שוק ההון | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בבורסה בתל אביב; פתאל זינקה ב-10%

כלכלני לאומי: גם לאחר דו"ח התעסוקה של חודש יולי, ישנם כמעט 13 מיליון מועסקים פחות מרמת חודש פברואר, אך בסך הכול, נראה שהתעסוקה תמשיך להתאושש בארה"ב • פז במו"מ מתקדם לרכישת רשת המרכולים סופר יודה • פתאל גייסה 212 מיליון שקל

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

16:00

המסחר בבורסת ת"א ננעל היום במגמה מעורבת. ת"א-35 איבד 0.2%, ת"א-125 ננעל ללא שינוי ות"א-90 הוסיף 0.5%. ת"א-בנקים עלה ב-0.9%, ות"א-ביומד איבד 1%. 

מניית פתאל  זינקה ב-10%. בזן  הוסיפה 5.6%. פז נפט  עלתה ב-3.8%. 

בת"א-35 בלטו בעליות מבנה , לייבפרסון  ואמות , שעלו בכ-2%. בירידות בלטו טבע  ונובה , שאיבדו כ-4%. 

14:35

חברת הנדל"ן המניב אמות  עדכנה היום כי שמעון אבודרהם מונה למנכ"ל החברה, והוא ייכנס לתפקיד ב-1 בספטמבר 2020. זאת, לאחר שאבי מוסלר, מנכ"ל החברה ב-15 השנים האחרונות, ביקש לסיים את תפקידו ולפנות לעיסוקים פרטיים. לאבודרהם (52, נשוי+4), ניסיון של למעלה מ-25 שנים בענף הנדל"ן, רובן ככולן בחברות נדל"ן ציבוריות,
מתוכן 15 שנים בתפקידי ניהול בכירים. אבודרהם הצטרף לאמות השקעות לפני 12 שנים, במהלכן שימש כמהנדס ראשי ולאחר מכן כסמנכ"ל הנדסה. לפני 4 שנים מונה למנכ"ל חברת הבת אמות יזום ופיתוח נדל"ן . במסגרת זו, היה אמון על הובלת פעילות הייזום, הפיתוח, התכנון וההקמה של נדל"ן מניב לחברה האם אמות.

13:00

נמשך המסחר המעורב בבורסה. מניית ברן  מזנקת לאחר שהחברה דיווחה על הסכם לביצוע פרוייקט אספקת מי שתייה לכפרים במדינה באפריקה . ההסכם, בהיקף של כ-800 מיליון שקל, הינו למשך 4 שנים. 

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, מתייחסים בסקירתם השבועית לפרסום דו"ח התעסוקה לחודש יולי בארה"ב ומציינים כי " העלייה בתחלואה תרמה להאטת עוצמת ההתאוששות הכלכלית , למרות שזו נמשכת וצפויה להימשך בחודשים הקרובים. העלייה במספר המשרות הייתה גבוהה רק במקצת מן ההערכות המוקדמות בשוק, וזאת בשונה מן החודשיים הקודמים שבהן היו הפתעות גדולות כלפי מעלה".

"המשך הגידול בתעסוקה, אך בקצב מתון מאשר בחודשיים הקודמים, איננו מפתיע ומשקף את השפעת יישום מגבלות חדשות על פעילות של ברים ושל מסעדות במדינות רבות בארה"ב ולכן האטת התוספת החודשית של משרות באה בעיקר בהשפעת תחום הפנאי והאירוח".

עוד מוסיפים השניים כי "כמו בחודשים הקודמים, הגורם שמפיק את נתוני התעסוקה דיווח על קשיי מדידה בנושא התעסוקה ועל ריבוי של מקרים של סיווג מוטעה של עובדים כמועסקים בעוד שפועל הם מובטלים או בחל"ת. גם לאחר דו"ח התעסוקה של חודש יולי, ישנם כמעט 13 מיליון מועסקים פחות מרמת חודש פברואר, אך בסך הכול, נראה שהתעסוקה תמשיך להתאושש בארה"ב".

11:15

מגמה מעורבת בבורסה. מחזור המסחר מסתכם בכ-186 מיליון שקל. גם בשוק אגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות נרשמת היום מגמה מעורבת.

חברת רני צים  מדווחת היום כי השלימה גיוס הון בסך כ-30 מיליון שקל בדרך של הנפקת מניות פרטית, יחד עם הנפקת אופציות, שמימושן יאפשר את הגדלת היקף הגיוס בסכום נוסף של כ-23 מיליון שקל. ההנפקה הפרטית בוצעה ל-3 גופים משוק ההון הישראלי: קבוצת הפניקס, בית ההשקעות מור וקרן ההשקעות VAR .

חברת הקנאביס הרפואי שיח מדיקל  דיווחה היום כי חתמה על הסכמים נוספים לשיווק ומכירת מוצריה עם ארבעה בתי מרקחת נוספים בהיקף של כ-25 מיליון שקל. הסכמים אלו מצטרפים לשורה של הסכמים עליהם חתמה החברה בחודש יוני ובתחילת חודש אוגוסט, ועל פי הערכת החברה מגיעים להיקף מצרפי של כ-157 מיליון שקל, באמצעות מכירה ל-16 בתי מרקחת בישראל. ההסכמים יהיו בתוקף לתקופה של 12 עד 36 חודשים.

