בשיא משבר הקורונה גם הדולר צונח: למה זה קורה ומי המפסידים העיקריים?

החולשה במטבע האמריקאי מוסיפה לצרות של המשק הישראלי, שחלק גדול מהיצוא שלו דולרי • הדולר נסחר בשפל של יותר משנתיים - 3.40 שקלים • קטר ההייטק עלול לאבד מהתחרותיות שלו

עובדת דלפק בדוכן להמרות מטבע ממירה לשטרות דולרים / צילום: Burhan Ozbilici, Associated Press
עובדת דלפק בדוכן להמרות מטבע ממירה לשטרות דולרים / צילום: Burhan Ozbilici, Associated Press

מגמת היחלשות הדולר האמריקאי בעולם נקטעה בימים האחרונים על רקע הדיווחים על האטה במספר הנדבקים בנגיף הקורונה בארה"ב, לצד פרסום נתוני הצמיחה בארה"ב, שהיו הגרועים ביותר מאז מלחמת העולם השנייה - אם כי בשיעור פחות גרוע מהצפוי. היחלשות הדולר שנסחר ביום ג' ברמה של 3.42 שקל לדולר, מאירה שוב את עוצמת המטבע הישראלי, לאחר שהדולר נגע במהלך המסחר היומי בשפל של שנתיים וחצי מול השקל - 3.40 שקל. עם זאת, יצוין כי עוצמתו של המטבע הישראלי לא נובעת מכוחו של המטבע המקומי, אלא יותר מחולשתו של המטבע האמריקאי.

דולר נחלש מול המטבעות העיקריים בעולם - ומול השקל
 דולר נחלש מול המטבעות העיקריים בעולם - ומול השקל

השער עליו מתבסס בנק ישראל בשאלה אם השקל התחזק ברמה שמצריכה התערבות הוא סל של מטבעות, ולא מה שקורה מול הדולר. בראייה רחבה יותר, השקל דווקא נחלש מול הסל, כך שלא מדובר ברמה שמצריכה בהכרח התערבות של בנק ישראל בשוק המט"ח.

עם זאת, לא ניתן להתעלם מההשפעה של שער המטבע האמריקאי על המשק מבחינת שוק התעסוקה, שנמצא בשפל שלא היה כדוגמתו. השבוע עמד שיעור האבטלה בישראל עומד על יותר מ-21%, כאשר רק ביממה האחרונה 3,000 דורשי עבודה חדשים נוספו למעגל המובטלים - פי 3.2 יותר לעומת מספר האנשים שחזר מחל"ת. בהקשר זה, נזכיר כי במרץ, כשפרץ משבר הקורונה, היה נראה שהזינוק של הדולר לרמה של 3.9 שקל יהיה גלגל הצלה ליצוא ולמשק. כעת התמונה התהפכה, והדולר הפך למשקולת שמאיימת על הקטר המרכזי של המשק הישראלי - ההייטק.

"יותר מ-40% מהייצוא - בדולר"

"התחזקות האירו ומטבעות מרכזיים נוספים אל מול הדולר, גררה עלייה בשער סל המטבעות שאחריו עוקב בנק ישראל. אולם, היצע מט"ח בשוק המקומי שמקורם במט"ח שהוזרם על ידי משקיעים בחברות ההייטק הישראליות, ובהמרות לתשלומי שכר ומסים שביצעו חברות, קיזזו רק חלק מהשפעת העלייה בשערי המטבעות אל מול הדולר", אמר יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו בשיחה עם "גלובס".

לדבריו, "בעיני בנק ישראל, המצב הוא ששער החליפין עדיין לא הגיע לרף המחייב התערבות מסיבית למניעת קריסת התעשייה הישראלית. אך מי שבודק את הנתונים, מגלה שלמעלה מ-40% מהייצוא הישראלי מבוצע באמצעות מכירה בדולר אמריקאי ולכן בתקופה שחברות הייטק בינלאומיות מובילות מדווחות על פגיעה במכירות, לחולשת הדולר בשוק המקומי יש השפעה מצרפית הפוגעת קשות בכושר התחרות ומייקרת את עלות העסקת עובדים בישראל".

היחלשות הדולר בעולם מרכזת את מרב העניין בשוק המט"ח העולמי. "יש פה מצב יוצא דופן באופן כללי, שבא לידי ביטוי בהתנהגות של השקל מול הסל, כאשר אנחנו לאחר עשור שבו השקל התחזק. עיקר השינוי הוא שהאירו משנה מגמה, כמו גם כל המטבעות לוויין של האירו. מול הדולר קורה משהו גדול יותר, כאשר כסף עוזב את ארה"ב לכלכלות שנותנות קצת יותר תשואה", אמר קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיות השווקים של לאומי שוקי הון, בשיחה עם "גלובס".

לוי סבור כי התחזקות הדולר בימים האחרונים אינה מסמנת את שינוי המגמה. "התחזית שלנו היא שהדולר ימשיך לתפקד בחסר מול סל המטבעות בחציון השני של 2020, בעיקר מכיוון שבאירופה ובמזרח הרחוק הפעולות והתוכניות להתמודדות עם המיתון נראות אפקטיביות יותר מאשר בארה"ב", אמר לוי.

לגבי המטבע המקומי, ישנם מספר גורמים שעשויים להכביד עליו לפי לוי, ובראשם "הסיכוי לפגיעה בדירוג האשראי של ישראל נוכח הגדלת החוב המהירה, הקושי בהסכמה על תקציב המדינה, הירידה הצפויה ביצוא הגז על רקע הירידה במחיר הנפט, כמו גם ההשפעות השליליות על העסקים במשק במידה ויושתו הגבלות נוספות בעקבות הגל השני של הקורונה. גם נתוני האבטלה הגבוהים והצפי לירידה חדה בתוצר של המשק ברבעון השני ובשבת 2020 צפויים להכביד על השקל".