קרן קדמה מוכרת 50% מפמי פרימיום לפי שווי של 400 מיליון שקל לקרן G Square האירופאית

על רקע השגשוג בתחום הטלה-רפואה המאפשר לספק שירותים דרך אמצעים טכנולוגיים,  הישראלית פמי פרימיום מתרחבת לחו"ל • מנכ"ל החברה: "בתקופת הסגר הפעילות שלנו צמחה בצורה משמעותית ואחרי הסגר עוד המשכנו לצמוח"

מנהלי קרן קדמה: גלעד שביט, גלעד הלוי ואורי עינן / צילום: איל יצהר
מנהלי קרן קדמה: גלעד שביט, גלעד הלוי ואורי עינן / צילום: איל יצהר

על רקע השגשוג בתחום הטלה רפואה, עוד לפני מגפת הקורונה וביתר שאת במהלכה, שהגיע לשיא בשבוע שעבר עם המיזוג של הענקיות Livongo ו-Teladoc, גם הנציגה הישראלית פמי פרימיום מתרחבת לחו"ל.

חברת שירותי הרפואה הודיעה היום על מכירת 50% ממניותיה שהיו בידי קרן קדמה, לקרן G Square הבריטית, במחיר המשקף לפמי פרימיום שווי של 400 מיליון שקל. פמי, שהוקמה ב-1998 על ידי רוני דוידוף, מספקת שירותים רפואיים חיצוניים עבור קופות חולים, בתי חולים, בתי ספר וחברות ביטוח, כאשר בחלק מן המקרים היא מעסיקה את הרופאים ישירות, ובחלק אחר משמשת כגורם מתווך בין מערכת הבריאות הרלוונטית לבין הרופאים. בשנים האחרונות, פעילותה עוברת בהדרגה לעולם הדיגיטלי. העסקה מגיעה על רקע צמיחה בעסקיה של פמי פרימיום, שהגיעה כאמור "בזכות" הקורונה. ביתרת ה-50% ממניות פמי יחזיק דוידוף.

המניות הנמכרות לקרן הבריטית הן 50% מהחברה שרכשה קדמה מדוידוף ב-2015 תמורת 100 מיליון שקל בלבד, כך שקרן קדמה מורווחת על השקעתה 100% בקירוב בחמש שנים, לא כולל דיבידנדים שחולקו לאורך השנים . קדמה מנוהלת על ידי אורי עינן, גלעד הלוי וגלעד שביט, ומשקיעה בחברות צמיחה בתחום התעשייה והשירותים.

קדמה מנהלת כמיליארד וחצי שקל בשלוש קרנות, ורשמה בשנים האחרונות מימושים בחברות דנאל סיעוד וכוח אדם, קוואליטסט, מרינה פטריות הגליל ונוספות. בעת שהקרן השקיעה בפמי כבר נוהלה החברה על ידי איציק חמו כמנכ"ל ודוידוף כיו"ר, וזהו צוות הניהול שצפוי להמשיך גם אחרי העסקה הנוכחית.

בעת הרכישה ב-2015, ההכנסות השנתיות של פמי היו 250 מיליון שקל, והיא הייתה רווחית. בכתבה ב"גלובס" לפני כמה חודשים, חשפה החברה כי מאז פרוץ מגפת הקורונה מספר האינטראקציות שלה ברפואה מרחוק עלו מכמה מאות ביום לכ-6,000 ביום.

היום אומר המנכ"ל חמו כי "בתקופת הסגר הפעילות שלנו צמחה בצורה משמעותית, ולאחריו עוד המשכנו לצמוח. תחום הטלה-רפואה הוא כזה שבו כאשר נפרץ החסם של הלקוחות שלנו או של המטופלים, והם עוברים להשתמש בכלים דיגיטליים, לרוב הם כבר לא יילכו אחורה. הקורונה נתנה דחיפה לתהליך מתבקש שבו הרפואה תעבור מהפכה דיגיטלית, כמו שעברו תחומי ה קמעונות, הבנקאות, התיירות וכן הלאה. היום התור הדיגיטלי הוא ברירת המחדל, והתור הפיזי נשמר למצבים מיוחדים, כמו ההגעה הפיזית לבנק".

