסה, כאשר מיטב דש ומור השקעות ניצלו את החשיפה לחברה כדי להשקיע ישירות בסייבוראיט סכום של 1 מיליון דולר לפי שווי של 13 מיליון דולר "לפני הכסף", ו-2 מיליון דולר נוספים לפי שווי של 35 מיליון דולר "לפני הכסף".

מילניום פודטק השקיעה בסייבוראיט רק לפני כמה שבועות, כשהשתתפה בסכום של 1.75 מיליון דולר בהשקעה של 4.75 מיליון דולר, לפי שווי של 7 מיליון דולר "לפני הכסף".

מיט טק מתכננת להנפיק בנאסד"ק

תחום תחליפי הבשר בבורסת תל אביב נהנה מההצלחה של חברת ביונד מיט האמריקאית הנסחרת בבורסת נאסד"ק בארה"ב. ביונד מיט, המשווקת קציצות דמוי-בשר צמחוניות - שבעצם דומות במהותן לקציצות טבעול, אבל על פי העדויות, מתקרבות יותר לטעמו ולמרקמו של בשר - נסחרת לפי שווי של קרוב ל- 8 מיליארד דולר.

באופן מפתיע, בעקבות הצלחתה של ביונד מיט לא שטף את הבורסות בארה"ב גל גדול של חברות תחליפי בשר מתחרות. כנראה שפיתוח של מוצר כזה הוא יותר מורכב מכפי שהוא נראה. כמו כן, כמה חברות מובילות הפועלות בתחום, כמו Impossible Foods, העדיפו להישאר פרטיות. מיט טק הישראלית כבר הצהירה על כוונתה להנפיק בנאסד"ק, כדי לנצל את המצב הזה.

אף ששתיהן פועלות בתחום התחליפי הבשר, ההצעות של מיט טק וסייבוראיט שונות במהותן. מיט טק הולכת על "הגביע הקדוש" הטכנולוגי של התחום: היא נוטלת דגימת תא של בשר אמיתי, ומרבה אותו במעבדה כדי ליצור תאים מסוגים שונים של רקמת הבשר. לאחר מכן המדפסת התלת-ממדית של החברה מדפיסה זה לצד זה תא שומן ותא דם ותא שריר, כשהשאיפה היא שבסוף התהליך יהיה כמה שפחות הבדל בין הנתח הזה לסטייק אמיתי, מלבד העובדה שהוא לא פוגע בחיות, שומר על איכות הסביבה וחשוף פחות לבעיות הבריאות של תעשיית הבשר.

מיט טק עדיין לא יכולה להציע קציצת פיילוט לצורך טעימה, אבל היא מקווה שתוכל לעשות זאת בתוך שנה.

פעילותה של סייבוראיט, לעומת זאת, מבוססת גם היא על הדפסה תלת-ממדית, אבל המוצר שונה. הוא מבוסס על רכיבים צמחיים, פרי פיתוחו של פרופ' עודד שוסיוב, שהיה גם הממציא של טכנולוגיית פיתוח החלבון האנושי בתוך עלי טבק של חברת קולפלנט. את הרכיבים האלה החברה טוענת לתוך מדפסת תלת-ממד, ומדפיסה קציצות בהרכבים שונים עבור הלקוח, בהתאם להעדפות והצרכים התזונתיים שלו, תוך בישול של הרכיבים בעת ההדפסה.

מוצר זה הוא ייחודי בנוף של עולם תחליפי הבשר. סייבוראיט מסרה כי חומרי הגלם הצמחיים שלה מבוססים על תאית (צלולוז) שאליה מוסיפים חומרי טעם וריח מגוונים, כדי לתת את מגוון הטעמים של הבשר.

בישראל פועלות חברות תחליפי בשר נוספות, שבינתיים לא עשו צעדים לקראת כניסה לבורסה. בתחום הבשר המשובט, שבו פועלת מיט טק, נמצאות החברות אלף פארם ו- Future Meat .

עוד חברה שהצליחה לתפוס את תשומת הלב של התחום, היא Flying Spark ,שמותחת את גבול ההגדרה של בשר חלופי, משום שהיא מייצרת חלבון מן החי, מרימות של זבובים. ואילו את המוצר שמפתחת חברת חרגול פודטק (לשעבר "סטייק צרצר"), ניתן לכם להסיק בעצמכם לפי שם החברה. בורסת ת"א נראית כרגע מזמינה עבור חברות כאלה.