ת"א הייטק: הכירו את שש מניות הטכנולוגיה שהצטרפו למדד הדגל של הבורסה

התפשטות וירוס הקורונה הביאה לשינוי בטעמי המשקיעים בבורסת תל אביב • בעקבות זאת, חלה מיני-מהפכה בהרכב של מדד הדגל בבורסה, עם לא פחות משש מצטרפות חדשות, שחמש מהן נכללות בו לראשונה - החל בתחילת שבוע המסחר הנוכחי

הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

התפשטות וירוס הקורונה, שהפך סדרי עולם בחודשים האחרונים, הביאה עמה, בין השאר, גם לשינוי בטעמי המשקיעים בבורסת תל אביב. שינוי זה ייצר כמה מניות "כוכבות" חדשות בזירת המסחר המקומית, והוביל למיני-מהפכה בהרכב של מדד הדגל בבורסה, עם לא פחות משש מצטרפות חדשות, שחמש מהן נכללות בו לראשונה - החל בתחילת שבוע המסחר הנוכחי.

מדובר בחברות אופקו, אנרג'יקס, מיטרוניקס, מטריקס, נובה וסאפיינס - כולן, לפי הגדרות הבורסה, נכללות בענפי הטכנולוגיה השונים - תחום הנהנה מעדנה גם בעולם, בעיקר בארה"ב. מניות הטכנולוגיה הגדולות בוול סטריט שוברות שיאים ומושכות את המדדים המובילים למעלה - מה שמקווים המשקיעים שיקרה כעת גם במדד ת"א-35, בסיוען של המצטרפות החדשות.

מתחילת השנה ועד כה מסכמות המצטרפות החדשות למדד הדגל תקופה חיובית למדי - וכמגמה, מניותיהן מציגות תשואות נאות, בטווח דו-ספרתי של 30%-80%. אף שכמה ממניות אלה ספגו ירידות משמעותיות עם פרוץ משבר הקורונה, הן הצליחו להתאושש מהן במהירות.

תשואות אלה שולחות לא מעט מאותן חברות להיסחר סביב רמות שיא, ומבליטות את מניותיהן גם ביחס לשלושת מדדי הטכנולוגיה בבורסה, שמתחילת השנה טיפסו ב-30%-40% (ובולטים ביחס לביצועי שאר המדדים בת"א). הקפיצות במניות אלה הובילו את שוויין של החברות לטווח המתחיל ביותר מ-5 מיליארד שקל ומגיע עד לכ-7.5 מיליארד שקל.

בין שש החברות בולטת אופקו - היחידה מבין המצטרפות החדשות לת"א-35 שכבר נכללה בעבר במדד הדגל של הבורסה. מניית אופקו זינקה בקרוב ל-300% מתחילת השנה, למחיר המשקף לה שווי שחצה רף של 13 מיליארד שקל - ומציב אותה סמוך לעשירייה הראשונה בין חברות ת"א-35.

המצטרפות החדשות למדד
 המצטרפות החדשות למדד

אף שהמשותף לכל המצטרפות החדשות למדד הדגל של הבורסה הוא היכללותן בענפי הטכנולוגיה השונים, הן עוסקות בקשת נרחבת של פעילויות, הכוללות מדעי חיים, קלינטק, שירותי מידע, אלקטרוניקה, אופטיקה ומוליכים למחצה. מחצית מבין אותן מניות (נובה, אופקו וסאפיינס) הן דואליות, הנסחרות גם בארה"ב.

מה חשוב לדעת על המצטרפות החדשות למדד ת"א-35? הנה כמה דברים מעניינים.

אופקו: בזכות הבדיקות לקורונה

אופקו  היא הבולטת מבין המצטרפות החדשות למדד מבחינת שווי השוק שלה, המתקרב ל-13.5 מיליארד שקל, ומבחינת ביצועי מנייתה, שזינקה קרוב ל-300% מתחילת השנה.

רק בתחילת אפריל קבעה מניית החברה, שנמצאת בשליטת המנכ"ל פיליפ פרוסט (לשעבר יו"ר טבע), רמת שפל שבה לא שהתה שנים ארוכות, על רקע דעיכת מוצרים חדשים שהביאה לשוק והתכווצות רשת המעבדות שלה, ביורפרנס (Bioreference). ואולם, מגפת הקורונה תמכה בשינוי הכיוון החד והמהיר שהציגה אופקו, שהחליטה על פיתוח בדיקות לווירוס הקורונה ושיווקן דרך רשת המעבדות שלה - מה שהזניק את מנייתה מנקודת השפל שרשמה בתחילת אפריל, בקרוב ל-370%.

