בנק ישראל מתריע: המשבר עשוי לפגוע בהחזרי המשכנתה

בדוח בנק ישראל על "היציבות הפיננסית למחצית הראשונה של 2020: השפעת משבר הקורונה על מצב משקי הבית" נכתב כי "הירידה בהכנסות משקי הבית צפויה להגדיל את שיעור ההחזר החודשי מההכנסה ולהקשות על חלק מנוטלי המשכנתאות לשרת את החוב"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון/ צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון/ צילום: רפי קוץ

בדוח בנק ישראל על "היציבות הפיננסית למחצית הראשונה של 2020: השפעת משבר הקורונה על מצב משקי הבית", נכתב כי "המשבר פגע קשות בתעסוקה ובשכר של עצמאים ושכירים רבים, אך בעיקר של האוכלוסיות החלשות ביותר בשוק העבודה: עובדים לא אקדמאים ולא מיומנים, מבוגרים, צעירים, חרדים ונשים. הפגיעה בכושר ההשתכרות של משקי בית כה רבים עלולה לסכן את חוסנם ולאתגר את המערכת הפיננסית".

לפי הדוח, הסיכון הפיננסי העיקרי הוא באשראי לדיור. "הירידה בהכנסות משקי הבית צפויה להגדיל את שיעור ההחזר החודשי מההכנסה ולהקשות על חלק מנוטלי המשכנתאות לשרת את החוב", נכתב שם.

בתחילת השבוע התראיינו בכירי מערך המשכנתאות בבנקים ב"גלובס" וניסו דווקא לצנן את החששות. הם התבססו בדבריהם על הנתונים של בנק ישראל, לפיהם היקפי המשכנתאות בחודש יוני הגיעו ל-6 מיליארד שקל - בדומה לחודש ינואר ופברואר, והעריכו כי היקפי המשכנתאות הדחויות, עד סוף יוני 150 אלף, יירדו בהמשך.