10:00

שבוע המסחר בבורסה נפתח במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 נסחר בירידה קלה ואילו ת"א 90 רושם עלייה קלה.

ירידות בולטות נרשמות במניות טבע, נובה , אלוט ואוגווינד. מנגד, עליות בולטות רושמות מניות פתאל החזקות , פז, לייבפרסון ובזן. 

07:10

שבוע המסחר בבורסה של תל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת. זאת, לאחר שביום שישי ננעל המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת.  הדאו ג'ונס ננעל בעלייה קלה של 0.17%. מדד ה-S&P 500 ננעל ביציבות, והנאסד"ק ננעל בירידה של 0.87%. 

מניות טבע , נייס , נובה ואופקו צפויות לאבד גובה היום, לאחר שחזרו מניו יורק עם פערים שליליים של עד 4%.

מנגד, מניות לייבפרסון , איי.אפ.אפ  ואיי.סי.אל צפויות לעלות לאחר שחזרו עם פערים חיוביים של עד 3.5%. 

חברת האנרגיה והקמעונאות פז   מנהלת מגעים מתקדמים לרכישת רשת הסופרמרקטים סופר יודה. גורמים בשוק מעריכים שהעסקה, אם תושלם, תתבצע לפי שווי של 120-130 מיליון שקל לסופר יודה. הרשת התל-אביבית סופר יודה שבבעלות יהודה גואטה מונה כ-16 סניפים. מדובר בסניפים עירוניים הפועלים 24 שעות ביממה גם במהלך סוף השבוע ובחגים.

חברת פתאל נכסים (אירופה), המחזיקה ב-55 מלונות באירופה ונמצאת בבעלות מלאה של חברת המלונות פתאל החזקות  הנמצאת בשליטת דוד פתאל , גייסה 212 מיליון שקל בשלב המוסדי של הנפקת אגרות החוב מסדרה ד' שלה (סדרה חדשה). החברה ביקשה לגייס כ-200 מיליון שקל, זכתה לביקושים של כ-440 מיליון שקל והגדילה במקצת את היקף הגיוס. האג"ח, במח"מ של 4.2 שנים, תשלם ריבית שקלית שנתית של 5.1%.

לפני פתיחת המסחר בניו יורק ביום שישי פורסמו נתוני התעסוקה בארה"ב, בצל התפשטות הגל השני של מגפת הקורונה והאטת ההתאוששות הכלכלית בעקבות כך. מספר המשרות בארה"ב (הלא חקלאיות) צמחו בחודש יולי ב-1.763 מיליון לעומת הצפי של 1.48 מיליון.

למרות שנתוני התעסוקה עקפו את הצפי, מדובר בהאטה בקצב הוספת המשרות החדשות לעומת יוני ומאי. ביוני נוספו 4.8 מיליון משרות ואילו במאי נוספו 2.5 מיליון. שיעור האבטלה ירד ל-10.2%, לעומת צפי כלכלנים לרמה של 10.6%.

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות, מציין בתגובה כי "בשלושת החודשים האחרונים אכן הוסיפה כלכלת ארצות הברית 9.3 מיליון מקומות עבודה חדשים, אך בחודשים מארס ואפריל נגרעו 42.2 מיליון משרות, כך שמפרוץ מגפת הקורונה עדיין נותר שוק העבודה עם חיסרון של כ-60% משרות . נתון זה שם בפרופורציה את דוח יולי, שאמנם מעודד, אך הדרך להתאוששות עדיין ארוכה. פרט לכך, יש לציין כי כוח העבודה האזרחי קטן, בחודש שעבר, מה שעשוי להצביע על דווקא על פחות אמון של משקי הבית ביכולתם למצוא עבודה. לכך נוסיף את הרכב תוספת מקומות העבודה, שהצביע על תוספת קטנה ומוגבלת, יחסית, בענף הייצור . בחודש יולי הצטרפו לסקטור הייצור רק 26,000 מועסקים חדשים ובהשוואה לחודש פברואר הוא עומד על גירעון של 740,000".

בתוך כך, "חשוב לציין כי דוח התעסוקה תופס מקום שלישי בלבד בסדר היום של שוקי ההון והכספים בארצות הברית, אחרי הסלמת היחסים בין סין לבין ארה"ב והתמהמהות המחוקק עם אישור תכנית התמריצים הפיסקלית השנייה. שני הנושאים הללו מקטינים מאוד את ההשפעה החיובית שיכולה הייתה להיות בכל יום אחר לדוח התעסוקה. במבט קדימה, יצטרך דוח התעסוקה של חודש אוגוסט לעמוד למבחן הגל השני של תחלואת הקורונה ברחבי המדינה. מנגד, אם וככל שהנתונים התעסוקתיים בארה"ב ימשיכו להפתיע לטובה בחודשים הבאים, תעלה שאלה אם ה-Fed ישקול להוריד קצת את הרגל מדוושת התמריצים המוניטריים שלו", כותב מנחם.

בתל אביב ננעל המסחר ביום חמישי במגמה מעורבת במדדי המניות, כשמדד ת"א 35 שומר על יציבות ואילו ת"א 90 רושם ירידה של כ-0.7%. מחזור המסחר היה גבוה בהרבה מהממוצע והסתכם בכ-5.9 מיליארד שקל על רקע עדכון מדדי הבורסה.