צרות נוספות של תמי ודדי בורוביץ' בתחום התעופה: גלובל כנפיים ממשיכה לסבול ממשבר הקורונה

בהשפעת המשבר רשמה גלובל כנפיים הפסד מצטבר של 18 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה - מתוכו הפסדיה ברבעון השני הסתכמו בכ-2 מיליון דולר

תמי בורוביץ’ / צילום: שלומי יוסף, גלובס
תמי בורוביץ’ / צילום: שלומי יוסף, גלובס

עסקי התעופה פוגעים בבני הזוג תמי ודדי בורוביץ', לא רק דרך חברת התעופה אל על, שפעילותה מוקפאת כבר זמן רב והיא נדרשת להזרמת מזומנים מאסיבית כדי לשרוד - במהלך שכנראה מוביל לפרידה מבעלי מניות השליטה בה - אלא גם אצל החברה האחות שלה, גלובל כנפיים ליסינג. החברה עוסקת ברכישה, החכרה ומכירת מטוסים, ומייצרת עבור בני הזוג בורוביץ', המתמקדים בעסקי התעופה ומחזיקים בה באמצעות כנפיים אחזקות, אתגרים לא פשוטים.

דוחותיה הכספיים של גלובל כנפיים לרבעון השני ממשיכים בחשיפת תמונת מצב קודרת לגבי ענף התעופה העולמי, המשפיע גם על פעילותה, הכוללת כיום החזקה של שמונה מטוסים - שבעה מהם מוחכרים לחמישה לקוחות שונים - גם אם ההפסד ברבעון השני של השנה היה מתון בהרבה מהרבעון הראשון.

תוצאות גלובל כנפיים
 תוצאות גלובל כנפיים

בשורה התחתונה, בהשפעת המשבר מציגה גלובל כנפיים הפסד מצטבר של כ-18 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה, עיקרו ברבעון הראשון, בעוד הפסדיה ברבעון השני הסתכמו בכ-2 מיליון דולר.

בפעילות השוטפת, במחצית השנה הראשונה הכנסותיה של גלובל כנפיים ירדו בכ-9% לכ-13 מיליון דולר, בהשפעת חתימת הסכם חכירה חדש עבור אחד ממטוסיה בנובמבר האחרון, ומכירת אחד ממטוסיה בפברואר 2019, בעוד הכנסות הרבעון השני נשחקו ב-6% לכ-6.5 מיליון דולר.

בהתייחסות למשבר העולמי, בגלובל כנפיים מסבירים כי "הנזק האדיר שנגרם לתחום התעופה עד כה, כמו גם הפגיעה הצפויה בביקוש למטוסים ובתנאי שוק התעופה, עתידים להמשיך ולהשפיע באופן שלילי, לא רק על חברות התעופה, אלא על מרבית הספקים של חברות התעופה והגופים הניזונים מחברות התעופה, ובכלל זה על קבוצת מחכירי המטוסים".

רואי החשבון של גלובל כנפיים שוב מפנים בדוחות את תשומת לב המשקיעים לחוסר הוודאות, "באשר להשלכות התפשטות הנגיף והשפעותיו על פעילות החברה", ומציינים כי בשלב הנוכחי "מוקדם להעריך במדויק" את "ההשלכות על חברות החכרת המטוסים".

האג"ח נסחרות בתשואה של כ-9%

המשבר הפוקד את ענף התעופה בא לידי ביטוי בעוצמה גם במניית גלובל כנפיים, שקיזזה מערכה כ-55% מתחילת השנה, ומשקפת לחברה שווי שוק נוכחי מצומק, הנע סביב כ-80 מיליון שקל. לחברה גם סדרת אג"ח, בהיקף של כ-170 מיליון שקל, הנסחרת בתשואה של כ-9%.

בדוחותיה מציגה גלובל כנפיים המשך פגיעה מירידת ערך המטוסים שהיא מחכירה, אף שאלה הצטמצמו משמעותית ביחס לרבעון הקודם, ובצד החיובי מדווחת על המשך קבלת תשלומי חכירה מלאים ממרבית לקוחותיה.

בשלב הנוכחי, מאז פרוץ המשבר ספגה גלובל כנפיים ירידת ערך מצטברת של 22.5 מיליון דולר בגין חמישה מהמטוסים שהיא מחכירה - עיקר הסכום (יותר מ-14 מיליון דולר) ממטוס שהחכירה לחברת וירג'ין אוסטרליה. החברה האוסטרלית היתה הלקוחה העיקרית של גלובל כנפיים ב-2019, והפסיקה לשלם לה דמי חכירה מחודש מאי, אחרי שנכנסה קודם לכן להליכים תחת ניהול מיוחד, ועד כה ייצרה לה את הפגיעה המשמעותית מבין לקוחותיה.

בסיכום הרבעון השני דיווחה גלובל כנפיים על ירידת ערך של קרוב ל-7 מיליון דולר עבור שלושה ממטוסיה, שקוזזה חלקית בביטול ירידת ערך של כמחצית הסכום (כ-3.5 מיליון דולר) שכבר הוכרה ברבעון הקודם.

מלבד וירג'ין אוסטרליה, גלובל כנפיים מדגישה כי "כלל לקוחות החברה עמדו באופן מלא בתשלומים התקופתיים", וזאת אחרי שבאחרונה גיבשה הסכמות חדשות בקשר למטוס שהיא מחכירה יחד עם שותף לחברת התעופה הסקנדינבית Sunclass, בעקבות כניסתה של קבוצת תומס קוק להליכי פשיטת רגל.