קנאביס | פיצ'ר

חיים רמון: "אי-החוקיות של קנאביס היא בעיני אחד הדברים המטומטמים ביותר שהמדינה עושה היום"

רמון, שמונה לאחרונה ליו"ר חברת וונטייז הצפויה להיכנס לתחום הקנאביס לצורכי פנאי בקולורדו, טוען כי "כבר לפני ארבע שנים כמעט פרסמתי מאמר תמיכה בלגליזציה" • "לכל מי שאמר לי אז שהוא משקיע בציפיה ליצוא קנאביס בישראל, אמרתי שאני לא ממליץ"

חיים רמון  / צילום: אביב חופי
חיים רמון / צילום: אביב חופי

לפני שלושה שבועות קרה מה שהיה כנראה בלתי נמנע. חיים רמון, לשעבר שר הבריאות, המשפטים ויו"ר ההסתדרות, וח"כ מטעם מפלגות העבודה וקדימה, ומי שמתבטא כבר כמה שנים בעד לגליזציה של הקנאביס, מצא את דרכו לתפקיד היו"ר בחברת קנאביס הנסחרת בבורסה בת"א.

רמון מונה ליו"ר חברת השלד וונטייז, אשר מעוניינת למזג לתוכה פעילות של חברת הקנאביס האמריקאית אספן, שבשליטת גבריאל ברזני, ישראלי תושב ארה"ב. אם כך אכן יקרה, תהיה זו חברת הקנאביס הראשונה הנסחרת בת"א שאיננה חברה מקומית, אלא חברה זרה שעוסקת לא בתחום הקנאביס הרפואי, אלא הקנאביס לצורכי פנאי.

רשות ני"ע שבחנה את הסוגיה התירה לאחרונה לחברה שכזו להיסחר בבורסה, בתנאי שהנהלת החברה לא תהיה ישראלית, ובתנאי שלא יהיה בעל מניות ישראלי שיחזיק בה מעל 5% מהמניות. חברה עם הנהלה ישראלית או בבעלות ישראלית שפועלת בתחום קנאביס הפנאי לא יכולה להיסחר בת"א, גם אם היא פועלת במדינה שבה הקנאביס לפנאי חוקי, משום שלאזרחים ישראלים אסור לעסוק בעיסוק שאינו חוקי בארץ גם אם הם עושים זאת בחו"ל בלי לעבור על החוק המקומי. רמון: "אנחנו עומדים בתנאים שרשות ני"ע דרשה. מנכ"ל אמריקאי, דירקטוריון זר, הכסף לא מגיע לישראל".

יו"ר ישראלי הוא במסגרת המותר. במסגרת תפקידו, בהיקף משרה של 40 שעות, ייהנה רמון (בכפוף לאישור בעלי המניות) מתגמול חודשי של 15 אלף שקל, וכן יוקצו לו אופציות למימוש במניות וונטייז, בהיקף של כ-3% מהונה.

"אי-החוקיות של קנאביס היא בעיניי אחד הדברים המטומטמים ביותר שהמדינה עושה היום", אומר רמון בריאיון ראשון לעיתונות הכלכלית מאז מינויו ליו"ר וונטייז. "כבר לפני ארבע שנים כמעט פרסמתי מאמר תמיכה בלגליזציה. מאז התחילו גורמים בשוק הזה לפנות אלי ולשאול אותי היכן להשקיע, או האם אני רוצה להצטרף לחברה שהם הקימו.

"לכל מי שאמר שהוא משקיע בציפייה ליצוא קנאביס בישראל, אמרתי שאני לא ממליץ. אמרתי כבר אז שלדעתי יידרשו עוד שלוש שנים לפחות עד שיהיה יצוא, ובפועל עבר כבר זמן רב אפילו יותר וזה עוד לא קרה. זה כמו להשקיע כסף באדמה חקלאית כדי לבנות עליה מגדל קומות".

מדוע הערכת שזה ייקח הרבה זמן?
"כל כך הרבה שנים הייתי במקום של הרגולטור, שאני יודע מה המשמעות של רגולציה שבה מעורבים 5-6 משרדים ממשלתיים שלא מסכימים על הבסיס".

שמך נקשר כבר לפני כמה שנים בחברת אסיף 420, שהייתה אמורה להתמזג לשלד קמן.
"אסיף אכן שמעה לעצתי ופועלת רק בלסוטו שבאפריקה, שם יש לה חווה עם רישיון יצוא".

