איך מודדים עבודה מהבית? כלי עזר למשקיעים בימי קורונה

עובדים וחברות עוברים בעקבות הקורונה לעבודה מהבית, ובשוק האמריקאי נוצרה קבוצת חברות שמפתחות כלי עבודה מרחוק ומניותיהן נוסקות בחדות • אילו פעילויות נכללות תחת ההגדרה "Work From Home", וכיצד ייראה מדד דמיוני ייעודי לסקטור זה?

ZOOM. קשה למצוא ארגון או מוסד לימודים שפסח על השימוש במערכת  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
ZOOM. קשה למצוא ארגון או מוסד לימודים שפסח על השימוש במערכת / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

כולנו מכירים מדדי ניירות ערך ככאלה שעוקבים אחר מניות בעלות מאפיינים מסוימים שהוגדרו מראש: שווי שוק, אזור גיאוגרפי, תחום פעילות ספציפי ועוד. אבל מה קורה אם רוצים למדוד את ביצועי ההשקעה של חברות ממגוון תחומי פעילות, שהמכנה המשותף שלהן הוא תמיכה בעבודה מהבית? לפעמים צריך פשוט ליצור מדד ייעודי שייתן לכך מענה.

השלב הראשוני בפיתוח מדד נוגע לגיבוש הקונספט שלו - מה אנחנו בעצם מודדים ואיזה חידוש או ערך ייחודי מביא המדד שלנו.

במקרה שלנו, של עבודה מרחוק, עלינו להגדיר תחילה את הקונספט של "Work From Home". למעשה, המונח הזה מתייחס לגישה חדשה בשוק העבודה של ימינו, במסגרתה יותר ויותר עובדים שכירים עוברים לעבוד מהבית או ממקום שאינו המשרד הקבוע (מבית הקפה ליד הבית ועד לכיסא חם בחלל עבודה משותף), וגם יותר עצמאיים ועסקים מציעים את שירותיהם מרחוק, בין שללקוחות קצה או שלעסקים אחרים.

SLACK. עבודה משותפת מרחוק / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 SLACK. עבודה משותפת מרחוק / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

בהתאם לכך, מטרת מדד שכזה היא להתמקד במניות של חברות שמתמחות בפיתוח ושיווק כלי עבודה מרחוק לעסקים ולפרילנסרים.

בשלב הבא בתהליך עלינו להגדיר את סוגי הפעילויות שמרכיבות את המונח, וכאן חשוב להפריד בין עיקר לטפל. מן הסתם, כדי שנוכל לעבוד מהבית או לחילופין מבית קפה, אנחנו צריכים חיבור לחשמל ולרשת האינטרנט. האם המשמעות היא שחברת חשמל וספק אינטרנט צריכים להיכלל במדד? לטעמי התשובה שלילית.

תשתיות פיזיות כמו חשמל ואינטרנט, כמו גם הנדל"ן שבו אנו משתמשים במסגרת העבודה מרחוק, אינם מגדירים באמת את הקונספט של "Work From Home". למעשה, סוגי הפעילויות שמרכיבים מונח זה מבוססים על חברות שמציעות כלי עבודה מרחוק.

מיחשוב ענן, תוכנות אונליין, ומי עוד?

אז אילו חברות תומכות בעבודה מהבית? לדוגמה, חברות שמציעות למשתמשים שירותי מיחשוב ענן לעבודה מרחוק. אם נפרוט את זה לשמות ספציפיים, נמצא בתחום זה חברות כמו Dropbox, Fortinet וכמובן גוגל. תחום מיחשוב הענן חיוני לעבודה מרחוק, ובזכותו ניתן לגשת מכל מקום למאגרי מידע ולשרתים המאובטחים של הארגון שבו אנו עובדים.

מניות-של-חברות-המספקות-תמיכה-לעבודה-מרחוק
 מניות-של-חברות-המספקות-תמיכה-לעבודה-מרחוק

סוג נוסף של חברות עבודה מרחוק מציעות פלטפורמת עבודה מקוונת, למשל Slack, שהיא פלטפורמה דיגיטלית לניהול פרויקטים. המוצר הראשי של החברה מאפשר עבודה משותפת מרחוק של צוותים תוך-ארגוניים וגם עבודה מקוונת על פרויקטים מחוץ לארגון.

