בכל המשברים הכלכליים בעבר מחירי הנדל"ן ירדו, אין סיבה שהפעם זה זה לא יקרה

המשבר הכלכלי כעת הוא העמוק ביותר שידענו, והוא פוגש שוק דיור שנמצא בשיא כל הזמנים • המשמעות היא אחת: מחירי הדירות בדרך למטה

דירה למכירה דרך תיווך / צילום: גיא ליברמן
דירה למכירה דרך תיווך / צילום: גיא ליברמן

משעשע אותי בכל פעם מחדש לראות שכאשר רוצים לחזות לאן פניהם של המחירים בשוק הנדל"ן, הולכים העיתונאים לראיין את המומחים שהם הקבלנים, השמאים והמתווכים. הם באמת מומחים, אך מה בדיוק האינטרס של קבלן לומר שמחירי הדירות ירדו? הוא השתגע? להביא למצב שלא תהיה לו פרנסה? כנ"ל לגבי מתווכים ושמאים. אם הם יאמרו שמחירי הדירות בכיוון מטה הם יאבדו את מטה לחמם. כי אם כולם יאמינו שהמחירים ירדו, אז השוק יקפא בהמתנה לכך ובינתיים לא תהיה להם עבודה.

אם נסכם את תחזיותיהם של המומחים הללו, אז עולם כמנהגו נוהג ומחירי הדירות בישראל לא ירדו ואפילו יעלו. כאילו כלום לא קרה או אולי נכון יותר לומר, כאילו כלום לא קורונה.

אלא מה? גם אם נתעלם מניגוד האינטרסים המובנה של מומחי הנדל"ן, קיים סימן כלכלי מעיד אחד שמעולם לא טעה והוא אומר בדיוק את ההיפך. קוראים לו משבר כלכלי. במשברים כלכליים מחירי דירות בישראל יורדים. נקודה.

המחירים ירדו בכל המשברים הכלכליים הקודמים בישראל: אחרי התפוצצות בועת הדוט.קום והאינתיפאדה השנייה (2001 עד 2004), הצמיחה בישראל הייתה אפסית ומחירי הדירות ירדו ריאלית מהשיא בכ-15%. במשבר הכלכלי וההיפר-אינפלציה של אמצע שנות ה-80 מחירי הדירות ירדו ריאלית מהשיא בכ-25%. במשבר הכלכלי של אמצע שנות ה-70, שנוצר בעקבות מלחמת יום כיפור, מחירי הדירות ירדו ריאלית מהשיא בכ-30%.

היוצא מן הכלל היה המשבר הפיננסי של 2008, שם מחירי הדירות לא ירדו ואפילו עלו. אך היה זה מכיוון שהמחירים היו ברמה נמוכה בעקבות ירידה ולאחר מכן קפיאה בין השנים 1998 עד 2006.

מגפת הקורונה פגעה בנו כשאנו במצב שונה לחלוטין. מחירי הדירות ב-2020 הם בשיא כל הזמנים, גם נומינלית וגם ריאלית ובאופן משמעותי.

מיתון נחשב למשבר הכלכלי החמור ביותר. מדובר בצמיחה שלילית של המשק, במונחי תוצר, במשך שני רבעונים רצופים לפחות. הפעילות הכלכלית בישראל התכווצה ברבעון הראשון של השנה בשיעור של מינוס 6.8%. הרבעון השני צפוי להיות רע לא פחות. שיעור האבטלה הוא חד משמעית הגבוה בתולדותינו. או במילים פשוטות, הקורונה הביאה עלינו את המשבר הכלכלי העמוק בתולדותינו. 

הכותב הוא יו"ר חיסונים פיננסים ומחבר משותף של הספר ישראל סיפור הצלחה