ובינתיים חברים ותיקים שלך מהפוליטיקה נהנו ממשרות מכניסות בחברות הקנאביס.
"רצו פוליטיקאי סלב, ואני לא יכולתי לספק את הסחורה. הם ציפו שאעזור להם בזירוז הרגולציה ליצוא ובגיוס משקיעים, אך לא חשבתי שאפשר לזרז את הרגולציה, ולא אגייס משקיעים למשהו שאני לא מאמין בו.

"אמרו לי חיים, אנחנו מציעים לך כסף. אמרתי אני לא לוקח כסף בלי לתת תמורה, ולהיפך, אתן לכם את התמורה בלי כסף - אני אומר לכם רדו מזה. יש כאלה שהודו לי אחר כך ויש כאלה שהצטערו שלא הקשיבו לי. ובשנה וחצי האחרונות באמת השוק הזה ירד בחצי.

"אני השקעתי את השנים הללו בלימוד השוק, ואז פנו אלי החברים הנחמדים הללו, אלי בן הרוש ומשפחת ברזני, והגעתי לפגישה איתם כמו לכל הפגישות הקודמות, במטרה להגיד להם שהם עושים טעות. אבל הם הסבירו לי שהם דווקא מסכימים עם כל מה אני טוען תמיד, ושאני בעצם אעמוד בראש חברה קפריסאית, שנרשמת למסחר בישראל, והיא הבעלים של פעילות קנאביס קיימת ומוצלחת במדינת קולורדו בארה"ב.

"בקולורדו ייכנסו השנה לקופת המדינה מיליארד דולר ממסים, וצריכת הקנאביס על-ידי בני הנוער דווקא ירדה. איכות הקנאביס עלתה. כוח האדם של המשטרה, שהיה מופנה למעשנים, הופנה לשיטור הרבה יותר משמעותי. ארגוני הפשע האזוריים נפגעו כלכלית. ואם אנחנו חושבים שדפוסי שימוש מסוימים הם בעייתיים, מה יעזור? רק הסברה, ומיסוי גבוה. לא הפללה".

וונטייז מדגישה כי חוקי מדינת קולורדו (שם פועלת אספן) אינם מאפשרים לחברה הנסחרת בבורסה בת"א להיות בעלת שליטה בתאגיד המחזיק ברישיונות בתחום הקנאביס במדינת קולורדו. לכן, בשלב הנוכחי, וונטייז צפויה להתרכז בהעמדת מימון לפעילותה של חברת אספן ובהענקת שירותי ייעוץ לעסקיה.

הפתרון הזמני לסוגיות המשפטיות בארה"ב הוא שנכסי אספן ישועבדו לטובת וונטייז, אך היא לא תהיה הבעלים הרשמיים של אספן, אלא אם יהיה אי פעם שינוי משפטי רשמי. כלומר, למעשה וונטייז אינה ממזגת לתוכה את אספן, אלא רק שעבוד לנכסיה. בעלי המניות שיצביעו על העסקה באסיפת בעלי המניות המתקרבת, יצטרכו לקחת בחשבון את הסיכון הזה בהצבעתם.

מה הסיכוי שאכן אנחנו מתקרבים ללגליזציה בארץ?
רמון: "אני חושב שעשו טעות כששמו את כל הדגש על אי-הפללה. אנחנו כבר באי-הפללה בפועל, והפוליטיקאים אולי יראו בזה הישג גדול, אבל זה לא באמת ישנה מהותית את המצב. יש סיכוי שיהיה גם שינוי מהותי, כי אמיר אוחנה, השר לביטחון פנים, הוא בעד לגליזציה, אבל תשומת הלב הממשלתית היא כעת לקורונה, אז זה ייקח לפחות עוד שנה".

ומה לגבי היצוא?
"גם כאן, הממשלה לא בקשב, ובינתיים שעון החול אוזל. בעולם השווקים לקנאביס רפואי נתפסים, ואפילו בארץ כבר מייבאים יותר ממה שמייצאים. אני מעריך שטראמפ יפסיד את הבחירות, ואז תהיה לגליזציה בארה"ב והעולם ילך בעקבותיה, ואז המחירים של הקנאביס הרפואי יתרסקו, כפי שקורה בקנדה".

