אבטלה | דעה

השקעה בהכשרות מקצועיות תציל את המשק

מכיוון שאין דרך מיידית לקלוט את מאות אלפי מבקשי העבודה, נכון יהיה שהתקופה הקרובה תשמש פאוזה להתארגנות מחדש וקידום ההתאמה בין המשרות המבוקשות בעת הזו להכשרת מבקשי העבודה

לשכת התעסוקה בת"א  / צילום: כדיה לוי, גלובס
לשכת התעסוקה בת"א / צילום: כדיה לוי, גלובס

תעשיות שלמות נפגעו, ציבור גדול נמצא במצוקה, רבים מהעובדים לא שבו לעבוד ועדיין לא ברור אם מגזרים מסוימים בעולם העבודה ישובו לפעול. המצב הזה הופך את מערך ההכשרות המקצועיות לשחקן מרכזי בהתאוששות מהמשבר, ומאפשר לנתב את כוח העבודה לצרכי השוק החדשים. ניכר לראות תפישה זאת במודלים הכלכליים באירופה, שקודמו במהלך החודשים האחרונים, וכיום מהווים חלק ניכר מהמערך להנעת שוק העבודה הפגוע.

בעשור האחרון מתחוללים שינויים עצומים בשוק העבודה שהולך ומשתנה לנגד עינינו. הטכנולוגיה תופסת את מקומה, ואיתה גם הסבת הפעילות לאונליין והרבה תהליכי אוטומציה שמתרחשים בשוק. שינוי בולט הוא השתלבותם של אוכלוסיות המרוחקות משוק העבודה בסקטורים מרכזיים, כמו הייטק, ובמשרות מתקדמות עם אופק כלכלי. חלק מאוכלוסייה זו כוללת אמהות חד הוריות, ערבים, חרדים ואנשים עם מגבלות. הכלי שהוכיח עצמו במיוחד בשילוב אותן אוכלוסיות הוא ההכשרות המקצועיות, שמעבר לידע המקצועי שרכשו, הן הכירו ולמדו את שוק העבודה החדש.

אני מאמינה כי ההצלחה עם האוכלוסיות המוחלשות, יכולה להיות מועתקת למבקשי העבודה הרבים בעת הזו. החל מעצמאיים שעסקיהם לא שרדו, דרך דור העובדים הצעיר שרק מתחיל את צעדיו בשוק העבודה ועד עובדים בחל"ת שאין לדעת מתי ואם בכלל יחזרו לעבודתם. אני מאמינה כי דרך ההכשרות המקצועיות נוכל להציל את מצב התעסוקה בישראל. הן מאפשרות את צמצום הפערים בין ההיצע לביקוש בשוק, משפיעות בצורה משמעותית על היכולת של אדם לעשות שינוי מהותי בחייו, ולעיתים אף מאפשרות לאנשים לצאת ממעגל העוני.

מכיוון שאין דרך מיידית לקלוט את מאות אלפי מבקשי העבודה, נכון יהיה שהתקופה הקרובה תשמש פאוזה להתארגנות מחדש וקידום ההתאמה בין המשרות המבוקשות בעת הזו להכשרת מבקשי העבודה. שוק האונליין מתפתח ופורח, וכך גם חלק מתעשיות ההייטק, ולתחומים הפורחים והמתפתחים צריך להסב עובדים בשביל להרוויח רווח כפול- גם להפרות את המשק בידיים עובדות וגם להציל עובדים מאבטלה ממושכת.

הנוסחה המנצחת בהכשרות המקצועיות מורכבת מכמה פרמטרים: מקצועות עדכניים ונדרשים בשוק העבודה, שיתוף פעולה עם המעסיקים המובילים במשק, ליווי מקצועי ותחושת ההעצמה המתקבלת מהקבוצה ומהמנטורים שמלווים אותה. כמובן שכל הטוב הזה לא יתקיים ללא סיוע משמעותי מצד המדינה, ודווקא בעת הזו שרוב המובטלים מקבלים חל"ת ויושבים בבית, כדאי לנצל זאת לצמיחה מחדש בשוק העבודה ורה-אורגניזציה למקצועות המבוקשים.

והיום אנחנו בדיוק במקום ההפוך מזה שאנחנו צריכים להיות בו. אחוז האבטלה הולך ומטפס מעלה, וכבר מגיע ל-21%, לעומת כ-3.9% בחודש פברואר האחרון. במרץ משרד האוצר הכריז על הזרמה של 200 מיליון שקלים לטובת הכשרות מקצועיות לציבור המובטלים. ההכרזה נשמעה מבטיחה ממש, רק שבפועל לא הגיע אפילו שקל אחד. פחות מ-20% מתקציב ההכשרות נוצלו השנה, ופרויקט הכשרות בשיתוף המעסיקים הוקפא גם הוא, משיקולי תקציב.

גם בעיצומו של משבר הקורונה הנוכחי, שהפך את שוק העבודה על פיו, עדיין למקצועות מבוקשים יש דרישה. על אף שזו שנה מאתגרת לחפש בה עבודה, כולי תקווה שממש בקרוב תהיה התעוררות ותופנם ההבנה המשמעותית, שבאמצעות הכשרות מקצועיות ניתן ככל הנראה לצמצם משמעותית את אחוזי האבטלה ולהציל אנשים רבים מחודשים ארוכים של ייאוש וחוסר תקווה. כי אם כבר מיליון מובטלים, אז לפחות לנצל הזדמנות פז למבצע לאומי של השבחת כוח אדם והעלאת הפריון והשכר. במקום לתת דגים, תלמדו אותם לדוג! 

הכותבת היא מנכ"לית עמותת itworks הפועלת לגיוון סקטור ההייטק הישראלי