כחלק מהחלטתה על כניסה לפעילות הקשורה לקורונה, החליטה אופקו לעצור תהליך שיקום שביצעה ברשת המעבדות, שסבלה משינויים בשוק, ותחת זאת הסתערה על ההזדמנות שייצרה לה הקורונה, והכניסה במלוא המרץ את המעבדות שלה לתחום הפעילות הקשור לווירוס.

בשלב הנוכחי, החלטתה של אופקו נראית מוצלחת למדי, ובתקופה האחרונה עדכנה החברה, בין השאר, על בחירתה להיות זו שתבצע את כל בדיקות הקורונה של ליגות הכדורסל, הפוטבול והכדורגל המקצועניות בארה"ב, לאחר ההחלטה להחזיר אותן לפעילות, וכן קיבלה הזמנות לביצוע בדיקות לצוותי בתי אבות וגם לבדיקה סרולוגית לקורונה שפיתחה.

אנרג'יקס: "הייפ" סביב אנרגיה ירוקה

תחום האנרגיה הירוקה הוא אחד מענפי הפעילות הנהנה מ"הייפ" מתמשך בבורסת תל אביב. העוצמה שמפגינו המניות המובילות בענף מתחילת השנה (זינוק של עשרות אחוזים), תמכה גם בהצלחת הנפקתן של שתי חברות חדשות ביוני האחרון (דוראל ומשק אנרגיה), והיד עוד נטויה.

אנרג'יקס , שיוזמת, מפתחת ומנהלת מתקנים לייצור חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשת ומוכרת חשמל המיוצר במתקנים אלה, נהנית, כמו מתחרותיה, מהתגברות הדומיננטיות בייצור החשמל באמצעות אנרגיה מתחדשת. מניית אנרג'יקס, שקפצה בכ-55% מתחילת השנה, נסחרת בימים אלה סביב רמת השיא, המשקפת לחברה שווי שוק נוכחי של כ-7.5 מיליארד שקל.

כמו בענפים אחרים, גם עבור חלק מחברות האנרגיה הירוקה המשבר היווה הזדמנות, ובשיאו, בחודש מרץ, הגיע שיעור ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות בישראל לכ-27%, לעומת כ-10% בימי שגרה.

הצטרפותה של אנרג'יקס לת"א-35 מהווה נדבך נוסף בהתבססות של פעילות חברות האנרגיה הירוקה אל מול דעיכת שוויין של חברות האנרגיה המסורתיות, שבלט במשבר האחרון בעקבות קריסת מחירי הנפט והגז בעולם. משבר זה, שפגע משמעותית במצבן הפיננסי של חברות האנרגיה הוותיקות, גרר גם ירידות חדות במניותיהן והוביל לדחיקתן של שותפות דלק קידוחים ובעלת השליטה בה, קבוצת דלק, וכן של מניית בזן ובעלת השליטה בה, החברה לישראל, מחוץ למדד המוביל, אחרי שנים ארוכות שבהן היו חלק דומיננטי ממנו.

מיטרוניקס: החצי המלא של הבריכה

עם פרוץ המשבר בשווקים, גם מנייתה של מיטרוניקס לא הצליחה לעצור את הסחף, ועד לנקודת השפל שקבעה במרץ השלימה צלילה של קרוב ל-40% מתחילתה של שנת 2020. ואולם מאז, הצליחה להתאושש בצורה מרשימה, עם קפיצה של כ-180% בערכה מנקודת השפל, ובסך הכל היא מציגה טיפוס נאה של כ-80% מתחילת השנה, ששלח אותה בתחילת אוגוסט לרמת שיא ולשווי חברה נוכחי של כ-5.6 מיליארד שקל.

כמי שמפתחת ומשווקת רובוטים לניקוי בריכות שחייה, גם סביב פעילותה של מיטרוניקס התעוררו במהלך המשבר לא מעט סימני שאלה, וכפי שמציינת החברה בדוחותיה הכספיים שפורסמו במאי, היא "מביאה בחשבון היתכנות גבוהה לצמצום בחודשים הקרובים בפעילות המכירות שלה בתחום הרובוטים לניקוי בריכות ציבוריות", וכן במערכות לגילוי טובעים (פוסידון) בבריכות ציבוריות.

