חילופי אש לפני ההנפקה: הרוכשת של ספקטרוניקס תובעת את יחיאל ספקטור ודורשת פיצוי של 11 מיליון שקל

אמרסון האמריקאית, שרכשה את ספקטרוניקס ב-100 מיליון דולר, טוענת כי חברת F&G, שאותה מבקש ספקטור להנפיק בבורסת ת"א, "הוקמה על יסוד ידע, ניסיון, אנשים ופעילות שניטלו מספקטרוניקס" • F&G: "מטרת התביעה לנסות לפגוע בהנפקה"

יחיאל ספקטור, בעל השליטה בחברת F&G / צילום: איל יצהר, גלובס
יחיאל ספקטור, בעל השליטה בחברת F&G / צילום: איל יצהר, גלובס

כמה חודשים לאחר פרסומה של טיוטת תשקיף ראשונה של חברת F&G Detection ("טכנולוגיות גילוי אש וגזים"), מחדשת החברה, שנמצאת בשליטת המייסד יחיאל ספקטור, את תוכניות הנפקת המניות הראשונית שלה (IPO). במסגרת ה-IPO מעוניינת F&G לגייס סכום של 20-35 מיליון שקל, לפי שווי חברה המוערך ב-170-200 מיליון שקל "לפני הכסף".

את ההנפקה המתוכננת של F&G, המפתחת גלאי להבה ואש, התחיל לקדם ספקטור כחמש שנים לאחר שמכר את חברת ספקטרוניקס, שגם אותה ייסד, לידיה של חברת אמרסון האמריקאית בכ-100 מיליון דולר. כעת, באמצעות החברה החדשה שהקים, הוא מבקש להתחרות בספקטרוניקס, העוסקת בפיתוח גלאי אש וגז אופטיים ומערכות אוטומטיות לגילוי וכיבוי אש.

טיוטת התשקיף המעודכנת שפרסמה F&G לקראת ההנפקה (בהובלת חברת אקטיב חיתום), חושפת כי לחברה האמריקאית שרכשה מספקטור את ספקטרוניקס שלל טענות בנוגע להתנהלותו של ספקטור בעקבות הקמת F&G, העשויות להתברר בבית המשפט במסגרת תביעה שהוגשה נגדו ונגד F&G, אשר במסגרתה דורשת אמרסון פיצוי כספי של 11 מיליון שקל.

התביעה מוגשת כמה שנים לאחר שספקטור הגיש בעצמו תביעה נגד אמרסון, בטענה כי לא עמדה בחלק מהתחייבויותיה במסגרת רכישתה של ספקטרוניקס, והיא עדיין, לפי F&G, "עומדת ותלויה בבית המשפט".

גלאי אש של F&G  / צילום: אתר החברה
 גלאי אש של F&G / צילום: אתר החברה

אמרסון מבקשת צו מניעה קבוע

אמרסון טוענת כי ספקטור, יחד עם שותפיו בחברת F&G, "פועלים על מנת לחבל" בפעילותה, ובהתאם, היא מבקשת מבית המשפט להוציא צו מניעה קבוע, המורה לספקטור "לחדול מלעשות כל שימוש, בין באופן ישיר ובין באופן עקיף, במידע השייך לספקטרוניקס או שניטל ממנה".

לפי אמרסון, חברת F&G "הוקמה על יסוד ידע, ניסיון, אנשים ופעילות שניטלו מספקטרוניקס", ופעילותה "מושתתת על הידע הטכנולוגי המתקדם השייך לספקטרוניקס, על ערוצי השיווק וההפצה שלה, על ספקיה ולקוחותיה, ואף על קליטה של ההון האנושי של ספקטרוניקס לשעבר".

עוד לטענת התובעת, F&G, שהינה "חברת מראה" של ספקטרוניקס, "נוסדה תוך שימוש באותם נכסים של ספקטרוניקס", ובכך מפרים ספקטור ושותפיו "התחייבות חוזית של אי-תחרות ושמירת סודיות".

"סיכויי התביעה להתקבל נמוכים"

בחברת F&G דוחים את טענותיה של אמרסון, וסבורים כי "הן לפי התוכן של כתב התביעה והן לפי מועד הכנתה והגשתה", מטרתה היחידה היא "להרתיע משקיעים להשתתף בהנפקה - ולנסות לפגוע בחברה על ידי עיכוב ההנפקה". ב-F&G מעריכים כי "סיכויי התביעה להתקבל נמוכים", ושוקלים "הגשת תביעה לכיסוי כל נזקיה בגין התביעה".

בכתב ההגנה של F&G היא טוענת, בין השאר, כי "לא עשתה שימוש בטכנולוגיה של ספקטרוניקס", אלא "יצרה מסד טכנולוגי חדש", וכן השקיעה "סכומים משמעותיים בפיתוח של הדור הבא של גלאי אש ולהבה", ביצעה מהלכי שיווק, איתרה לקוחות ומפיצים פוטנציאליים ועוד.

הנפקתה המתוכננת של F&G נחשפה לראשונה כבר בסוף פברואר, עם פרסום טיוטת תשקיף ראשונה, בעיצומה של התפרצות וירוס הקורונה, שגרמה לדחיית מועד הגיוס המקורי, שתוכנן לסוף מרץ.

