רשת דור 3 | בלעדי

בעלי טלפון ישן? משרד התקשורת מתכונן לסגירת רשתות G3

סגירת רשתות דור שלישי היא מהלך שנעשה כדי לפנות תדרים ולייעל את הרשתות • המשמעות היא שמשתמשים יצטרכו לרכוש מכשירים חדשים

משתמשי סלולר / צילום: Shutterstock
משתמשי סלולר / צילום: Shutterstock

משרד התקשורת מבצע עבודה פנימית לקראת סגירת רשתות הדור השלישי בישראל. למהלך יש השלכות משמעותיות על המשתמשים, שיצטרכו לרכוש מכשירים חדשים ולנדוד לרשתות מתקדמות, ועל חברות הסלולר. המטרה היא לתכנן את המהלך מוקדם ככל האפשר, על מנת לאפשר למפעילים להתארגן מבעוד מועד ולפנות ספקטרום תדרים לשימושים עתידיים.

סגירת רשתות דור שלישי היא מהלך שנעשה על ידי מפעילים בכל העולם, כדי לפנות תדרים ולייעל את הרשתות כך שלא יידרשו לתחזק יותר מדי רשתות במקביל. רשתות ישנות הן לרוב פחות יעילות מאשר רשתות סלולריות מתקדמות יותר, שבהן התפוקה גדולה בהרבה בשל הטכנולוגיה שהתפתחה עם השנים.

העבודה הוטלה על אגף ההנדסה במשרד התקשורת, בראשות אתי שמואלי שמרכזת אותה. במשרד עושים מהלך משמעותי של פינוי תדרים בעיקר בסלקום ובפלאפון, שמפעילות את הדור השלישי שלהן על גבי תדרי 850 מגה הרץ שפינויים כבר החל. גם רשת הדור השלישי של פרטנר שעובדת בתדרי 900 מגה הרץ תידרש להיסגר.

מאות אלפי משתמשים בדור השלישי יידרשו לקנות מכשירים חדשים ולנדוד לרשתות מתקדמות יותר בדור הרביעי והחמישי. לרוב מדובר במכשירים ישנים שמשמשים בעיקר לשיחות והודעות SMS. בנוסף בטכנולוגיית הדור השלישי נעשה שימוש רב להפעלה של מחסומים וגלאים למיניהם ולכן השאלה כיצד סוגרים את הרשתות וההתכוננות לכך מחייבות התארגנות.

נקודה נוספת שראוי להזכיר היא שמשרד התקשורת מתמרץ את המפעילים לסגור את רשתות הדור השלישי למעבר לטכנולוגיה שנקראת VOLTE (ראשי תיבות של Voice over LTE, כלומר על גבי הדור הרביעי) וזאת במסגרת המכרז לדור חמישי בסלולר שנסגר בשבוע שעבר. מדובר בהעברת שיחות על גבי האינטרנט שלא מתאפשרת בדור השלישי. בשל ריבוי מכשירי הדור השלישי המשמשים לשיחות סגירת הרשתות תחייב פתרון שאינו נמצא באופק כרגע.

במשרד התקשורת אישרו שנעשית עבודה בנושא אך לא הסכימו לדבר על כך בטענה שהעבודה עדיין בעיצומה.