המועמד של טראמפ לשגריר בברלין מעורר סערה: "זילות השואה"

ביקורת חריפה נגד כוונתו של טראמפ למנות את דגלס מקגרגור לשגריר בברלין • מקגרגור אמר ב-2018 כי "יש סוג של מנטליות חולנית, שטוענת שדור אחרי דור צריך לכפר על מה שקרה במהלך 13 שנים של היסטוריה גרמנית" • בפנייה לפומפאו כתבה הליגה נגד השמצה כי מקגרגור "לא יוכל לתפקד מהתחלה כשליח אפקטיבי"

דונלד טראמפ / צילום: Gripas Yuri -ABACA, רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: Gripas Yuri -ABACA, רויטרס

שורת ארגונים יהודים ביקרו בחריפות את כוונת נשיא ארה"ב למנות לתפקיד השגריר האמריקאי במדינה קולונל לשעבר, שהמעיט בחשיבותה של השואה בהיסטוריה הגרמנית והתבטא בחריפות נגד מהגרים מוסלמים.

קולונול (במיל') דגלס מקגרגור, הבחירה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להחליף את השגריר היוצא בברלין ריצ'רד גרנל, אמר ב-2018 כי "יש (בגרמניה) סוג של מנטליות חולנית, שטוענת שדור אחרי דור צריך לכפר על מה שקרה במהלך 13 שנים של היסטוריה גרמנית, ולהתעלם מ-1,500 שנים אחרות של גרמניה". דברים אלה מזכירים טענות דומות שהשמיעו ראשי מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" הימנית, שכינו את השואה ומלחמת העולם השנייה "חריון ציפורים בהיסטוריה המפוארת של גרמניה" וקראו "לשים קץ לתרבות האשמה" של גרמניה.

מקגרגור, לוחם שגם פירסם ספרים רבים על תיאוריה צבאית וטקטיקה, אמר בהזדמנות אחרת כי גרמניה שגתה כאשר התירה כניסת פליטים, מהגרים ומבקשי המקלט החל מסתיו 2015. הוא אמר כי המדינה העניקה תשלומי רווחה וסעד ל"מיליוני פולשים מוסלמים בלתי-רצויים" במקום לחמש את הצבא שלה, כפי שדורש נשיא ארה"ב כחלק מהיותה חברה בברית נאט"ו. גם טראמפ עצמו ביקר בעבר את גרמניה, ואת הקאנצלרית אנגלה מרקל, על פתיחת הגבולות בפני יותר מ-1.5 מיליון מבקשי מקלט ומהגרים, רבים מהם מסוריה, עיראק ואפגניסטאן.

ההערות של מקגרגור נחשפו בתקשורת האמריקאית, והביאו שורת ארגונים יהודים - בגרמניה ובארה"ב - לקרוא לטראמפ לחזור בו מהמינוי. בין הארגונים נמצאים ה-American Jewish Committee, הליגה נגד השמצה, ג'יי סטריט ובני ברית. מנכ"ל ה-AJC, לפי דיווח ב-CNN שחשפה חלק מההתבטאויות, כתב לשר החוץ האמריקאי מייק פומפאו כי הארגון "מוטרד מאוד" מכוונת המינוי, "שיציב בתור הנציג האמריקאי, במה שהיא ככל הנראה הבירה החשובה ביותר באירופה, מבקר חריף (של גרמניה), שלא יוכל לתפקד מהתחלה כשליח אפקטיבי".

ג'ונתן גרינבלט, מנכ"ל הליגה נגד השמצה הגדיר את דבריו של מקגרגור כ"שנאת זרים", ואמר כי "יש לפחות 6 מיליון סיבות מדוע אסור להתעלם מהתקופה ההיא בהיסטוריה של גרמניה (13 שנות המשטר הנאצי, א"א)". השדולה "ג'יי סטריט" האשימה את מקגרגור ב"זילות השואה". מינויו של מקגרגור עדיין צריך לקבל את אישור הסנאט האמריקאי, והוא אמור לעבור הליך של שימוע.