בריטניה | פיצ'ר

סערה בבריטניה סביב אלגוריתם ש"עיוות" את ציוני הבגרות

ממשלת בריטניה נאלצה לבצע סיבוב פרסה לאחר מחאה המונית והפגנות בלונדון ובערים אחרות נגד הציונים הנמוכים שקיבלו תלמידי התיכון, בשל אלגוריתם שהפחית משמעותית את ציוני ההגשה של המורים

מחאה המונית בלונדון נגד האלגוריתם שהפחית משמעותית את ציוני הבגרות / צילום: Victoria Jones, Associated Press
מחאה המונית בלונדון נגד האלגוריתם שהפחית משמעותית את ציוני הבגרות / צילום: Victoria Jones, Associated Press

ממשלת בריטניה נאלצה לבצע אתמול (ב') סיבוב פרסה מביך, כשהודיעה שלא תשתמש באלגוריתם כדי להעריך את ציוני הבגרות (A-levels) של תלמידי התיכון באנגליה, בעקבות מחאה ציבורית המונית של תלמידים והורים, ונגד מה שנתפס בין השאר כפגיעה בשכבות החלשות. במקום זאת, המדינה הודיעה כי תקבל השנה במלואן את המלצות המורים לגבי הציון המומלץ (המקבילים ל"ציוני הגשה" בישראל).

ראשית הפרשה, שהוציאה לרחובות בימים האחרונים אלפי תלמידים הנושאים שלטים כמו "Fuck the Algorithm", בעובדה כי מי שסיימו תיכון השנה בממלכה המאוחדת לא היו יכולים להיבחן בבחינות הבגרות בגלל מגפת הקורונה. בחינות אלה מכריעות לגבי סיכויי הקבלה שלהם למוסדות להשכלה גבוהה. לפיכך, החליט הגוף האחראי מטעם הממשלה (Ofqual) להשתמש באלגוריתם המתבסס על ציונים היסטוריים של בתי הספר שלהם כדי להעניק להם ציון מוערך, ואז לשלב אותו עם ציון ההגשה כדי לקבוע ציון סופי.

הציונים הסופיים הוכרזו ביום חמישי האחרון, וגררו סערה ציבורית. בין הסיבות לסערה היה הנתון לפיו האלגוריתם הפחית את הציון שנקבע לתלמידים ב-40% מהמקרים, לעומת המלצות המורים. משרד החינוך הבריטי הבהיר כי זהו המצב באופן היסטורי, וכי מורים נוטים להמליץ על ציונים גבוהים יותר מאשר אלו המתקבלים בפועל. עם זאת, רבים התאכזבו מהתוצאות שהעניק להם האלגוריתם, שהתחשב גם בתוצאות עבר ברמת בית הספר, ולפיכך לדברי התלמידים גם פגע באופן לא הוגן בבתי ספר באזורים ברמה סוציו-אקונומית נמוכה.

הסערה התבטאה בהפגנות בלונדון ובמקומות אחרים, ובביקורת חריפה על הממשלה. צפון-אירלנד ווויילס הודיעו כי לא ישתמשו בציוני האלגוריתם ואתמול חזרה בה גם הממשלה מהצעד ו-Ofqual הכריז כי הציון הסופי באנגליה יהיה זה שעליו המליצו המורים. שר החינוך גאווין וויליאמסון התנצל פומבית ואמר כי הוא "מצטער מאוד על כך שהתלמידים נאלצו לעבור את החוויה הזו". הוא אמר כי הממשלה ניסתה להבטיח שהאלגוריתם יהיה הוגן ככל האפשר, "אך היה חוסר-הוגנות" בדרך שבה הציונים חושבו.

המוסדות להשכלה גבוהה בבריטניה קובעים את הקבלה למקצועות שונים לפי הציונים המתקבלים בתחומי מסוימים בבחינות הבגרות. הורדת ציון מ-A ל-B בכימיה, למשל, עלולה למנוע קבלה לרפואה. השלכות הצעד הממשלתי עדיין לא ברורות, וייתכן כי רף הקבלה יעלה, או שאוניברסיטאות יצטרכו להגדיל את הכיתות במספר מקצועות מבוקשים, שכעת מספר גדול יותר של תלמידים עונה על הקריטריונים הדרושים כדי להתקבל אליהם.

הפרשה תפסה גם ממד פוליטי, ויו"ר האופוזיציה חדש, קיר סטראמר, ביקר בחריפות את העובדה ש"לממשלה היו חודשים רבים להתכונן לסוגיית הבחינות, וכעת נאלצה לעשות סיבוב פרסה אחרי ימים של בלבול".