"ברוכים הבאים לכדור הארץ ותודה שטסתם ב-SpaceX"

החללית של SpaceX נחתה אמש בשלום מול חופי פלורידה • זו הפעם הראשונה שבה חללית מסחרית נשאה והחזירה אנשים מתחנת החלל הבינלאומית שמקיפה את כדור הארץ • בואינג תבצע ניסוי גם היא מאוחר יותר השנה

האסטרונאוטים בוב בנקן ודאג הרלי, Spacex / צילום: AP Photo, AP
האסטרונאוטים בוב בנקן ודאג הרלי, Spacex / צילום: AP Photo, AP

חללית של SpaceX עליה שני אסטרונאוטים אמריקאים נחתה אתמול בשלום מול חופי פלורידה תוך התחמקות מסערה טרופית, וסיימה בכך חודשיים של משימה בחלל. "ברוכים הבאים לכוכב כדור הארץ ותודה שטסתם ב-SpaceX", בירכו מהבקרה את הצוות כאשר החללית נחתה במים שקטים.

האסטרונאוטים בוב בנקן ודאג הרלי נחתו עם החללית אנדבור מסוג Crew Dragon במפרץ מקסיקו סמוך לפנסקולה ב-02:45 לפנות בוקר. זו היתה הפעם הראשונה שבה חללית מסחרית נשאה והחזירה אנשים מתחנת החלל הבינלאומית שמקיפה את כדור הארץ.

SpaceX של אלון מאסק התגברה הלילה על שנים של בעיות טכניות, עיכובים, התפוצצות כן שיגור בניסוי וגדוד של ספקנים והצליחה להשיג את היעד ההיסטורי. החברה היתה חלוצת המאיצים (מדחפים) לשימוש רב פעמי, המאומצים יותר ויותר על ידי לקוחות מסחריים וממשלתיים בארה"ב, ביניהם הפנטגון.

עם התוכניות לשגר בקביעות טיסות מאוישות למעבדת החלל הבינלאומית בתוך כמה חודשים, SpaceX דילגה מעל בואינג והיא מהווה את הדוגמה הטובה ביותר לשיתופי פעולה של נאס"א עם תעשייה פרטית בחקר החלל. נאס"א מתכננת להשתמש באותן שיטות כדי לשגר אסטרונאוטים לירח בעשור הנוכחי, ובסופו של דבר למאדים.

בואינג, שגם לה יש חוזה עם נאס"א לשיגור אסטרונאוטים לחלל, תנסה לבצע ניסוי בטיסת קפסולה דומה ללא צוות מאוחר יותר השנה, אחרי הכישלון שרשמה בדצמבר.

כאשר האסטרונאוטים המחייכים יצאו מהחללית מול מצלמות הטלוויזיה, להרלי היתה בקשה מהציבור: "אתם צריכים לקחת רגע כדי להעריך את היום הזה, בייחוד אחרי כל הדברים שקרו השנה". שני האסטרונאוטים במצב גופני טוב.

מאז פרישת צי מעבורות החלל של נאס"א משירות ב-2011, חלליות ששבו ממשימות בחלל ונחתו על מסלולים, ארה"ב השתמשה ברקטות רוסיות כדי לשגר אסטרונאוטים לחלל. נאס"א הפסיקה לנחות לתוך הים במחצית שנות ה-70, בעקבות סדרת משימות אפולו לירח.