F&G, העוסקת בפיתוח גלאי להבה, היא חברה צעירה, שהוקמה על ידי ספקטור, היו"ר שלה, לפני קצת יותר משלוש שנים, והוא מחזיק בשליטה בה (50%) יחד עם שותפיו המייסדים - בנו עודד ספקטור, המכהן כסמנכ"ל טכנולוגיות, וחתנו, המנכ"ל חביב פרלמן - המחזיקים בחלוקה שווה ביתרת המניות. החברה מעסיקה כיום 34 עובדים - מהם 21 בישראל ו-13 בארה"ב - ומרביתם הוצאו לחל"ת או צומצמו היקפי המשרה שלהם, בעקבות משבר הקורונה.

2019 היתה השנה הראשונה שבה הציגה F&G הכנסות משמעותיות (באופן יחסי), שהצטברו לכ-3 מיליון שקל, וזאת לצד הפסד שנתי של כ-23 מיליון שקל. בסך הכל ההפסד המצטבר מאז הקמת החברה בפברואר 2017 עומד על כ-40 מיליון שקל.

חברת F&G עוסקת ב"מחקר ופיתוח גלאי אש וגז אופטיים לתעשיות העוסקות בטיפול ובהחזקה של חומרים דליקים ונפיצים, ובעיקר - תעשיות הדלק, גז, פטרוכימיים וכדומה". ב-F&G מסבירים כי מוצריה עונים "על הצורך והדרישה שזיהתה החברה בשוק לגלאי להבה בעלי יכולת וביצועים משופרים ואמינים ביחס למוצרים הזמינים כיום בעולם".

את כספי ההנפקה מייעדת F&G לפיתוח עסקיה, מימון פעילות המו"פ שלה, הרחבת מערך השיווק וכן לפיתוח מוצרים חדשים, "בעיקר גלאי גז אופטיים לטווחים קצרים". לגבי שוק הפעילות, לפי F&G, "ישנן שלוש חברות גדולות שמספקות כ-80% מצורכי שוק גילוי האש שבו פועלת החברה", ואלה מלבד אמרסון כוללות את Detronics, ו-MSA. לפי הערכות החברה, שוק גלאי הלהבה והגזים, לרבות תת-השוק שבו פועלת החברה, צפוי לצמוח בקצב שנתי של כ-6% בין השנים 2019-2024.

החברה משהה מו"פ של גלאי גז

בהתייחס להשפעות הקורונה על פעילותה, מציינת F&G כי בשל חוסר הבהירות בשווקים, היא החליטה "להשהות את פעילות המחקר והפיתוח של גלאי גז אופטיים קוויים". מדובר במוצרים המתריעים על דליפה מסוכנת של גז, בדגמים שהחברה שואפת שיהיו "עדיפים משמעותית על מוצרים דומים הקיימים בשוק", ושעבור פיתוחם אושר לה ביוני האחרון מענק של יותר מ-3 מיליון שקל מרשות החדשנות.

עוד מוסיפה F&G לגבי השפעות הקורונה, כי מלאי מוצריה מספיק לצורכיה עד לסוף השנה, וכי היא נערכת לרכישת חומרי גלם בכמות גדולה, כדי שפעילות הייצור והאספקה שלה לא ייפגעו גם בהמשך. להערכתה, תחזיותיה לגבי התפתחות השוק לא ישתנו, "ככל שהשפעת וירוס הקורונה לא תימשך מעבר לשנת 2020".

F&G פועלת במבנה בשטח של 200 מ"ר שאותו היא שוכרת בקיבוץ ברור חיל, ולקראת סוף השנה החברה מתכננת לעבור למבנה בשטח של כ-1000 מ"ר. נוסף על כך, היא שוכרת שטח בארה"ב, המשמש אותה כמוקד ייצור, שיווק, מחסן ומשרדים לפעילותה שם.

הנפקתה של F&G, בהנחה שתצא לפועל כמתוכנן, מתקדמת על רקע לא מעט חברות נוספות, שלמרות המשבר העמוק בשווקים בוחנות אפשרות לגיוס הון ראשוני, ומרביתן נמצאות בשלבים ראשוניים. ביניהן, המתקדמת ביותר היא חברת מימון ישיר, שמחדשת בימים אלה את ניסיון הנפקתה עם הגשת טיוטת תשקיף מעודכנת לרשות ניירות ערך ולבורסה, אחרי שמוקדם יותר השנה הנפקתה בוטלה בשל משבר הקורונה; וכן חברת מספנות ישראל, שככל הידוע, נמצאת בשלבי קבלת אישורים לפרסום תשקיף. 

טענות עיקריות של חברת אמרסון נגד יחיאל ספקטור:

● ספקטור ושותפיו פועלים כדי לחבל בפעילותה של ספקטרוניקס
● ספקטור הקים את F&G על בסיס ידע, ניסיון, אנשים ופעילות שניטלו מספקטרוניקס
● פעילותה של F&G מבוססת על הידע הטכנולוגי, ערוצי שיווק, לקוחות והון אנושי של ספקטרוניקס
● מפירים התחייבות חוזית של אי-תחרות ושמירת סודיות