בדרך לפתיחת השמיים? רשימת המדינות הירוקות תפורסם מחר

האם ענף התעופה והתיירות יכול להתרומם בתוך יומיים? התשובה היא לא • בדומה לענפים רבים נדרשת פה היערכות גדולה והכאוס ואי הוודאות מובילים את חברות התעופה שלא לקפוץ ולתכנן לו"ז טיסות

האי אלוניסוס ביוון / צילום: שאטרסטוק
האי אלוניסוס ביוון / צילום: שאטרסטוק

ייפתחו השמים ביום ראשון או לא? זו השאלה שרבים סבורים שהתשובה עליה היא ברורה והיא שלילית. גורם במשרד ממשלתי המעורב בנושא אמר כי "מוטב להמתין ולעשות את זה בצורה מושכלת ולא לפעול בלחץ של זמן". אבל הלחץ קיים והוא מגיעה מכיוונה של שרת התחבורה מירי רגב. ובינתיים רב הנסתר על הגלוי.

רשימת המדינות הירוקות שתכלול כ-11 מדינות תפורסם רק מחר (ה') בשעה 16:00. האם ענף התעופה והתיירות יכול להתרומם בתוך יומיים? התשובה היא לא. בדומה לענפים רבים נדרשת פה היערכות גדולה והכאוס ואי הוודאות מובילים את חברות התעופה שלא לקפוץ ולתכנן לו"ז טיסות כפי שהיה בעבר כשנזרקו לאוויר מועדים מוקדמים יותר לפתיחת השמיים ליוון ולקפריסין (ב-1 באוגוסט למי ששכח).

אותו גורם אמר ל"גלובס" כי "פרטי המתווה נמצאים בשלבי סיכום בין המשרדים הרלוונטיים והוא כולל בשלב ראשון ומיידי מתן אפשרות לאזרחים ישראלים לצאת למדינות שיוגדרו בישראל כ"מדינות ירוקות" וחזרה מהן ללא חובת בידוד", אלא שסוגיה זו כוללת מרכיב קריטי שלא בשליטת ישראל והוא הרצון של המדינות הירוקות להכניס אליהם אזרחים ישראלים לאור נתוני התחלואה הגבוהים. ואכן אמר אותו גורם כי "כל מדינה ריבונית להחליט באיזה תנאים היא מאשרת לאזרחי מדינות אדומות להיכנס לתחומה בכלל זאת להחליט על אמצעים של בדיקות ובידוד לנכנסים אליה".

הקריטריונים לאפיון מדינות כירוקות נקבעו על-ידי משרד הבריאות והרשימה שתוצג כוללת ככל הנראה 11 מדינות. מדובר ברשימה דינמית שתתעדכן כל שבועיים לערך. כפי שאמר ד"ר אשר שלמון מנהל היחב"ל במשרד הבריאות בדיון בוועדת הכלכלה "מדינות שהיו ירוקות כמו בלגיה הפכו לאדומות ומדינות אדומות הופכות לירוקות דוגמת בריטניה". שלמון הזכיר בדיון קודם את קנדה כאחת המדינות שנבחן להכניסה לרשימה יחד עם מדינות שצפויות להיות ברשימה בהן יוון, קפריסין, גיאורגיה, הולנד ואחרות.

ומה לגבי מדינות שדורשות בדיקות מישראלים לפני הכניסה אליהן הכוללות למשל את בולגריה ומונטנגרו? כיום האלטרנטיבה היחידה היא לבצע בדיקות אלה באופן פרטי אלא שד"ר שלמון התחייב לכך שמשרד הבריאות יקצה לכך בדיקות מהמשאב הלאומי והתוצאות תימסרנה תוך 24 שעות. בכך תיחסך הוצאה שיכולה להגיע ל-950 שקל לנוסע לפי מחיר הבדיקות בשוק הפרטי.