המוצר המתחרה בה הוא Teams של מיקרוסופט, שהיא ללא ספק אחת החברות המרכזיות בעולם שבזכותן אנשים רבים יכולים לעבוד מכל מקום. יישום הדגל שלה - אופיס - עבר בשנים האחרונות מהפכה של ממש, מתוכנה ייעודית למחשבים שולחניים למערכת אונליין מלאה (אופיס 365), אשר מאפשרת עבודה מקוונת וגישה מכל מכשיר חכם עם חיבור לאינטרנט.

עוד חברה שהפכה באחרונה לשם דבר בפלטפורמות עבודה משותפות היא זום, שנסקה החודש לשווי עצום של יותר מ-70 מיליארד דולר, וקשה למצוא ארגון או מוסד לימודים שפסח על השימוש במערכת שיחות הוועידה שלה.

עבור רוב העובדים השכירים, עבודה מהבית נשענת על היכולת להתחבר מרחוק לשרתי הארגון ולעבוד בשיתוף פעולה עם הקולגות שלהם מהמשרד המרוחק. אבל ישנם שני סוגים נוספים של פעילויות שבלעדיהן לא באמת ניתן לקיים עבודה מרחוק.

האחד הוא שירותי IT מקוונים - הכוונה לחברות המציעות לעסקים הפועלים מרחוק שירותים חיוניים כדוגמת מערכות מקוונות לניהול משאבי אנוש, לניהול ספרים, לאבטחת מידע ולעבודה אונליין עם ספקים. שירותים אלה מחליפים לרוב את המערכות הפיזיות שנמצאות דרך קבע במשרדי החברה.

סוג שני הוא פלטפורמות אונליין לפרילנסרים. חברות דוגמת WIX הישראלית או Shopify הקנדית מפעילות פלטפורמות לבניית אתרי אינטרנט ומובייל לעסקים קטנים ועצמאיים, ומשרתות מיליוני עסקים ברחבי העולם. גם חברת FIVERR מישראל מאפשרת לפרילנסרים לעבוד עם חברות מכל העולם מהבית או מבית הקפה.

SHOPIFY. משרתת מיליוני עסקים ברחבי העולם   / צילום: Denis Poroy, Associated Press
 SHOPIFY. משרתת מיליוני עסקים ברחבי העולם / צילום: Denis Poroy, Associated Press

הביצועים הם כבר לא הסיפור

אחרי שהחלטנו על תחומי הפעילות שירכיבו את המדד שלנו, צריך לוודא שהמניות שייכנסו אליו אכן יהיו הולמות ותואמות את הקונספט של "Work From Home". על כן, יש לבחון את הכנסותיהן של החברות מהפעילויות הקשורות לעבודה מהבית, כאשר רף של 50% מקובל כמינימלי לצורך סיווג זה.

ומה באשר לביצועים? אין ספק שהשנה הנוכחית נעמה מאוד לחברות שמספקות כלי עבודה מרחוק. התשואה הממוצעת של חברות אלה הייתה כ-50%, כפולה מהביצועים של מדד נאסד"ק 100, המוטה לחברות טכנולוגיה. ביחס למדד השוק האמריקאי S&P 500, אשר הניב השנה תשואה כמעט אפסית למשקיעים, הביצועים של חברות המתמחות בעבודה מרחוק נראים מנותקים מהמציאות.

מסיבה זו, הסיפור המרכזי של "Work From Home" הוא לא הביצועים, אלא המהפך בשוק העבודה של ימינו - העולם עובר לעבודה מהבית. לא מדובר רק בקומץ של חברות הייטק מיוחסות, אלא בשינוי שרלוונטי לכלל העובדים והחברות. אפילו משרדי הממשלה וחברות ממשלתיות כמו חברת החשמל עברו לאחרונה לעבודה מהבית, ואין ספק שמדובר במגמה שרק תלך ותצבור תאוצה.

מסיבה זו, חשוב שתיק ההשקעות שלנו יכלול חשיפה לקבוצת החברות המפתחות את הכלים, שבזכותם חברות ועובדים יוכלו לעבוד מהבית בצורה מאובטחת ונוחה. 

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צורכי השקעה. לכותב יש אינטרס אישי באמור לעיל וכן, יובהר כי המדד המצוין לעיל מוצע כמוצר השקעה על-ידי לקוחות החברה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו