למרות הנחות הקורונה: גידול ברווח הרבעוני של "ביטוח ישיר"

איי.די.איי ביטוח סיכמה את הרבעון השני עם רווח כולל של כ-72.1 מיליון שקל • המנכ"ל קובי הבר: "המשק נמצא עדיין בעיצומו של המשבר. יחד עם זאת, במבט קדימה, ובמידה ולא יהיו זעזועים נוספים, אני מאמין ביכולתה של החברה לשמור על פסי הרווחיות אליהם אנו רגילים"

קובי הבר, מנכ"ל ביטוח ישיר / צילום: כפיר סיון
קובי הבר, מנכ"ל ביטוח ישיר / צילום: כפיר סיון

איי.די.איי ביטוח, חברת הביטוח הישירה שמוכרת לציבור הרחב כ"ביטוח ישיר", סיכמה את הרבעון השני השנה עם ירידה ניכרת בפרמיות בתחום הליבה של הביטוח הכללי, בדגש על ביטוחי הרכב, בצל מצבעי הנחה, השלכות הקורונה והתחרות בשוק. אבל, לצד זאת החברה שבניהולו של קובי הבר גם רשמה גידול של 13% ברווח הכולל, שהסתכם ברבעון השני בכ-72.1 מיליון שקל. כמו כן, החברה מעלה היום מחדש את הדיון בשאלת חלוקת דיבידנד.

יחד עם זאת, ברבעון הראשון השנה רשמה החברה הפסד חריג עבורה, הגם שהיה בשיעור חד ספרתי במיליוני שקלים והיה בהיקף נמוך בהרבה מזה שהציגו כל שאר החברות הוותיקות בענף, כולל החברות שעוסקות בעיקר בתחומי הביטוח הכללי. זה קרה אצלה ואצל מתחרותיה בעיקר בגלל השלכות משבר הקורונה, והשפעותיו על שוקי ההון, אך גם בשל נזקי טבע בארץ (הצפות) שקרו בתחילת השנה הנוכחית.

כך, בשקלול שני הרבעונים הראשונים השנה הציגה איי.די.איי רווח כולל של כ-62.7 מיליון שקל במחצית הראשונה השנה, קיטון של 45% ביחס למחצית המקבילה ב-2019. כלומר, איי.די.איי ביטוח, שאינה מנהלת עתודות ענק ושלא מתמקדת בתיקי חיסכון לטווח ארוך, מצליחה בינתיים לצלוח את משבר הקורונה עם פגיעה מתונה יחסית בתוצאותיה, ביחס לענף, כשהיא ממשיכה להציג רווחיות גבוהה וממוקדת בשורה התחתונה. מניית איי.די.איי ביטוח הגיבה לדוחות בעלייה שהגיעה לשיעור של 7.5% ובהמשך התמתנה ל-3.1%.

לדברי המנכ"ל הבר, "ביטוח ישיר" ממשיכה לשמור על יציבות ברווח מפעילויות הליבה של החברה, למרות הסערה מסביב והשפעות הקורונה. אנו דבקים באסטרטגיה שלנו וממשיכים להתמקד בצמיחה רווחית בלבד ובטיוב התיק". עוד הוא הוסיף כי "המשק נמצא עדיין בעיצומו של המשבר. יחד עם זאת, במבט קדימה, ובמידה ולא יהיו זעזועים נוספים, אני מאמין ביכולתה של החברה לשמור על פסי הרווחיות אליהם אנו רגילים, ולהמשיך להציג יציבות ברווח החיתומי מפעילויות הליבה שלנו". אפרופו משבר הקורונה, החברה מציינת היום בנוסף כי "השפעות הקורונה והמגבלות שננקטו הובילו להאטה כלכלית במשק, והשפיעו על הביקוש למוצרי צריכה ככל ובפרט גם על ענף הרכב. מנגד, חלה ירידה בשכיחות התאונות", כשהבר מציין כי החברה משקיעה היום בטכנולוגיה וחדשנות.

