בג"ץ ביטל את הריסת בית המחבל; נתניהו: "דורש דיון נוסף בהרכב מורחב"

בג"ץ קיבל היום את עתירת משפחת המחבל, שהרג את הלוחם עמית בן יגאל, וביטל את צו ההריסה שהוצא לביתו • השופט מזוז: המדינה לא מייחסת לאישה ולילדי המחבל מעורבת כלשהי • נתניהו: "החלטה אומללה של בג"ץ"

מני מזוז / צילום: אוריה תדמור
מני מזוז / צילום: אוריה תדמור

בג"ץ קיבל היום עתירה של משפחת המחבל שהרג את לוחם סיירת גולני, עמית בן יגאל לפני שלושה חודשים - במהלך מבצע למעצר מחבלים בכפרו בשומרון. לפי הקביעה של השופטים מני מזוז וג'ורג' קרא, מול השופטת יעל וילנר שהתנגדה, יבוטל צו ההריסה שהוצא לביתו של המחבל. נראה כי מינויים של שני שופטים הידועים כמתנגדים עקרונית להריסות בתי מחבלים, הבטיח מראש את הפסיקה שהתקבלה. 

השופט מזוז, הידוע כמתנגד ותיק של הריסות בתי מחבלים, ציין כי לאישה ולילדים לא מיוחסת על ידי המדינה מעורבות כלשהי "במעשיו הנפשעים" של אבי המשפחה - "לא בסיוע, לא בידיעה על כוונתו לנקוט בפעולה, ואף לא תמיכה בדיעבד במעשיו. המפגע עצמו נלכד ועומד לדין וצפוי לרצות עונשי מאסר ממושכים, אם יורשע. מכאן שהפגיעה בבית מהווה בראש ובראשונה פגיעה באשתו ובילדיו שנותרו להתגורר בבית, ואשר הריסתו תותיר אותם חסרי קורת גג". 

השופט קרא הוא מתנגד חריף אף יותר של הריסות הבתים ובפסק הדין הסביר זאת: "המשך קיום מדיניות זו, תוך הישענות על הערכת גורמי הביטחון כי מדובר באמצעי הרתעתי והימנעות מדיון ענייני ומעמיק בסוגיות העקרוניות ששימוש בתקנה זו מעלה, מוקשית היא בעיניי. המשך השימוש בכלי זה טומן בחובו פגיעה קשה בחפים מפשע, ומהווה ענישה קולקטיבית המופעלת בניגוד לעיקרון היסוד לפיו 'איש בעוונו יישא ואיש בחטאו יומת'".

השופטת יעל וילנר מתחה ביקורת על חבירה להרכב, שלדבריה פסקו בניגוד להלכה החוקית: "אמנם בקרב שופטי בית המשפט העליון יש גישות שונות באשר לחוקיות ומידתיות תקנה 119 בדבר הריסות בתים, אבל כל עוד לא שונתה ההלכה הפסוקה שומה עלינו לפעול על פיה ולהישמר מפני ערעור יסודותיה, וכדברי המשנה לנשירה אליקים רובינשטיין, שמא נהפוך מבית המשפט לבית השופטים". היא הוסיפה כי "גלי הטרור הפוקדים את ישראל מחייבים הרתעה יעילה מפני ביצוע עוד פיגועים, והריסת בתי מחבלים, לשם הרתעה היא הכרח בל יגונה על אף הקושי שבפגיעה בבני משפחה לא מעורבים".

למרות המחלוקות ביניהם - בני גנץ ובנימין נתניהו הביעו ביקורת משותפת על פסיקת בג"ץ. נתניהו אמר כי "זוהי החלטה אומללה של בג"ץ שסירב לבקשתנו להרוס את בית המחבל שרצח את חייל צה"ל עמית בן יגאל ז"ל, שהיה בן יחיד להוריו. אני דורש לקיים דיון נוסף בהרכב מורחב. אסור לתת רוח גבית לטרור. המדיניות שלי כראש ממשלה היא להרוס בתי מחבלים ואני מתכוון להמשיך בה" 

שר הביטחון, בני גנץ, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "כמובן שנכבד כל פסיקה של בג"ץ, אך פסק הדין שביטל את צו הריסת ביתו של המחבל שהרג את עמית בן יגאל ז"ל מצער מאוד. הריסת בתים לצורכי הרתעה היא כלי חשוב במלחמה בטרור. לכן, הנחיתי את גורמי המקצוע במשרד הביטחון לפנות ליועץ המשפטי לממשלה בכדי שיגיש בקשה לדיון נוסף בפסק הדין".