הקורונה היכתה בשוק ההנפקות: רווחי פועלים אי.בי.אי מתחילת השנה נחתכו כמעט בחצי

חברת החיתום המובילה סיימה את המחצית עם רווח נקי של 6.2 מיליון שקל, עיקרו ברבעון השני • הפחיתה כמעט את כל השקעתה בפלטפורמת מימון ההמונים הדסטארט

עופר גרינבאום / צילום: איל יצהר
עופר גרינבאום / צילום: איל יצהר

משבר הקורונה והשלכותיו על שוק ההון הישראלי הובילו לירידה חדה ברווחי חברת החיתום פועלים אי.בי.אי, שבשליטת בית ההשקעות אי.בי.אי ובנק הפועלים. אמש דיווחה חברת החיתום המובילה, כי סיימה את המחצית הראשונה של 2020 עם רווח נקי של 6.2 מיליון שקל, המשקף ירידה של 46% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ברבעון השני לבדו נרשמה ירידה מתונה יותר, של 25% ברווח הנקי, שעמד על 5.3 מיליון שקל.

היום נסחרה פועלים אי.בי.אי לפי שווי של 208 מיליון שקל, לאחר שאיבדה כ-15% מערכה מתחילת השנה. לאחר פרסום הדוחות הודיעה החברה כי תחלק את מלוא הרווח הנקי במחצית הראשונה כדיבידנד לבעלי מניותיה.

מהדוחות עולה כי במחצית הראשונה של 2020 השתתפה פועלים אי.בי.אי בניהול של 49 הנפקות, שבהן גויסו כ-16 מיליארד שקל, ושהניבו לחברה כאמור הכנסות של 21.5 מיליון שקל. לשם השוואה, במחצית המקבילה אשתקד השתתפה החברה בניהול של 70 הנפקות, שבהן גויסו כ-20 מיליארד שקל, ושהניבו לה הכנסות של 24.4 מיליון שקל. כך, בסך הכול הציגה החברה ירידה של 12% בהכנסות מפעולות.

שש הנפקות של מניות ועוד הנפקת אג"ח אחת היו אחראיות ל-55% מהכנסות פועלים אי.בי.אי במחצית הראשונה של השנה.

בין העסקאות שהובילה החברה השנה ניתן לציין את הנפקות ההון הראשוניות של סופרגז, משק אנרגיה ואלמוגים, הנפקות ההון הנוספות של נאוויטס, הכשרת הישוב, אלקטרה ופרטנר, וכן את הנפקות החוב הגדולות של עזריאלי, חברת החשמל, מקורות ובנק הפועלים (שהנפיק אג"ח COCO).

פועלים אי.בי.אי , נציין, מחזיקה ב-85% ממניות החברה הבת פועלים אי.בי.אי חיתום והנפקות, המהווה את עיקר פעילותה ועוסקת בתחומי החיתום, ההנפקות וההפצות של ניירות ערך. ב-15% הנותרים ממניות החברה הבת מחזיקים בחלקים שווים מנכ"ל החברה הבורסאית ירון מוזס, ומנהלי החברה הבת, עופר גרינבאום (מנכ"ל) ושי נבו (משנה למנכ"ל).

פועלים-אי
 פועלים-אי

הפסד של 2.5 מיליון שקל מהשקעה בניירות ערך סחירים

בסך הכול גויסו בשוק הנפקות ההון (אקוויטי) בישראל כ-4.8 מיליארד שקל ב-66 הנפקות ציבוריות ופרטיות במהלך המחצית הראשונה של 2020, וזאת בהשוואה לכ-4 מיליארד שקל שגויסו בהנפקות פרטיות וציבוריות במחצית הראשונה אשתקד. עם מגייסות ההון הגדולות השנה נמנו ריט אזורים, סופרגז, משק אנרגיה ודוראל אנרגיה.

גם כלל גיוסי החוב היו גבוהים יותר במחצית הראשונה השנה, והסתכמו ב-32.5 מיליארד שקל (ב-110 הנפקות ציבוריות ופרטיות) לעומת 31.7 מיליארד שקל שגויסו ב-90 הנפקות בתקופה המקבילה. עם זאת, בשל הסנטימנט השלילי בשוק המקומי כלפי חברות הנדל"ן הזרות שפועלות בארה"ב, צנחו הנפקות האג"ח שלהן במחצית הראשונה ב-53% ל-350 מיליון שקל בלבד. מדובר בהנפקות המשלמות דמי הפצה גבוהים לחתמים, ולכן נחשבות רווחיות במיוחד עבורם.

כ-30% מהיקף גיוסי החוב במחצית הראשונה של 2020 בוצעו על-ידי הבנקים וכ-43% על-ידי חברות נדל"ן. 28% מהיקף גיוסי החוב הגיעו משש הנפקות גדולות שביצעו הבנקים מזרחי, הפועלים ולאומי, חברת החשמל, מקורות ופז נפט.

עוד עולה מדוחות פועלים אי.בי.אי, כי במחצית הראשונה השנה רשמה החברה הפסד של 2.5 מיליון שקל מהשקעה בניירות ערך סחירים (שברובם נקנו במסגרת הנפקות שהובילה), וזאת על רקע התפשטות נגיף הקורונה. לשם השוואה, במחצית הראשונה אשתקד רשמה החברה רווח של 6.7 מיליון שקל מניירות ערך שנרכשו כחלק מפעילות החיתום וההפצה, כאשר את עיקר הרווח ייחסה החברה למניות אפי נכסים, שנרכשו מנאמני האג"ח של אפריקה ישראל.

כך, בסך הכול צנחו הכנסות החברה במחצית הראשונה השנה ב-39% ל-19 מיליון שקל, בעקבות התפרצות מגפת הקורונה בעולם וירידות השערים שנרשמו בבורסה בת"א בעקבותיה. בששת החודשים הראשונים של 2020 רשמו מדדי איגרות החוב הקונצרניות תל בונד-60 ותל בונד שקלי ירידות של 5.5% ו-6.4%, בהתאמה, ואילו מדדי המניות ת"א-35 ות"א-90 ירדו ב-20% וב-15%, בהתאמה.

רוב הההשקעה בהדסטארט נמחקה

עוד עולה מהדוחות הכספיים, כי במחצית הראשונה של 2020 רשמה פועלים אי.בי.אי הפחתה נוספת בסך של 954 אלף שקל על השקעתה בחברת הדסטארט. מדובר בהשקעה בהיקף כולל של 4.14 מיליון שקל, שביצעה פועלים אי.בי.אי ב-2016 תמורת הקצאה של 14% ממניות חברת הדסטארט.

הדסטארט פיתחה פלטפורמה אינטרנטית למימון המונים, שבאמצעותה היא פועלת כרכז הצעות במטרה להנגיש את עולם ההשקעות לשוק הרחב. מאז ההשקעה הופחת שווייה של הדסטארט בהדרגה ונכון לסוף 2019 הייתה השקעה זו רשומה בספרי פועלים אי.בי.אי לפי שווי של 1.3 מיליון דולר. כך, לאחר ההפחתה הנוכחית רשומה החברה המוחזקת לפי שווי של כ-346 אלף שקל בלבד, המשקף מחיקה של כ-92% מסך ההשקעה.