באיי.די.איי מסבירים ביחס לתוצאות הרבעון הראשון השנה כי "הגידול ברבעון נובע מעלייה ברווח החיתומי בכל הענפים למעט חובה וחבויות", כשבמקביל "ברבעון השני חלה התאוששות בשווקים הפיננסיים, שהשתקפה בהכנסות מהשקעות והובילה לקיזוז חלק מההשפעות השליליות של הרבעון הראשון". בהקשר זה נציין כי העליות בשוקי ההון ברבעון השני הובילו לגידול בהכנסות מהשקעות הרבעוניות, כאשר מתחילת השנה עדיין מדובר על הפסדי השקעות, בשל המפולות שנרשמו בשוקי ההון בעיקר במרץ.

עוד נציין כי בחברה מספרים כי "ברבעון השני חלה התאוששות בשווקים הפיננסיים, שהשתקפה בעלייה מהכנסות מהשקעות בסך של כ-34 מיליון שקל והובילה לקיזוז חלק מההשפעות השליליות של הרבעון הראשון . כתוצאה מכך, סך ההפסד מהשקעות בתיק הנוסטרו בחציון הראשון עומד על כ-18 מיליוני שקל".

אפרופו ביטוחי הרכב נציין כי ברבעון השני קטנו בפרמיות ברכב רכוש (ביטוחי המקיף וצד ג') בשיעור ניכר של 14% בעוד שהפרמיות שנגבו בביטוחי הרכב חובה הצטמקו ברבעון ב-13% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. גם בתחום ביטוחי הבריאות רשמה החברה ירידה קלה ברבעון בפרמיות. בהקשר זה נמסר מהחברה כי "השינוי בפרמיות ברוטו נובע בעיקר ומירידה בביקושים ומתן הנחות (הנחות "קורונה" כמו גם ביטולי פוליסות בשל המשבר, ר"ש), בכלל ובפרט בענפי הרכב, עקב מגפת הקורונה, בעיקר בתקופה שחלה מאמצע חודש מרס ועד לאמצע חודש מאי". על כך מוסיפים בחברה כי הפרמיות שהחברה רשמה פחתו גם בשל "פעולות יזומות של החברה לטיוב תיק הלקוחות וכן מהורדת תעריפים בענף רכב רכוש עקב השינויים בסביבה התחרותית".

בביטוח חיים החברה הציגה גידול בפרמיות בדגש על ביטוחי החיים הטהורים ללא חיסכון. נזכיר כי לאחרונה דיווחנו כי החברה מוכרת את תיק החיסכון הפנסיוני שלה למנורה מבטחים. עם זאת, איי.די.איי תמשיך לנהל פוליסות חיסכון לפרט, אותן השיקה בנפרד, ושאינן חיסכון פנסיוני.

בחברה ציינו היום בנוסף ביחס לשאלת הדיבידנדים כי "דירקטוריון החברה החליט לדון בנושא חלוקת דיבידנד לשנים 2019-2020, במסגרת אישור דוח יחס כושר הפירעון ליום 31 בדצמבר 2019, אשר פרסומו נדחה על ידי הממונה ליום 30 בספטמבר 2020".

"רווחיות מרשימה בשורה התחתונה"

אייל דבי, ראש דסק אנליזה בלאומי שוקי הון, ציין בעקבות הדוחות כי איי.די.איי "מציגה רווחיות מרשימה בשורה התחתונה - בוודאי ביחס לציפיות המשתקפות ממחיר המניה", תוך שהוסיף כי " תמחור החסר העמוק, ממנו סובלת המניה, אינו בגדר תופעה חדשה - כך שהשאלה המתבקשת, היא מה מטריד כל כך את המשקיעים בחברה? האמת היא שזו לא באמת " חידה ", שכן הסיבה מוצהרת וידועה - התחרות החריפה בשוק הרכב, שגוררת ירידה בפרמיות שהחברה מרוויחה. שחיקת המחירים והתחרות החריפה בשוק הרכב היא עובדה, אבל נדמה לנו כי שורש הבעיה נעוץ בתיאום בין ציפיות המשקיעים למטרות שהחברה הגדירה לעצמה "

עוד הוסיף דבי כי " איי.די. איי ביטוח היא כבר מזמן לא חברת צמיחה, אבל בניגוד למה שמשקף מחיר המניה, היא גם לא חברה בנסיגה. משכך, היא ראויה לטעמינו לרמת תמחור הרבה יותר נדיבה. נסכם זאת באופן הבא: איננו מוצאים כל סיבה לשנות את מחיר היעד, שעומד על 13.5 שקלים למניה, ולכן ההמלצה שלנו נותרת על כנה - "קניה"".