"פמי לא רואה הנפקה בעתידה הקרוב"

תחום הטלה-רפואה זכה לשגשוג ועניין רב בשוק ההון האמריקאי בשנים האחרונות, עוד לפני תקופת הקורונה, ובשנה האחרונה הגיע לשיא. בשבוע שעבר רכשה חברת Teladoc האמריקאית העוסקת בתורים וירטואליים את חברת Livongo האמריקאית העוסקת בניטור וירטואלי ותמיכה בחולים כרוניים, תמורת 18.5 מיליארד דולר. מניית טלדוק עלתה בחמש השנים האחרונות בכמעט 700%, כמחצית מכך מתחילת 2020. היא נסחרה לפני המיזוג בשווי של 15.7 מיליארד דולר. מניית ליבונגו הוסיפה 125% לערכה מאז הונפקה ב-2019, ונסחרת לפני המיזוג לפי 12 מיליארד דולר. גם אצלה רוב העלייה במניה התרחשה בתקופת הקורונה, ודווקא החל מחודש מאי, עם סיום הסגר בארה"ב.

בהחלט ייתכן כי עסקה זו נתנה דחיפה לסגירת העסקה בפמי, לפני שהחברה תתייקר. קשה לזכור שאפילו לפני שלוש שנים, עמדו ההשקעות הכוללות ברפואה דיגיטלית בעולם על מיליארדי דולרים ספורים בלבד. חברה נוספת שהתבלטה בשוק הטלה רפואה האמריקאי היא חברת אמריקן וול שנוסדה על ידי הישראלים לשעבר עדו ורועי שיינברג. זו הגישה תשקיף חסוי להנפקה, בהיקף לא ידוע, אחרי שהשלימה ביוני האחרון גיוס פרטי של 200 מיליון דולר.

חמו מסר היום כי פמי אינה רואה הנפקה בעתידה הקרוב, בישראל או בחו"ל, למרות שהיא צפויה להפוך בעקבות המהלך לחברה בינלאומית . בכוונת G-Square להרחיב את פעילותה של פמי לחו"ל, תוך שהיא מתבססת על הטכנולוגיה שהחברה פיתחה בתחום הרפואה מרחוק, וגם על הפרוטוקולים שפיתחה להכשרה מהירה של הרופאים וצוותי מערכת הבריאות לעבוד עם המערכות הללו. "רופא לא יבחר במערכת שדורשת זמן הכשרה ארוך או התעסקו ת רבה, שיאטו את העבודה שלו ויאפאשרו לו לקבל פחות חולים", אומר חמו. "פיתחנו את המערכת כך שהיא כוללת את כל רכיבי העבודה של הרופא, מזימון תורים ועד גבייה. כאשר התור נגמר, הוא לוחץ על כפתור וכבר נכנסים כל הפרטים של החולה הבא".

חמו מציין כי היום כ-90% מהפניות לשירותי הדיגיטל של החברה מסתיימות ללא צורך בהמשך טיפול בלתי-וירטואלי. "זהו חיסכון עצום בזמן, כאשר תור פנים אל פנים לרוב דורש השקעה של כשעתיים וחצי עבור עשר דקות ייעוץ, וזה לאנשים שיש להם רכב. בתחום האבחון והטיפול בילדים, יש משמעות נוספת בלראות את הילד בסביבה טבעית שלו, ואם זה ילד עם צרכים מיוחדים, אז יש משמעות מיוחדת שלא לטלטל אותו למרפאה, ולאפשר לו להגיע לטיפול כשהוא מרגיש נינוח ולא עייף. ברפואה מרחוק שיעור הביטולים נמוך, ושיעור משלימי הטיפול הוא גבוה יותר", הוא מוסיף.

פמי מעסיקה כ-1,900 עובדים באופן ישיר, ועובדת בהסכמים שונים עם מספר רב של רופאים ויועצים בנוסף לכך.