משרדי התקשורת והאוצר לקראת אישור סופי של תעריף השוק הסיטונאי לסיבים של בזק

המחיר יעמוד על 85 שקל לחודש לסיב לפני מע"מ • משרד התקשורת העביר לשר האוצר את התעריף לחתימה

פריסת סיבים אופטיים ותשתיות תקשורת / צילום: shutterstock
פריסת סיבים אופטיים ותשתיות תקשורת / צילום: shutterstock

משרד התקשורת סיים שלב נוסף בקידום פרויקט הסיבים האופטיים של בזק. היום העביר המשרד לשר האוצר ישראל כ"ץ לחתימה את קביעת המחיר הסיטונאי שיושת על השימוש בסיבים אופטיים שתפרוס החברה.

המחיר שקבע המשרד למהירות של עד 500 מגה יעמוד על כ-70 שקל לפני מע"מ. המחיר למהירות של מעל 500 מגה יעמוד על כ-80 שקל לפני מע"מ. המחיר אינו כולל הגבלה על היקף התעבורה, כלומר המפעילים ישלמו מחיר קבוע על הנגישות ועל התעבורה ביחד, ולא כפי שמתבצע התשלום היום, במפוצל, על רשת הנחושת של בזק.

החובה שמוטלת על בזק של שוק סיטונאי על סיבים אופטיים היא אירוע חריג וספק רב אם ישנן דוגמאות לכך בעולם. רגולטורים בעולם נוטים במובהק שלא להטיל חובת שוק סיטונאי על סיבים וזאת על מנת לעודד את המפעילים הפורסים להשקיע. בישראל בחרו ללכת בדרך קיצונית זו תוך שמשרד התקשורת מודע לכך שמדובר בתמריץ שלילי חריג. בזק ויתרה על המאבק בנושא לאחר שהבינה שאין טעם לנהל מו"מ עם משרד התקשורת אחרי פרשת 4,000 על כל היבטיה, והסכימה לשוק סיטונאי על הסיבים שלה.

חשוב לציין שלצד הפגיעה בבזק, יש הסבורים שהחובה המוטלת עליה עושה את הפעולה ההפוכה. כלומר, היא מביאה לה הכנסות שמפצות אותה על ההשקעה שלה, ובנוסף היא משמשת כתמריץ שלילי למתחרותיה לפרוס סיבים אופטיים באופן עצמאי - המחיר הופך את הפריסה העצמאית ללא משתלמת, ועדיף להם לרכוש את השימוש בסיב מבזק. השוק הסיטונאי מוחל על בזק ללא תנאי, כלומר ברגע שהחברה תפרוס סיב אקטיבי, הוא מונגש מיידית גם למתחרותיה, ללא הגבלה.