ארה"ב תסיג 12 אלף חיילים מגרמניה; טראמפ: "זו אשמתם. הם מנצלים אותנו"

במקביל להודעה הרשמית שנמסרה היום, ניתן מסר חד נוסף נגד גרמניה: ארה"ב תעביר את המטה האירופי המרכזי שלה משטוטגרט למונס שבבלגיה • טראמפ ציין כי החיילים המוצבים בגרמניה נועדו להגן על המדינה במקרה של מלחמה "אבל גרמניה לא משלמת על זה, אז למה שנשאיר אותם שם"

הנשיא דונלד טראמפ  / צילום: Patrick Semansky, Associated Press
הנשיא דונלד טראמפ / צילום: Patrick Semansky, Associated Press

ארה"ב הודיעה היום רשמית על כך שתסיג כ-12 אלף חיילים מבסיסים אמריקאים בגרמניה, בצעד שמעורר מתיחות רבה בתוך ברית נאט"ו ומחמיר את המשבר המתגלגל בין וושינגטון לברלין. עצם הסגת החיילים, שמוצבים בגרמניה באופן עקבי מסוף מלחמת העולם השנייה אז כבשו כוחות אמריקאים חלק משטח המדינה, היה ידוע בשבועות האחרונים, אולם ההיקף פורסם רק היום. כ-6,400 חיילים ישובו לארה"ב, ו-5,600 חיילים יפוזרו בין מתקנים אמריקאים במדינות אחרות החברות בברית נאט"ו.

מדובר במספר גבוה מעט מזה שדווח עד כה. הציפייה היתה כי ארה"ב תסיג כ-10,000 מתוך 35,000 החיילים שלה המוצבים בגרמניה. במקביל, מסר חד נוסף נגד גרמניה הועבר בעזרת ההודעה כי ארה"ב תעביר את המטה האירופי המרכזי שלה משטוטגרט למונס שבבלגיה. העיר משמשת כבר עשורים כמקום המפקדה הראשית של נאט"ו באירופה.

טראמפ שב והצהיר היום כי המהלך נובע מהעובדה שגרמניה אינה מוציאה 2% מתקציבה על ביטחון, כפי שהוסכם על ידי חברות נאט"ו בעבר, וכי השהות של חיילים אמריקאים בגרמניה עוזרת למדינה מבחינה כלכלית, דבר שאינו מוכן לממן יותר.

"זאת אשמת גרמניה", אמר טראמפ, "היא חייבת לנאט"ו מיליארדי דולרים". הוא ציין כי החיילים המוצבים בגרמניה נועדו להגן על המדינה במקרה של מלחמה "אבל גרמניה לא משלמת על זה, אז למה שנשאיר אותם שם". הוא אמר כי הוא עשוי לחזור בו "אם גרמניה תתחיל לשלם את מה שהיא חייבת".

ההוצאה הגרמנית על ביטחון עומדת על 1.1%-1.3%, וברלין הודיעה כי תעלה אותה בהדרגה בשנים הקרובות. טראמפ הרחיב את הטיעון למלחמת הסחר בין אירופה לארה"ב, ובאופן ספציפי לגרמניה. "הם מנצלים אותנו במשך שנים רבות. הם אומרים ש(הסגת הכוחות האמריקאיים) רעה לכלכלה שלהם, אבל היא טובה לשלנו".

הצעד האמריקאי, שהודלף לפני כחודשיים לכלי התקשורת האמריקאים, עורר זעזוע בגרמניה, וקריאות שלא לבטוח יותר בברית רבת השנים עם ארה"ב. הוא גם העלה ספקות לגבי עתידה של נאט"ו.