ואולם, נראה כי בשלב הנוכחי המשקיעים מסתכלים בעיקר על ההזדמנויות הגלומות במניית החברה, הנמצאת בשליטת קיבוץ יזרעאל. מיטרוניקס מעריכה בדוחותיה, בין השאר, כי "בעלי הבריכות הפרטיות יגבירו את השימוש בהן בתקופת המשבר" - מה שמאפשר לה את "צמצום הסיכונים שבהמשך התפשטות הנגיף".

לצד זאת, בסיכום הרבעון הראשון של השנה הציגה מיטרוניקס  המשך צמיחה במכירות ושיפור הרווח הנקי, בזכות היערכות מוקדמת למשבר, כפי שדיווחה החברה, וכעת ממתינים המשקיעים לתוצאות הרבעון השני, הצפויות להתפרסם בשבוע הבא.

מטריקס: הנציגה הבכירה של ה-IT

חברת מטריקס, בדומה לסאפיינס, היא גם חלק מקבוצת פורמולה, והיא ספקית של פתרונות IT מגוונים. מניות מגזר ה-IT בבורסה נהנות ממומנטום חיובי בשנים האחרונות, ולמרות ירידה מסוימת בתחילת משבר הקורונה הן התאוששו במהרה.

גם מניית מטריקס  רושמת עלייה של 31% מתחילת השנה, אחרי שמתחילת 2020 ועד לנקודת השפל שלה במרץ צללה בכ-35% - משם ועד כה היא מציגה התאוששות של יותר מ-100%, אחרי שמוקדם יותר החודש קבעה רמת שיא.

מטריקס, בניהולו של מוטי גוטמן, היא חברת ה-IT הגדולה בבורסה, עם שווי שוק נוכחי של קרוב ל-5.6 מיליארד שקל, כאשר שווי ההחזקה של פורמולה עומד על 2.7 מיליארד שקל.

מטריקס הודיעה לפני כחודש על רכישת השליטה בחברת גסטטנרטק, המספקת שירותי הדפסות ומיכון משרדי, תמורת 49.8 מיליון שקל. זו הרכישה השלישית של מטריקס בשנתיים האחרונות.

נובה: ברמת שיא של כל הזמנים

נובה, המנוהלת על ידי איתן אופנהיים, מספקת פתרונות מדידה לתחום בקרת תהליכי הייצור בתעשיית הסמיקונדקטור. החברה נסחרת במקביל בבורסות נאסד"ק ותל אביב, ושווי השוק שלה 5.4 מיליארד שקל, אחרי עלייה של כ-46% במחיר המניה מתחילת השנה. המניה נסחרת כיום סביב רמות שיא של כל הזמנים, אחרי שמתחילת השנה ועד לנקודת השפל במרץ איבדה כ-25%, ומשם השלימה קפיצה של כ-85%.

נובה  פרסמה בשבוע שעבר את הדוחות הכספיים שלה לרבעון השני, שבו הכנסות החברה צמחו ב-22% ל-62.6 מיליון דולר, והרווח הנקי Non-GAAP גדל ב-53% ל-13.8 מיליון דולר.

במהלך הרבעון השני דיווחה נובה כי נבחרה על ידי אחד מיצרני השבבים המובילים לספק לו פתרונות מטרולוגיה אופטיים. החברה אמנם לא דיווחה מי היצרן, אבל ההערכות היו שמדובר באינטל.

סאפיינס: רוכשת גם בתקופת משבר

חברת סאפיינס מקבוצת פורמולה מספקת פתרונות תוכנה עבור חברות ביטוח. מניית החברה עלתה מתחילת השנה ב-36%, והיא נסחרת ברמות שקרובות לשיא של 20 שנה, אם כי המחיר עדיין רחוק מהשיאים שנרשמו בימי בועת ההייטק.

גם סאפיינס  לא הצליחה להתחמק מגל הירידות שנרשם במשבר, והשילה מערכה יותר מ-30% מתחילת השנה ועד למרץ, אבל מאז הכפילה את ערכה. שווי השוק של סאפיינס עומד כיום על כ-5.3 מיליארד שקל, ושווי ההחזקה של בעלת השליטה, חברת פורמולה מערכות, הוא כ-2.5 מיליארד שקל. מנכ"ל החברה הוא רוני על-דור, שמוביל אותה כבר כ-15 שנים.

למרות המשבר, סאפיינס ממשיכה באסטרטגיית הרכישות שלה - ועל רקע הרכישה האחרונה שביצעה, של חברת דלפי מארה"ב, היא העלתה את התחזית השנתית שלה. באחרונה גייסה סאפיינס 60 מיליון דולר בהנפקת אג"ח.