לפי הגורם "בשלב ב' של המתווה בכוונתנו לבחון בחיוב כניסת אזרחים זרים ממדינות ירוקות ללא חובת בידוד ולאחר מכן מתווה של אישור כניסת ישראלים/זרים ממדינות אדומות בכפוף להליך של בדיקות ובידוד ממוקד בהתאם לדרישות משרד הבריאות. המודל הישראלי יעודכן בצורה שיטתית וקבועה והודעות ימסרו לציבור. בנוסף, אזרח ישראלי שיצא למדינה ירוקה שהפכה במהלך שהותו למדינה אדומה יאלץ לחזור לישראל לבידוד ולבצע בדיקות ככל שיוחלט ע"י משרד הבריאות. בכוונתנו לעדכן את המודלים כל הזמן, להתעדכן ולהפיק לקחים ככל שנפיק מניסיוננו ומניסיונן של מדינות אחרות".

רשימת המדינות הירוקות אמנם תפורסם רק מחר אבל גורם בענף מספר על כיוון מסתמן לשלושה יעדים שיתירו כניסת ישראלים אליהם ושמהם לא תהיה חובת בידוד: מדובר בשלושה איים ביוון - והאפשרות לטוס רק אליהם ישירות ולא לאתונה למשל, בולגריה, ובתוכה הפוקוס הוא לכיוון ורנה, וקרואטיה. הרעיון לפי אותו גורם הוא למצוא יעדי בטן גב שמהם הנופש הישראלי לא יזוז יותר מדי ובכך לא יבריח תיירים אחרים מהאיחוד האירופי. הציפייה היא שמשרד החוץ יצליח להשיג הסכמים כך שליעדים הללו תותר כניסת ישראלים ככל הנראה בלי בידוד כלל ובשובם ארצה לא יידרשו לבידוד. ייתכן שמשך השהות ביעדים הללו יוגבל למספר ימים קצוב.

שאר המדינות ברשימה הירוקה יהיו אלה שמהן לא תחול חובת בידוד לישראלים הנוחתים משם אבל ללא התחייבות להכניס ישראלים אליהן. ייתכן שבתוכן יהיו מדינות שידרשו בדיקות בכניסה אליהן ואת זאת מתחייב משרד הבריאות לממן, דרך קופות החולים שכבר התחילו לבצע בדיקות בכפוף להצגת כרטיס טיסה.

בישראייר יושבים עם האצבע על הכפתור

היות שהליך פתיחת השמיים מתנהל בהנחתה (תאריך היעד הוא ה-16.8 ועד כה אין מידע) יש רק חברה ישראלית אחת שתוכל לפעול מידית. בישראייר יושבים עם האצבע על הכפתור. זמן קצר אחרי שתפורסם רשימת היעדים, מחר אחה"צ, החברה מתכננת להכניס טיסות למערכת שלה ולפתוח אותן להזמנות. מדובר בטיסות ליעדים שאליהם תותר כניסת ישראלים - כשלוש מדינות כאמור, כאשר ישראייר לא תטוס ליעדים שלא יתירו כניסה לישראלים אליהן דוגמת אוסטריה שכנראה תיכלל ברשימה.

ישראייר מתכננת למשוך את הישראלים לחזור לטוס לחו"ל דרך הכיס: היא תציע חבילות הכוללות טיסה ושלושה לילות במחיר שיתחיל בכ-1,200 שקל - מחיר הנמוך בעשרות אחוזים ביחס למחירי אוגוסט, בשיא העונה ביחס לשנים קודמות. ארקיע המודממת מאז חודש מרץ, שאמורה לחתום על הסכם קיבוצי עם עובדיה תוכל במקרה הטוב לטוס בעוד חודש, ואל על בינתיים נשארת על הקרקע עם 45 מטוסי החברה. אל על טרם הסדירה את ההסכם הקיבוצי מול טייסיה - הסכם שנחתם על ידי ההסתדרות ואשר הטייסים מבקשים לבטלו. ישראייר, שלאורך כל התקופה המשיכה לטוס לאילת וליעדים שונים באירופה, ואפילו להודו ולסין מוכיחה שכיום היא החברה הישראלית היחידה שעליה הישראלים יכולים לסמוך. לנוסעים נזכיר כי לפני שהם רצים לרכוש כרטיס טיסה כדאי להם לבדוק את עלויות הביטוח לנוסעים לחו"ל והאם הם זכאים לרכוש פוליסה כזו.