הפגנות ברחבי הארץ נגד נתניהו; כ-15 אלף מפגינים בבלפור

מאות מפגינים מול ביתו של נתניהו בקיסרה ומאות נוספים השתתפו בהפגנות נגד השחיתות על כ-200 גשרים ברחבי הארץ • המשטרה סגרה רחובות באזור כיכר פריז בירושלים

על פי הערכות המשטרה, הערב נמצאים בהפגנה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בבלפור כ-15 אלף מפגינים. חלקם צועדים ברחובות היזור ואחרים מתרכזים בכיכר. המשטרה סגרה את הרחובות בן מימון, עזה, בלפור, אגרון וקטע מקינג ג'ורג' והכינה אמצעי פיזור הפגנות אם כי בשבת שעברה המשטרה הצליחה לפזר את ההפגנה מבלי להשתמש במכתזיות.

לפני מספר ימים כינה בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, את המפגינים "חייזרים", וישנם מפגינים שמגיעים מחופשים בצבעי ירוק ובגדי חייזרים. בכל השבועות הקודמים, ההפגנות הפכו לצבעוניות במיוחד עם שלטים מגוונים נגד ראש הממשלה.

מפגינים במחאת בלפור / צילום: מחאת הדגלים השחורים
 מפגינים במחאת בלפור / צילום: מחאת הדגלים השחורים

גם להפגנה בקיסרי,ה אל מול ביתו הפרטי של נתניהו ,הגיעו מאות להפגין. יו"ר התנועה לאיכות השלטון עו״ד אליעד שרגא הוא בין המפגינים בקיסריה. שרגא אמר: "הגענו לפה המונים, בזעם שאפילו רה"מ לא יכול להתעלם ממנו. לציבור נמאס. נמאס שמרמים אותו, שמזניחים אותו, שמתעלמים ממנו. הרוב הדומם סוף סוף יוצא לרחובות בקריאה שלא נשמעה כמותה הרבה זמן ומתוך כאב אמיתי. זה הזמן שלנו! השינוי קרוב!". 

מפגינים באילת הותקפו בגז מדמיע

בשעות הערב, התכנסו מאות מפגינים על כ-200 גשרים בכל המדינה נמצאים מאות אנשים, עשרות בכל גשר. הם נשאו שלטים נגד נתניהו בשל משפטו הפלילי והאשמות השחיתות שלו. 

הפגנה של מחאת הדגלים השחורים בצומת אליקים / צילום: חן מענית, גלובס
 הפגנה של מחאת הדגלים השחורים בצומת אליקים / צילום: חן מענית, גלובס

מפגינים באילת נפגעו מגז מדמיע, שרוסס מרכב שעבר בקירבתם. במקום נכחו משפחות עם ילדים. אחת המפגינות, דינה תושבת אילת, שוחחה עם "גלובס" ואמרה כי "עמדנו בכיכר 'מול הים' כ-150 מפגינים, חלקם אילתיים, חלקם מקיבוץ אילות וחלק מתוך תיירים שנמצאים בעיר, ופתאום הרגשנו צריבה חזקה בעיניים. גם אני הרגשתי זאת, חלק מן הילדים רצו הצידה והתחילו לבכות. גם שוטרי מג"ב שעמדו לידנו, נפגעו מן הצריבה. אנחנו חושבים שאחד מן הרכבים שעברו בכיכר ריססו גז לעברנו והמשיך הלאה. הכיכר הייתה עמוסה ברכבים של מטיילים שהגיעו לאילת". 

מגפינים במחאת הדגלים השחורים היום / צילום: מחאת הדגלים השחורים
 מגפינים במחאת הדגלים השחורים היום / צילום: מחאת הדגלים השחורים

בסימן מערכת בחירות רביעית

ההפגנות הערב הן גם בסימן מערכת בחירות רביעית, כאשר ישיבת הממשלה השבועית בירושלים לא תתקיים מחר בשל המשבר הפוליטי העמוק בין הליכוד לכחול לבן. בסיעת כחול לבן, בעלת זכות וטו לקביעת סדר היום, לא מסכימים לדון בנושאים שונים עד לפתרון המשבר הפוליטי והחלטת נתניהו להפר את ההסכם הקואליציוני ולדרוש תקציב חד שנתי.

ח"כ משה יעלון, מיש-עתיד-תל"ם, אומר הערב ב"פגוש את העיתונות" כי הוא קורא לכל מצביעי כחול לבן המאוכזבים מתיפקוד גנץ בתוך הממשלה להצטרף ולתמוך במפלגתם.

שר הביטחון בני גנץ התראיין היום גם הוא ב"פגוש את העיתונות" ואמר לרינה מצליח כי הוא אינו מתחרט על כך שנכנס לממשלה עם נתניהו. "היה פה משבר בריאותי נוראי, כלכלי וחברתי, אי אפשר היה להישאר אדיש. זה לא נוח וזה לא קל ורחוק מלהיות מלבב". עוד אמר גנץ כי הוא מתעקש על תקציב 2021 כיוון שהמדינה זקוקה ליציבות ולא ל"תקציב חגים".

באשר להפרת הבטחת הבחירות, שלא לשבת עם נתניהו, אמר גנץ: "אני לא מעוניין בבחירות. ראש הממשלה אולי רוצה בחירות, יאיר לפיד אולי רוצה בחירות. אני מעדיף יציבות כלכלית ופוליטית, לא בגלל שבחירות לא נוחות לי. אזרחי ישראל צריכים יציבות כלכלית ופוליטית".

ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד הצטרף הערב להפגנות הגשרים, בהן נטלו חלק גם פעילי המפלגה שלו. הוא אמר: "המחאה הולכת ומתעצמת כי היא צודקת ובאה מהבטן והלב. משפחות עם ילדים על הגשרים אומרות זו המדינה שלנו. אף אחד לא יקח אותה מאיתנו. אף אחד לא יתעלם מהקול שלנו. בבלפור יושב ראש ממשלה מנותק עם שלושה כתבי אישום. הוא נכשל כשלון מוחלט בתפקיד הכי בסיסי שלו: שמירה על הבריאות ועל הבטחון הכלכלי של אזרחי ישראל. ממשלת המנותקים צריכה ללכת הביתה!"