"לא גיבור או סופרמן": ראיון עם בונה הדלת שהצילה את המתפללים בבית הכנסת בהאלה גרמניה

הנגר שהתקין את הדלת שמנעה מהרוצח להיכנס לבית הכנסת בעיר האלה שבגרמניה, ולמעשה הצילה את חייהם של עשרות הנוכחים שהתכנסו במקום לתפילות יום כיפור, הוזמן השבוע להתקין דלת חדשה בבית הכנסת • אחרי שהדלת החדשה הותקנה, קיים איתו העיתון "זידויטשה צייטונג" ראיון קצר

תומאס תילה מתקין דלת חדשה בבית הכנסת בהאלה, גרמניה / צילום: Hendrik Schmidtpa/dpa, AP
תומאס תילה מתקין דלת חדשה בבית הכנסת בהאלה, גרמניה / צילום: Hendrik Schmidtpa/dpa, AP

בימים אלה מתנהל בבית משפט בעיר מגדבורג משפטו של שטפן באלייט, צעיר גרמני שניסה לרצוח מתפללים יהודים במהלך יום כיפור בעיר האלה, וכשנכשל רצח שני עוברי-אורח ברחובות הסמוכים ופצע שניים נוספים. תפיסת עולמו הגזענית והאנטישמיות שלו ושל משפחתו שבה ועולה במהלך הדיונים, כמו גם תיעוד הווידיאו שהוא עצמו צילם - כיצד הוא מנסה לשווא לפרוץ את מנעול דלת הכניסה לבית הכנסת. באלייט מקלל, בועט, יורה כמה פעמים במנגנון הדלת, אך ללא הצלחה.

בצירוף מקרים, הנגר שהתקין את הדלת שעמדה ביריות ובבעיטות, ולמעשה הצילה את חייהם של עשרות הנוכחים שהתכנסו במקום לתפילות יום כיפור, הוזמן השבוע להתקין דלת חדשה בבית הכנסת. אחרי שהדלת החדשה - מאובטחת יותר, כבדה יותר - הותקנה, קיים איתו העיתון "זידויטשה צייטונג" ראיון קצר.

מדובר בתומאס תילה, נגר ובעל בית מלאכה לדלתות בדסאו הסמוכה, בן 47. "הנהלת בית הכנסת בהאלה פנתה אלי ושאלה אם אהיה מוכן להופיע בשמי בתקשורת בתור מי שבנה את הדלת. אמרתי להם כמובן, שאני גאה בה... זו הפכה להיות הדלת הכי מפורסמת בגרמניה!", אמר תילה לעיתון. הוא סיפר כי כמו הדלת הקודמת, גם החדשה בנויה מקורות עץ אלון עם לכה בצבע אגוז, אך יש בה מנגנונים משוכללים הרבה יותר, כמו נעילה באמצעות שלט מיוחד וצילינדרים שונים.

"אני בעל מלאכה שעובד מכל הלב", אמר תילה לעיתון, "כשהעובדים שלי ואני בונים משהו, אנחנו תמיד עומדים מאחוריו לחלוטין. כמובן שבמקרה כזה (ההתקפה על בית הכנסת), ברור כמה אחריות יש על המוצר שאתה מספק, אבל אנחנו לא נספק מוצר עם איכות פחות גבוהה ללקוחות אחרים".

כשנשאל אם הרגיש כגיבור אחרי שראה כיצד הדלת שבנה והתקין עומדת בפני ההתקפות, ענה: "למען האמת, זה קצת יותר מדי. אני גאה בכך שאני איש מקצוע טוב. נכון, המקצועיות הזו הצילה חיים, אבל אני לא גיבור או סופרמן בגלל זה".

כשנשאל כמה זמן תחזיק הדלת החדשה ענה תילה: "עם טיפולי אחזקה קבועים, 50 או 60 שנה, שזה קרוב לזמן חיים שלם. למען האמת, אני מקווה שהדלת לא תצטרך להתמודד עם שום התקפה. אני מקווה שאף אחד לא יחשוב שוב על רעיון כזה אידיוטי".