לדברי רמון, "לגדל קנאביס רפואי עם כל דרישות התקינה וההדירות, זה קשה, אבל לגדל קנאביס לפנאי קל יותר מלגדל טבק. אני לא מאמין בסיפור של קנאביס רפואי. הכל תחליף חיוור ללגליזציה. איזה תורים, ואיזה מחירים, ואיזה בלאגן - אני לא מאמין בזה.

"אני חושב שהחברות שפועלות כאן בארץ בתחום הרפואי אולי יחזירו את השקעתן ולא יותר. אני כן מאמין במוצרי פארמה ייחודיים מבוססי קנאביס או בטכנולוגיות ייחודיות של עיבוד הצמח או של נטילת הקנאביס. אני כן מאמין בזני איכות יוצאי דופן, כמו זני העגבניות הישראליים הייחודיים, שעבורם החקלאים הישראלים מכרו את הפטנט, אבל הם לאו דווקא מגדלים ומייצאים אותם בעצמם. שם ישראל צריכה להתמקד".

מניית וונטייז זינקה ביותר מ-200%

הכנסת פעילות הקנאביס של אספן לשלד הבורסאי וונטייז מתוכננת להתבצע לאחר שבתחילת השנה אישר בית המשפט את הצעת רכישת השליטה בשלד, שהגישו האחים גבריאל, מיכאל ועומר ברזני.

וונטייז, שפעלה בעבר בתחום של אספקת שירותי תוכן לפי דרישה, קרסה אשתקד - ועבור השלד הבורסאי שלה הציעו האחים ברזני תשלום במזומן של 3 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, שלהם היתה חייבת החברה כ-15 מיליון שקל, נוסף על הקצאת 15%-25% מהון החברה, בתלות בפעילות שאותה יכניסו לשלד.

בהמשך להצעתם פרסמה משפחת ברזני הערכת שווי שנקבה בערך של יותר מ-12 מיליון דולר לפעילות הרלוונטית, הכוללת חווה וחנות למכירת מוצרי קנאביס למטרות פנאי ולמטרות רפואיות בעיר דנבר שבקולורדו, ארה"ב. מאז דווח על המיזוג המתוכנן, בתחילת יולי השנה, זינקה מניית וונטייז ביותר מ-200% והיא נסחרת לפי שווי של קרוב ל-60 מיליון שקל.

קפיצה של מאות אחוזים במכירות החנות

על פי המצגת שפרסמה וונטייז החל בחודש מאי נרשמה קפיצה של מאות אחוזים במכירות חנות הקנאביס של אספן, וכך בכל אחד מהחודשים מאי ויוני רשמה הכנסות של כ-700 אלף דולר. תחזית ההכנסות של החברה, כפי שפורסמה על-ידי וונטייז, היא ל-4.5 מיליון דולר ב-2020 (רווח תפעולי של 1.76 מיליון דולר), 8 מיליון דולר ב-2021 (רווח תפעולי של 3.3 מיליון דולר) וכ-12 מיליון דולר ב-2022 (רווח תפעולי 5.2 מיליון דולר).

בימים אלה מנהלת אספן מגעים עם גוף שמחזיק בשתי חוות ובארבע חנויות נוספות, בעלות רכישה של 8 מיליון דולר, וכן עם גוף נוסף המחזיק חווה וחנות, אשר עלות הרכישה שלו היא 2 מיליון דולר. במקביל לפעילות בקולורדו, היא בוחנת גם השקעה בנבאדה.

אלי בן הרוש, שצפוי לכהן כנשיא החברה הממוזגת, מגיע לוונטייז אחרי ששימש בעבר כמנכ"ל חברת הקוסמטיקה פרמייר ים המלח. לדבריו " הבנו שאנחנו לא רוצים להיות בשוק הקנאביס הרפואי הישראלי המוגבל, אלא בשוק העולמי, הרווחי. מי שהקים את הפעילות של אספן בארה"ב הוא גבריאל ברזני, שמשמש כמנכ"ל החברה והוא תושב ארה"ב. הוא נכנס לתחום הזה לפני חמש שנים.

"המשקיעים הישראלים רואים את שוק הקנאביס בקולורדו, שוק של 1.6 מיליארד דולר, ומבינים שזו רק ההתחלה של מה שאפשר לעשות בארה"ב. שוק קנאביס הפנאי בארה"ב יכול להגיע גם ל-100 מיליארד דולר עד סוף העשור. אנחנו יכולים לעשות בקולורדו עסקאות נוספות שיביאו אותנו להכנסות של סביב 30 מיליון דולר".