סערה בתאגיד בעקבות הפרסום ב"גלובס": "אפליה של החטיבה הערבית ועובדיה"

אגודת העיתונאים בירושלים מאשימה את הנהלת תאגיד השידור הציבורי באפליה של החטיבה ועובדיה • הרקע, פרסום אודות זימון לשימוע שקיבל מנהל החטיבה בעקבות דוח פנימי שמצא ליקויים

אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ
אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ

המלחמה על חטיבת המדיה בערבית בתאגיד השידור הציבורי: אגודת העיתונאים בירושלים בה מאוגדים רוב העיתונאים מהחטיבה בערבית מאשים את הנהלת תאגיד השידור הציבורי באפליה של החטיבה ועובדיה וניסיון להשחיר את מנהל החטיבה והעיתונאים כדי להביא לביטול החטיבה כחטיבה עצמאית.

מנהל החטיבה יאסר עטילה שזומן לאחרונה לשימוע לפני פיטורים מאשים את מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ כי הוא מנהל נגדו מלחמה בשל התעקשותו "לא להיות יסמן של המנכ"ל" וסירובו, כך לדבריו, לשלם ליועצת מטעם קובלנץ כ-30 אלף בחודש.

בעקבות החשיפה ב"גלובס" לפיה זומן מנכ"ל החטיבה יאסר עטילה לשימוע לפני פיטורים מתחוללת בחטיבה סערה של ממש. נזכיר כי על פי הפרסום, בחודשים האחרונים משמשת העיתונאית שמרית מאיר כפרויקטורית בחטיבה הערבית, והמסקנות שגיבשה היוו בין היתר בסיס לזימונו של עטילה לשימוע. על פי המסקנות שידורי הטלוויזיה אינם נותנים מענה מכובד לחברה הערבית, חטיבת החדשות איננה מתפקדת כראוי והרוח השלטת בה היא "רשות שידורית".

עם פרסום דבר השימוע לעטילה מיהרה אגודת העיתונאים בירושלים בה מאוגדים עיתונאי חטיבת המדיה בערבית להתייצב לצדו תוך האשמות חמורות כלפי הנהלת התאגיד על האופן בו היא מתנהלת כלפי החטיבה כולה.

משכורות נמוכות ותנאים פיזיים ירודים

כאמור, האגודה מאשימה את הנהלת התאגיד באפליה בוטה של החטיבה בערבית. לטענתה הטענות נגד עטילה נועדו להשחיר את פניו ואת העיתונאים בחטיבה כהכנה לפיטורים וביטול החטיבה כחטיבה עצמאית. "תאגיד השידור הפלה ומפלה באופן קבוע את החטיבה הערבית ועובדיה, הן בתקצוב חסר שאינו מאפשר עבודה עיתונאית ראויה והן בהיעדר מוחלט של הקצאת כוח אדם לשידורי החטיבה", אומרים באגודה.

. לטענתם, ממועד הקמת התאגיד החטיבה פועלת בתת תקן ומחסור כבד בכוח אדם, רמת שכר נמוכה בהשוואה למשכורות העיתונאים בעברית, בתנאי עבודה פיסיים ירודים, ובתקציב שמשמש בחטיבות אחרות להפקה של סדרה בודדת.

"אפליה זאת והתקצוב החסר אינם באחריותם של מנהל החטיבה והעיתונאים בחטיבה וגלגול ההאשמות כלפיהם על רקע זה אינו הוגן ואינו מתקבל על הדעת".

עטילה עצמו תולה את הליך השימוע נגדו בהתעקשותו לא לשלם ליועצת שמרית מאיר שנכפתה עליו על ידי קובלנץ - זאת לאחר שלדבריו קיבל ייעוץ משפטי כי העסקתה איננה חוקית. לטענתו, רק לאחר שסירב לשלם תשלומים של 30 אלף שקל לחודש זומן לשימוע.

"החלה מלחמת עולם שלישית"

באמצעות עורך דינוי זכי כאמל טוען עטילה כי 'מכתב הנקודות'- חוות הדעת שגיבשה היועצת שמרית מאיר בנוגע לחטיבה ושימש בסיס להזמנה שימוע, הינו "מכתב מוזמן של מנכל התאגיד אלדד קובלנץ ששכר את שירותיה המקצועיים של שמרית מאיר כיועצת לחבר 'סקירה של פעילות הטלוויזיה והדיגיטל מכאן' בשכר חודשי של 25 אלף שקל בתפקיד של יועצת ודרש ששכרה ישולם מתקציב המדיה בערבית". עוד הוא טוען כי לאחר שדחה את הבקשה לשלם את החשבוניות שהפיקה מאיר בסך 30 אלף שקל כולל מע"מ "החלה מלחמת עולם שלישית" נגדו על ידי קובלנץ ומאיר. לדבריו, "אחרי שדחה בתוקף את הכתבתו של קובלנץ לשלם את החשבוניות הגיע מכתב הזימון לשימוע מבלי שהוצג לו דוח או מכתב שכתבה מאיר".

בשימוע טען עורך הדין זכי כאמל כי יש לבדוק את העסקתה של מאיר על ידי מבקר המדינה ורשויות אכיפת החוק, "כדי שיעמוד הציבור מקרוב כיצד כספיו מועברים למקורבים כדי לממש פיטורי עובד בכיר במדיה בערבית שאיננו 'מהייסמנים' אומרי ההן של המנכל".

בעניין הטענות על הטיה לטובת העסקת דרוזים נטען כי בחטיבה מועסקים 47 מוסלמים 30 יהודים 24 נוצרים ו-15 דרוזים. מתאגיד השידור כאן נמסר בתגובה: "זו לא דרכנו לפרט על הליכים ועניינים פרסולנים הנמצאים בהליכי בדיקה מקצועית. ההתקשרות עם יועצת לחטיבה הערבית נעשתה כדין ועומדת בכל הכללים וינקטו כל הפעולות הנדרשות כדי שהשידור הציבורי בערבית יעמוד בסטנדרטים המקצועיים והאיכותיים המצופים בתאגיד.